söndag 8 augusti 2010

Daniel Widing " Det går inte att jämföra oss som spelare"

För två veckor sedan blev det klart att Daniel Widing skulle lämna Davos.
Då sa han till Bloggen att han inte visste vad han skulle svara om Djurgården ringde.
Men det blev ett ja.

- Ja, det blev det ja, säger Daniel Widing med ett skratt när bloggen når honom på väg till Stockholm tillsammans med flickvännen.

Kommer du ihåg om de faktiskt hade hört av sig när jag ställde frågan?
- Hm, ska jag vara ärlig så kommer jag inte håg faktiskt men det var nära inpå där som de ringde i alla fall. För de var ganska tidiga ändå. De var jäkligt tidiga med att höra av sig till min agent sedan ringde deras sportchef (Janne Järlefelt) och pratade med mig och kände sig för och så där. Det var ett plus. Det var en till spelare i laget som ringde också, det var också ett plus.

Jasså, vem då?
- Det var Nisse (Ekman), jag känner honom lite, från när vi spelade båda två i VM i Quebec.

Nu blir jag nyfiken, vad sa han?
– Det är mellan oss exakt vad det var men ... han berättade om föreningen, hur det var i laget, sa att det är bra och att jag var välkommen. Att grabbarna i laget skulle tycka det var kul om jag kom.

Hur viktigt var det? Ganska mycket va?
– Ja, jo i alla fall när det är något nytt så spelar det in mycket. Det är ju som vilket jobb som helst att om en chef och en kompis ringer så blir det lite annat. Det blir lite roligare än om man pratar med agenten som pratar med sportchefen och sedan ringer och säger att han sa att... ja du vet sådär. Det blir mer personligt.

Hur länge behövde du fundera på Djurgårdens fråga då?
– Äh det var ju det här att jag ville få klarhet först i det här med Schweiz och läget där innan jag ens började kolla på elitserien så det drog ut lite på tiden. Davos hade ett snack med ett bra lag där ner som vill ha mig och som var intresserade, sedan gick väl förhandlingarna mellan det laget och Davos inte riktigt rätt till så blev det som det blev där nere.

Hur då menar du?
– Nä men jag hade inte ett så vattentätt kontrakt som jag trodde så jag i efterhand. Jag hade en klausul där det stod att coachen (i Davos) kunde skicka mig vart han ville för att spela matcher och träna fast de betalade min lön. Det upptäckte min nuvarande agent och jag ska väl tillägga att det inte var han som skrev kontraktet, ha, ha.

Vad gjorde att de bröt kontraktet och gav upp den rätten då?
– Nä men det var ingen osämja alls mellan oss och då var de justa mot mig och bröt det. Sedan vet jag att de ville ta in en ny kille och då ville de väl ta bort kostnaden för mig. Jag hade kunnat sitta på rumpan i ett år till i stort sett men jag är bara 28 år och tycker inte jag har råd (sportsligt) att göra det och sedan tycker jag inte man ska göra så hur som helst. Plus att det löste sig bra med Djurgården så nu känns allt bara bra.

Men det måste ha gått fort på slutet, jag såg en artikel i Gefle Dagblad för bara fyra dagar sedan då det fortfarande bara verkade vara tal om att stanna i Schweiz?
- Jo men Schweiz var hela tiden på tapeten, därför jobbade det fram och tillbaka med det länge tills det inte blev av, säger Widing.

Som också tycker att han lämnar Schweiz med huvudet högt då det fanns intresse från andra klubbar även om det aldrig blev en sån slutlig lösning och då han gjorde 34 poäng (19+ 15) på 45 matcher förra säsongen.

Nu kommer han till Djurgården där han förutom Nisse Ekman känner Tim Eriksson och Andreas Holmqvist lite grand från när 81:orna spelade JVM i Ryssland för nio år sedan.

Han ska ersätta Marcus Nilson, i alla fall i spelarbudgeten. För plats för plats kan man inte kalla honom ”Mackans” ersättare tycker han.

– Nej men det går ju inte att jämföra oss två! Mackan är en grymt bra hockeyspelare och han är ju center, det är inte jag så det blir ju inte samma position och så har han gjort 50 poäng i elitserien, det är grymt.

Någon chans i helvetet att du kan kliva in som center – trots allt?
– Nej för faaan! Ha, ha, ha. Nä men visst skulle jag göra det om tränaren vill det men då är jag ju en säkerhetsrisk ju, ha, ha, ha. Jag vill åka framåt inte bakåt, säger han med ett jätteskratt.

Fast visst finns det likheter. Nilson var ju en energi spelare och det är Widing också.

- Ja det är väl det som vi är lika på och som jag kan köra på. Sedan har ju Mackan grymma händer och är playmaker medan jag kanske mer är en avslutare. Jag skjuter mer. Sedan spelar han fysiskt och det gör jag med. Där kan jag vara mer och ersätta honom. Men sedan är det ju ny omgivning för mig och så... jag hoppas kunna anpassa mig snabbt men de har ju bara hunnit vara på is i en vecka och jag kommer in nu så det är perfekt.

