lördag 24 augusti 2013

Nils Andersson "Nu har vi mycket tydligare roller och har även tydligare styrning ovanifrån"

(Nils Andersson. FOTO privat)

Fyra raka segrar – av fyra möjliga så här långt på försäsongen. Djurgården har fått en kanonstart, mycket tack vare en tydligare rollfördelning än förra säsongen.

– Har du fått en roll men inte är nöjd med den – då får du köpa rollen eller så får du inte spela, konstaterar Nils Andersson.


När Djurgården mötte tjeckiska lag i European Trophy för ett år sedan åkte man på två stjärnsmällar – första 2-6 mot Liberec borta och sedan 1-5 mot Pardubice, även det på bortais.
I år har man vunnit mot Tappara (3-2) borta, mot TPS (5-4 efter straffar) hemma, mot Pardubice (3-2) hemma och nu på lördagen mot Liberec (3-2) även det hemma.

Nu ska man akta sig för att dra långtgående slutsatser av försäsongsmatcher men en sak kan konstateras - rollfördelningen är tydligare, liksom kollen från tränarna att det blir som det är sagt och självdisciplinen hos spelarna att inte bara ta utan faktiskt älska rollen de fått:

– Ja absolut. Ska man se på pappret så är rollerna mycket tydligare nu. Tittar vi på förra året så hade vi nästan nio forwards som skulle vara poängproducenter och det har vi inte i år på samma sätt. Utan vi har mycket mer uppdelat (i roller) nu och det är en trygghet i sig att du vet som spelare vad tränaren vill ha ut av dig och du vet vad du själv vill prestera och då är det väldigt mycket lättare att göra det. Om du går ut och velar, ska jag göra den här rollen eller hitta på något eget liksom, då blir det svårt att få ihop helheten, säger Nils Andersson och fortsätter:

– Nu har vi mycket tydligare roller och har även tydligare styrning ovanifrån, från tränarhåll att det inte går att sväva ut. Vi är väldigt noga med att hålla oss till våra regler. Har du fått en roll men inte är nöjd med den – då får du köpa rollen eller så får du inte spela. Det sättet trivs jag jättebra med och jag vet att det har gett resultat i tidigare klubbar där jag har spelat.


(FOTO JOHANNA LUNDBERG)

Att Djurgården vunnit fyra av fyra underlättar så klart accepterandet av rollerna men det blir ju en god cirkel av det om man hamnar rätt och sedan låter rollerna underlätta i matcher vilket gör det lättare att vinna och lättare att acceptera rollen och ja ni hajar.

– Vi har fått igång spelet väldigt bra, tycker jag. Grundspelet börjar sitta. Och det är det som har varit målet i de här första matcherna, att vi ska hitta vårat grundspel. Just uddamålsvinster tar man med ett tryggt grundspel – är man ute och fladdrar brukar man oftast släppa in det här kvitteringsmålet i slutet av matcherna när man blir satt under press. Men det har vi undvikit att göra nu i två matcher i rad. Sedan är det kul att se att vi har spelat bättre nu än i fjol. Då torskade vi de här två matcherna mot tjeckerna, nu har vi istället för att vinna två och förlora två som förra året så har vi i år byggt på segerstreaken till fyra matcher.’

Extra kul att vinna mot Pardubice som krossade er (2-6) förra året?
– Ja verkligen. De var verkligen bra då speciellt i andra då vi föll igenom totalt. Nu så är vi mycket mer trygga. Men vi sa - innan säsongen började - att de här matcherna (i European Trophy) ska vara ett sätt att få pusselbitarna på plats innan seriestarten. Och jag tycker vi bygger från grunden nu och just de här uddamålsvinsterna är ett kvitto på att vi gör någonting rätt.

Det känns som att det är – jag ska inte säga bättre men väl en lite annorlunda stämning i laget nu än förra året. Inbillar jag mig eller är det så? Det känns som det är ett lite annat stuk bara?
– Ja, alltså… känslan är så men innan vi har satts på riktiga test utifrån med någon jobbig förlust eller ett tufft läge, då är det lätt att säga när det går bra, att allt är jättebra...

Och nu har ni dessutom vunnit fyra matcher av fyra möjliga, då är det lätt att allt känns tjosan hejsan?
– Ja precis. Och inget talar för att vi gör något fel just nu, men det går betydligt lättare att rasera det här än det har tagit att bygga upp det. Det tar väldigt mycket kraft att bygga upp det som vi har gjort nu och nyckeln är att inte rasera det genom att enskilda individer svävar iväg eller att vi tullar på det som vi har kommit överens om som grupp. Men än så länge så finns det ingenting att klaga på.

För Nils Anderssons egen del har de fyra första matcherna inneburit mer och mer istid. När jag pratade med backtränaren Stefan Nyman efter Pardubice matchen och påpekade att Nils var lite butter när han inte fick spela så värst mycket mot TPS i försäsongens andra match sken Nyman upp i ett stort leende och sa med glimten i ögat att: ”Det är bra, de ska vara lite griniga, ha, ha.”

Nyman berättade sedan också att tränarteamet medvetet låtit Nils åka på istiden och ansvaret match för match. Istället för att köra fullt ut direkt. Han spelade till exempel inget pp i de två första matcherna, fick komma in i det lite på fredagen mot Pardubice och spelade än mer mot Liberec på lördagen. Allt för att komma rätt in i säsongen efter ett års skadeuppehåll:

– Ja så är det ju. Det byggs på mer och mer med istid och jag har visserligen känt mig pigg och fräsch men jag förstår ju att de vill att jag ska vara hel under hela säsongen och inte åka på något och jag har ju inte spelat en match på ett år så därför är det viktigt att ta ett steg i taget.

Du har fått spela mer och mer pp, enligt planen?
– Ja det är för att det inte ska bli för hög belastning på mig. Vi tränar väldigt, väldigt hårt, spelar många matcher - som nu två matcher på två dagar och det tär på kroppen. Har du varit ifrån ganska länge så blir det extra tufft, hur väl du än har förberett dig på sommaren. Det blir en helt annan sak i skarpt läge och därför vill coacherna ta det säkra före det osäkra. Jag är ju dessutom en sån som måste hållas tillbaka lite hellre än puttas fram så det är klokt av dem. Men nu känns det – om jag jämför med de andra spelarna – att jag börjar vara i samma fas som dem, så snart ska det väl bara vara att blåsa på känns det som.

Det är ett år sedan du spelade match nu?
– Ja, det har känts bra. Jag är inte (på den nivån) där jag var när jag skadade mig men det är tidigt på säsongen också så även om jag inte hade haft ett uppehåll på ett år så hade jag inte varit där än. Och det viktigaste för mig nu är att jobba på, att hitta grundspelet igen och jag känner väl att jag är i ungefär samma fas som laget. Det rullar på, sedan är det lite småmisstag som ska justeras men själva grunden känns stabil.


Inga kommentarer: