tisdag 26 januari 2010

Richard Gynge: "Jag har så roligt"


(Richard Gynge gjorde mål igen. Nu får Prestberg snart passa sig... Foto Marie Hallman/ARKIVBILD)



Mål i tre av de fyra senaste matcherna.

Nu närmar sig Richard Gynge Leksandsstjärnan Pelle Prestberg i skytteligatoppen:

– Ah men han är för bra för mig han. Det tar nog för lång tid för mig att komma ikapp, säger AIK-forwarden med ett skratt.


Mål mot Leksand, Oskarshamn och nu Björklöven.

Rickard Gynge är inne i ett fint stim.

Själv riktar han beröm och fokus till kedjepolarna Jonas Westerling och Patrik Bergström:


– Det är roligt att göra mål men jag får så fina passningar av Westerling och Bergström så då är det lätt, ha, ha.


Så du har ingen betydelse här då? Det är bara fina pass?

– Ja, absolut, bara fina pass, he, he.


Nä men allvarligt hörru… När jag pratade med Westerling efter Leksandsmatchen var han lyrisk över dig och Patrik. Nu creddar du dem. Vad är det som gör att ni tre passar så bra ihop?

– Det är svårt att förklara men de är duktiga spelare. Westerling är jättepuckskicklig, slår jättefina passningar. Patrik är en puckvinnare och också duktigt på att spela fram. Jag försöker bara hålla mig undan.


Men inte framför mål va?

– Nä exakt, vid målet håller jag mig framme men annars är det bara att hålla sig undan, skrattar Gynge.


Han bubblar av glädje i bussen på väg hem från Umeå.


Lokaltidningen där beskriver kvällens mål så här:

Richard Gynge drar snyggt upp ledningsmålet i taket bakom Galbraith trots dålig vinkel. Ett klassmål!


När Gynge får höra det säger han direkt:


– Ha, ha, det var snällt skrivet!


Beskriv målet själv då?

– Jag får pucken, kommer ur lite snäv vinkel. Tror keepern tror att jag ska passa och så tjuvar han lite. Jag försöker lägga upp pucken i första krysset. Jag hade tur och fick in den.


Tur?

– Ja, tur. Jag kanske är den lyckligt lottade killen, he, he.


Du får köpa en lott på vägen hem då.

– Nämen jag har för stor tur i kärlek för det, ha, ha, skrattar Gynge med syftning på den gamla klyschan om tur i spel, otur i kärlek.


AIK-forwarden har nu gjort 20 mål, är tvåa i skytteligan och har sju mål upp till ettan Pelle Prestberg.

20 mål är bara en fullträff från Gynges personliga målrekord i allsvenskan (21 mål på 37 matcher i Nybro säsongen 2006-2007 och bara fem poäng ifrån sitt personliga poängrekord (41 poäng i Oskarshamn förra säsongen).


– Om jag har flyt just nu vet jag inte men ibland när man kommer in i stimmet så är det bara att fortsätta. Ibland har man lite flyt och ibland lite oflyt.


Hemligheten bakom poäng och målmakandet?

– Att jag har så roligt. Jag trivs så bra här i AIK. Och tycker faktiskt att Roger Melin och Frasse (Rickard Franzén) är de bästa tränarna som jag har haft i min karriär. Utan konkurrens faktiskt.


På vilket sätt är de bra då?

– De kompletterar varandra bra. Roger är lugn och harmonisk. Utstrålar ett lugn som smittar av sig på oss spelare. Frasse är lite hetare, lite hetlevrad men sprider en jäkla bra stämning. Han gör så att alla blir glada och mår bra.


Det är Frasse som skäller på er har jag förstått, när det behövs…?

– Ja, ha ha, det är det.


Roger då?

– Nja, man kan se i ögonen på honom att han är jävligt arg, men skriker det gör han inte. Aldrig, säger Gynge.


Han satte inget personligt mål i siffror inför säsongen och fundera inte på den där skytte och poängligajakten heller.


– Nej, det får man inte tänka på. Utan jag försöker bara jobba hårt och göra mitt bästa så får man se hur långt det räcker. Att göra mitt bästa och bidra till att laget vinner våra matcher, det är mitt personliga mål, säger Gynge.


I morgon onsdag är det dags för AIK:s medlemmar att säga ja eller nej till en KHL-satsning.

Gynge kommer inte att följa omröstningen live, har inte tänkt så mycket på det och vill inte ha någon åsikt om vad fansen ska rösta på.


Hur det går?

– Det lär vi bli uppdaterade om på träningen på torsdag. Men det där får fansen bestämma. Det är för dem som vi spelar för. Det är deras, fansens, beslut, avslutar Gynge.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Gynge är verkligen skön (och populär på läktarna)! Hoppas att han tvålar till Pelle Plutt i skytteligatoppen!

Marie Hallman sa...

Anonym Ja det vore en höjdare :)