Mackan har hög status hos fansen, det blir ett par stora skridskor att fylla där?
– Ja, jag får försöka göra det. Jag ska göra allt för att Djurgården ska vinna, jag hoppas det räcker, he, he, säger Widing som ser fram emot att börja träningsmatcha kommande helg.

- Ja, det blir roligt att få spela i European Hockey Tour. Det blir lite annat motstånd och lite andra ställen att åka till än man är van vid. Det blir lite omväxling och det är alltid kul att möta andra lag än de som man spelar mot till vardags.

Nu var det inte bara Djurgården som jagade Widing.
Brynäs var minst sagt galet intresserade och Brynäs sportchef Micke Sundlöv låg i hårt för att få landslagsforwarden till Gävle.

– Micke har ringt nästan varje dag. Han har gjort ett jättebra jobb och erbjöd ett fint kontrakt men det var på flera år och jag var inte beredd att skriva på så länge och bland annat därför var Djurgårdens förslag bättre.

Varför ville du bara ha ett år?
– Jo men som det blev nu så... det känns bra bara. Jag får ta de här nio månaderna i elitserien och sedan får man utvärdera hur det blev. Jag har ju haft i huvudet hela tiden att jag skulle spela utomlands och var liksom där i huvudet. Sedan är Stockholm nära till Gävle också och så ska min flickvän plugga i Stockholm så det löste sig praktiskt bra också.

Sundlöv blev besviken antar jag?
– Ja han är besviken. Det var ett jättejobbigt samtal för mig med. Jag ringde personligen upp när det var klart med Djurgården men jag kände ändå att när både Nisse och Järlan ringde från Djurgården så kändes det bra. Sedan förstår jag att många (Brynäsfans) är besvikna och kanske förbannade och undrar vad jag håller på med men ibland måste man kanske tänka mer på sig själv också och inte alltid vara andra till lags, säger Widing och fortsätter:

– Sedan är det en ny utmaning och som du säger så har Djurgården krävande fans och en stor supportergrupp som gör at det blir lite annorlunda, det är roligt. Och sedan, vart man än har varit så har man bara hört bra om Hardy (Nilsson, Djurgårdstränaren) från andra spelare. Det ska bli kul att ha honom som coach. Och (Tomas) Montén hade jag duster med när jag spelade i Leksand. Han var ju tränare i Mora då och det var lite hat mellan lag så det var rejäla fajter även om han stod i båset. Han skrek säkert ett och annat till mig då, ha, ha, ha, säger Widing med ett nytt skratt.

Första träningen blir i morgon måndag. Och för er som håller på AIK och SSK så undrade jag förstås om de hade visat intresse.
Men nej, inte vad Widing vet:

– De har inte pratat med mig och jag har inte hört någon från agenten heller om det så det tror jag inte, avslutar han.

Jag har gjort ett snack med Järlefelt om Marcus Nilson läget också med mera, som ni hittar i inlägget ovanför,

7 kommentarer:

Anonym sa...

Snabbare än DIF Hockey med att göra en intervju, härligt Marie! :D

Känns förövrigt som en riktigt bra värvning, dock är man lite orolig över bristen på centrar i laget.

Wayne sa...

Mycket bra jobb som vanligt Hallman,
tackar för det.

Charlie sa...

Att kalla Mackan för energispelare känns ju lite sådär, när han kom fram som junior så passade det väl men förra säsongen tog han ju över Linkans glidarstil helt och hållet. Mackan kan ju inte ha satt in mer än 5-6 tacklingar på hela säsongen t.ex...

Hoppas iaf att Mackan kommer tillbaka också, då har vi ruskigt fina vapen offensivt!

Anonym sa...

Välkommen till Mesta Mästarna!

Marie Hallman sa...

Anonym: Tack :D Håller helt med det sista stycket. Men tänk om Mackan inte tar en plats... vilket lag!

Wayne: Tack du och tack själv för att du läser :D

Charlie: jo jag kan hålla med om att han hade lite lägre energi på slutet och kunde ha tacklat mer men han är ju i alla fall tänkt som en energispelare, dels i sitt spel och dels i hur han agerar i båset och i omklädningsrummet. Widing sprider bra vibbar, sliter och jobbar hårt både själv och för att få med sig de andra. Tror det kommer märkas på de andra. Och tänk om Mackan kommer tillbaka?!

Anonym: Tror han gillar´t :)

Anonym sa...

Pinsam miss av Gozzi. Widing hade kunnat varit skillnaden mellan slutspel och kvalserien. Men det verkar som om Gozzi inte har någon ambition att undvika kvalserien - tyvärr. Gozzi var väl på semester antar jag och därför aldrig var med på banan riktigt.

Marie Hallman sa...

Anonym: Nu tycker jag att du är taskig. Gozzi har jobbat under hela sin semester och har haft kontakt med personer på marknaden hela tiden. De satsade - rätt eller fel på Laraque där de kunde rott hem det med externa finansiärer. De var ju lite inne på Widing i början av sommaren men la sedan ner det spåret. Jag kan tänka mig att han, förutom att han då inte visste vad Davos ville göra, var lite för dyr och att det inte fanns externa finansiärer att tillgå till just widing men väl till ett namn som Laraque. Att Gozzi satsar på kvalserien är ju bara strunt. Han lever för och med AIK, tro inget annat.