fredag 2 december 2011

Jeglic: "Det var helt galet"


(Ziga Jeglic fick en stökig comeback men knäet höll glädjande nog. Foto:www.hockeymedmariehallman.se/arkivbild)

Två minuter för roughing i första, 2+2+10 för checking to the head i andra och matchstraff i tredje. Ziga Jeglics comeback efter knäoperationen blev minst sagt annorlunda än han hade tänkt sig:

– Ja, herregud vad ska man säga? Domaren tog några konstiga beslut och jag tog några felaktiga beslut också. Det var helt galet men jag vet inte. Jag var rejält taggad inför matchen, ville vara så bra som möjligt och var kanske lite övertänd, säger Jeglic.


Planen var att matcha in honom försiktigt:

– Ja, tanken var att jag skulle vara extraforward. Coachen (Johan Strömwall) sa att jag skulle testa i några byten men det gick så bra att vi körde på. Jag kände ingen smärta alls och spelade ungefär lika mycket som vanligt. Det kändes riktigt bra.

Att knäet höll var så klart ett glädjebesked:

– Ja jag kände ingen smärta alls. Enda gången jag har ont är om jag går ner i djupt knästående (squat) under fysträningen men på isen är det kanon, där känner jag ingenting.

Du har inte spelat på några veckor, hur var det med tempot?
– Det var lite tufft första bytena men jag har tränat bra under rehaben så det var inte så farligt som jag trodde. Det gick jättebra.

När det gäller matchen så följdes SSK och Sundsvall åt. Gästerna tog ledningen efter 10.45, SSK svarade med två raka mål innan första pausen. Sundsvall kvitterade halvvägs in i andra, SSK gör 3-2 mindre än två minuter efter. Men Sundsvall hängde i och kvitterade efter en och en halv minut. Tredje blev mållös, liksom förlängningen sedan vann Sundsvall på straffar.

– Vi började dåligt, kommer igen och gör två mål men kan inte stänga matchen. Vi ville göra fler mål men de får momentum när de kvitterar. Sedan gör vi varsitt mål och lyckas inte stänga matchen nu heller, vi behövde ett fjärde mål men får inte till det. Så vi måste jobba hårdare, tacklas mer, forechecka hårdare. Vi är inte tillräckligt desperata i kväll, vi vill ju vinna men visar det inte. Så vi måste visa mer desperation i nästa match.

Varför gör ni inte det nu då? Alla i laget vill ju, egentligen?!
– Ja, det vill vi ju och det där är en svår fråga. Om jag visste svaret på det skulle vi inte fundera kring det nu men vi måste jobba hårdare lyssna mer på tränaren, vara mer disciplinerad. Då kan mer saker hända och gör vi det så får vi mer självförtroende, det där hänger ihop, säger Ziga Jeglic.

SSK-forwarden fick som sagt game missconduct med en minut kvar till full tid. Detta efter att ha ilsknat till på en utvisning för hakning.

– Det var helt sjukt. När det var en minut kvar av tredje så höll en av deras spelare fast i min klubba, han ramlade omkull samtidigt och då vill domaren ta ut mig för hakning när det borde vara den andra som åker ut för fasthållning. När domaren sa att jag åkte ut blev jag så arg att jag bara skrek rakt ut. Jag sa inget speciellt till honom, bara skrek av ilska och då sa han att jag fick matchstraff, säger Ziga Jeglic och fortsätter:

– Det var dumt av mig att skrika där men han borde inte ha visat ut mig för det där med en minut kvar av tredje heller. Jag ville ju göra en bra comeback så händer det där, jag var skitarg då och är fortfarande arg.

Men vad exakt skrek du?
– Inget särskilt jag bara skrek rätt ut, till alla. Det var dumt att bli arg där och tyvärr så tog han väl åt sig.

Du fick 2+2+10 för checking to the head och roughing i andra?
– Ja men alltså. Det var en vanlig tackling, tyvärr så böjde sig den andra killen ner. Jag vet inte om han ville smita undan tacklingen men jag tacklade och lyckades träffa honom i skallen. Det var dåligt gjort av oss båda.

Men 38 minuter utvisning har du någonsin haft det i din karriär i en och samma match?
– Nej, inte vad jag kan minnas. Det är helt sjukt och känns tufft nu men det är bara lägga det bakom sig och fokusera på nästa match.

 Straffarna fick han se från sidan på grund av matchstraffet och efter att Sundsvalls Oscar Johansson satte sin:
– Ganska bra straff, pucken gick in vid stolpen, säger Ziga, så var det slut på målgörandet och Sundsvall fick med sig bonuspinnen hem.

– Men att det inte blir mål på straffarna är inget att hänga upp sig på. Det är inte straffarna som är problemet, det är hur vi spelar under ordinarie tid. Där måste vi bli bättre.

Vad ska ni göra för att ändra spelet då?
– Det finns bara en väg och det är att jobba ännu hårdare så att vi skapar mer. Vi är ett hårt jobbande lag, har inte talang nog att spela ut de andra lagen då måste vi vara mer disciplinerad och fokuserade under hela matchen. Vi måste spela lika bra i 60 minuter, inte som nu bara spela bra i delar av matchen. Vi måste pusha på i 60 minuter, varje match, konstaterar Ziga Jeglic.

Han och Robert Sabolic kommer för övrigt att åka på landslagsuppdrag i december. Slovenien är ju inte med i EHT som Tre Kronor men spelar en liknande turnering där man först möter Schweiz i en träningsmatch och sedan spelar tre tävlingsmatcher mot Rysslands andralag, Frankrike och Norge. Efter turneringen blir det tre dagars träning i Södertälje, resa hem till Slovenien i tre dagar vid jul och sedan fullt ös i Hockeyallsvenskan efter det.

– Vi kör fyra matcher på fyra dagar med landslaget, så det är rätt tufft men det är kul också, så jag ser verkligen fram emot det!
  

1 kommentar:

Anonym sa...

”Vi är inte tillräckligt desperata i kväll, vi vill ju vinna men visar det inte”

Det är en jäkligt bra sammanfattning av matchen. Ziga var tydligen på samma match som jag var på ;) Ziga var enligt mig en av de bästa spelarna på isen, mycket fart, kamp och vilja hos honom.
En avslagen tillställning som inte engagerade varken public eller spelare, från första nedsläpp, verkade det som? Sen kan väl sägas att Idoff inte övertygade den här matchen.
Men….. en match vinns av att göra fler mål än motståndarna så det är fler än Idoff som får ta på sig det här debaclet.
H/Centh