onsdag 7 augusti 2013

Försäsongspremiär AIK. "Vi är inte så samspelta än"

(Danne Larsson stod halva första försäsongsmatchen. FOTO WWW:HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE/ARKIVBILD)

Hallå där… Daniel Larsson, målvakt i AIK, som inledde säsongen med en utvisning!

– Ha, ha ja det kom ett skott från blålinjen, pucken går ut i retur, jag ska boxa bort pucken så kommer jag åt en kille som flyger som en vante ha, ha.


Har du börjat en säsong med utvisning förr?
– Det vet jag inte, men det har jag säkert, he, he. Jag brukar väl ha en tre, fyra stycken på en säsong. Har inte riktigt koll på det där men fyra kanske är det mesta? Det kan det säkert ha varit.

Mattias Janmark gjorde första AIKs första försäsongsmål, men matchen slutade med 2-4-förlust. Hur såg det ut tycker du?
 – Ungefär som det brukar göra. Man hamnar lite tokigt och tajmar fel. Det var bitvis bra spel men sedan blev det ändå fel i en del byten också. Vi är inte så samspelta än om man säger så.

Hur såg SHL-nykomlingarna Örebro ut?
 – De gjorde en helt okej match! Spelade tajt försvarsspel, släppte inte till så många lägen, försökte utnyttja de som de fick med att kontra in pucken. Sedan är det svårt att säga hur bra de kommer vara när det drar igång. Man kan ju aldrig ta med något från försäsongen när man ska tippa hur man hamnar i serien, för det slår alltid fel.

 Det var en del AIK-fans på plats?
– Ja, de hade en klack på bortastå och det var rätt mycket folk. Det är kul att de kommer ut ända hit och kollar på oss, fast det bara var en träningsmatch.

Mattias Janmark gjorde som sagt första målet i matchen, även Christopher Aspeqvist nätade. Hur såg målen ut?
– Aspens var ett backskott med mycket folk framför målvakten, med Janis så vet jag inte om det var en retur (som lokaltidningen NA hävdade) utan jag tror han tryckte in pucken på en gång.

 Du klev av efter halva matchen? Vad hände där?
– Ja, det var inte riktigt tanken utan jag fick kramp efter andra perioden så det var inget planerat byte egentligen. Jag vet inte varför jag fick kramp men något fel blev det, det var så varmt så det bara rann om en. Och det var riktigt varmt i hallen, sedan är man inte inne i det helt heller, saknar fullt matchtempo och det tar alltid en stund innan man kommer in i det.

Du släppte in ett mål, Alexander Hamberg tre, hur kändes det under den tid du spelade?
– Så länge jag spelade så kändes det jäkligt bra, mycket bättre faktiskt än det har känts på länge med försäsongsbitarna. Jag hade mycket att göra i första, det var fem mot tre och en del boxplay.

Och även målet kom i pp för Örebro?
– Ja, det var skott från vinkeln där det blev dubbla returer som han (Justin DiBenedetto) kunde slå in på volley.

Några av de nya i laget som utmärkte sig?
– Det var många som utmärkte sig! Nog tycker jag att Lill-Mackan (Marcus Nilsson) var duktig och junisarna som var uppe körde på och gjorde riktigt bra ifrån sig.

Ja, jag såg att Michael Lindqvist fick spela i en kedja och inte vara extra som det var tänkte?
– Precis, Edgars Klavins skulle ha spelet men klev av efter värmningen. Varför vet jag inte.

Kommer ni köra varannan match du och Hamberg nu?
– Jag tror det blir så nu på försäsongen i alla fall så båda får komma in i det.

(Fotnot: Även Christian Sandberg klev av men varför lyckades jag inte få reda på. Tränarna ska ha sagt något om ”känning” och ”för säkerhetsskull”. Men jag fick inte tag på någon som kunde berätta mer än så tyvärr. Larsson hade noll koll på just det där.)

MATCHFAKTA
Örebro-AIK 4-2 (0-1, 1-1, 3-0)

FÖRSTA PERIODEN
0-1  (6.05) Mattias Janmark (Esa Pirnes).

ANDRA PERIODEN
1-1  (6.33) Justin DiBenedetto Spel 5 mot 4.
1-2  (16.27) Christopher Aspeqvist

TREDJE PERIODEN
2-2 (3.46) Justin DiBenedetto (Daniel Sondell, Nic Plastino) Spel 5 mot 4.
3-2 (5.12) Johan Wiklander

4-2 (8.48) Johan Wiklander

2 kommentarer:

Anonym sa...

Pirnes klev även av i tredje pga säkerhetsgrej. Franzen säger på hemsidan att de handlar om känningar i benen som är vanliga under denna tid..

Marie Hallman sa...

anonym: ja, jag såg det sedan, tack för info!!!