lördag 13 augusti 2011

Mathias Tjärnqvist: " Skönt och bevisa för sig själv att man kan fortfarande"


 (Mathias Tjärnqvist sänkte Sparta Prag med sitt hattrick. Foto:www.hockeymedmariehallman.se)

En assist mot Oskarshamn, en assist mot Slavia Prag och hattrick mot Sparta Prag. Mathias Tjärnqvist är glödhet. Och hattrick, det gjorde han senast… ja vem vet?

– Det var så länge sedan! Ska jag vara ärlig så vet jag inte när det var, men det var nog ex antal år sedan, ha, ha. Så det var jätteskönt att hitta målet tre gånger nu och bevisa för sig själv att man kan fortfarande, säger Tjärnqvist junior.


Hans första och tredje mål var typiska, stök och bök framför mål. Men andra var riktigt vackert. Då fick Mathias Tjärnqvist tag i pucken på egen planhalva, trampade i ensamt majestät fram längs sargen, bröt in framför mål och lyfte hur kylig som helst upp pucken i krysset.

-Ja det blev ett bra avslut där, he, he. Jag vet inte vad som hände med deras backar och jag blev förvånad själv att det gick så lätt att komma in där framför mål.

Det var ju du som åkte ifrån dem…
-Ja, ha, ha. Det är inte så ofta som man gör det men jag hade bra sprutt där!

(Nöjd efter andra målet som var kvällens snyggaste. FOTO DANIEL PETTERSSON.)

Vad säger du om de andra två målen`
-Det första var en fin passning av Mackan (Marcus Nilson) som letade sig in. Det tredje var en ren styrning (på Kyle Klubertanz skott). Jag känner att den tar på klubban. Och i dag kändes det bra, i förra matchen var det lite rostigt tycker jag.

Tycker du? Jag tycker du har sett het ut i båda fajterna?
-Åh, tack för det! Men i dag kändes det bättre i kroppen, det blir bättre nu och är skönare när vi spelar matcherna så här tätt inpå varandra, som man brukar göra. Det är bättre för det är lättare att komma in det då, säger Mathias Tjärnqvist.

Som ser ännu lättare och mer deffad nu än i våras. Sommaren beskriver han som:
-Bra, jag har tränat och mått bra, har följt schemat som jag har fått och gått ner något kilo. Och har trimmat bort babyhullet, ha, ha, ha.

Mot Sparta Prag fick bröderna Tjärnqvist spela i samma femma, de spelar ihop i power play och där sitter samspelet redan relativt bra, trots att det är tidigt på försäsongen.

-Det är fantastiskt skojigt att se honom (Daniel) där ute under matcherna och sedan är det bästa att få vinna matcher tillsammans, så det blir nog väldigt bra det här.

Djurgården har nu gjort fem av sina nio mål i de två första European Trophymatcherna i pp.

-Ja, det är ett jättebra snitt! Fortsätter vi å blir det bra. Men det finns fortfarande detaljer som vi måste jobba vidare på. Och de (Kyle Klubertanz och Daniel Tjärnqvist) hittar varandra bra. Det blir så när man får spela i hop lite, när man börjar känna varandra. Nu har vi en andrafemma som gör bra ifrån sig också. Det spelare ingen roll vilka spelare vi slänger ut, vem det än är, så blir det farligt (för motståndarna) vilket som.

Fast just Klubertanz och din brorsa ser ut att ha klickat rejält redan. Man törs ju knappt säga det, för då jinxar jag väl men, de ser verkligen ut att trivas ihop?
-Jomen det är två spelare som tänker likadant och som vill ha mycket puck. De är bra med pucken också båda två. Det blir det lättare för oss forwards då också.

Har ni hunnit köra pp något redan på träningarna?
-Ja vi har tränat lite på det helt klart. Eftersom matcherna duggar tätt nu så vill man börja hitta varandra redan nu. Det är viktigt att det funkar, säger Mathias Tjärnqvist

Hur har det gått annars för brorsan då tycker du?
-Han gör det bra, helt klart. Nu är ju det här bara i början och man behöver få lite tid på sig innan man kommer in i allt. Han har ju inte spelat här på 10 år, men jag tycker han gör det jättebra. Fast jag vågar nog inte säga annat, ha, ha, ha avslutar segerhjälten med glimten i ögat.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Man räknar snitt som pp mål mot antal pp, inte antal mål!

Marie Hallman sa...

anonym: det har du rätt i. jag skyller på att det är försäsong även för mig....och orkar inte räkna om. Men oavsett vilket så har DIF gjort det bra så här långt i pp. Jag ska ändra i texten, bra att du sa till.