tisdag 3 augusti 2010

Ridderwall: "Första veckan handlar om att överleva, ha, ha"


(Vattenpaus. Foto:www.hockeymedmariehallman.se)


Här är lite utlovat snack med Stefan Ridderwall från gårdagens ispremiär som jag inte hann med att lägga ut i natt.


Som målvakt finns det en del skydd att köra in men:


– Jobbigast är ju att man inte orkar så mycket i början. I alla fall för mig så får jag ont i fötterna. Jag är inte van vid de här skridskorna men benskydden funkar bra!


Hur mycket i utrustningen har du bytt?

– Allt! Allt är nytt så första veckan handlar bara om att överleva, ha, ha, ha. Sedan får man börja krig lite mer med detaljer och sånt nästa vecka.


Överleva? Det låter hårt, ha, ha?!

– Ja, man blir väldigt trött så det är svårt att få kvalitet på det jobb man gör men man får försöka komma in i det nu och jobba mer med detaljer sedan.


Att mjuka upp prylarna utan att ha dem på sig går inte. Det är bara pressa ner fötterna och ligga i och kriga på tills de fått rätt passform konstaterar Djurgårdsmålvakten. Som var glad att träningen äntligen var igång:


– Man blir ju mer sugen ju längre tiden går. De senaste veckorna har man ju tränat mot när man äntligen ska få kliva på så det var skönt. Och skönt att få lite rutiner i livet igen, ha, ha.


Skönt att slippa fler rundor i Hammarbybacken?

– Ja, he, he men sedan är det ju minst lika jobbigt att träna på is som att köra fys men det är ju mycket roligare (med isen).


(Lill-Riddarn i nya stassen. Foto:www.hockeymedmariehallman.se)


Ridderwall inleder säsongen som uttalad förstemålvakt:

– Det är klart att det kommer bli mer press på mig men press har man ju alltid på sig, det är inte så mycket att orda om. Samtidigt så vill man spela så många matcher som möjligt, det är bara roligt.


Att det finns Djurgårdsfans som är oroliga för att Mark Owuya inte ska hålla som backup har han hört, men Ridderwall håller inte med.

– Nä Mark är bra, det har han visat tidigare. Han hade inte så kul fjolårssäsong men jag tror han kan ta nästa steg nu. Han är en väldigt duktig målvakt och kommer få visa att han är bra. Jag känner ingen oro alls, det kommer att lösa sig.


Stefan Ridderwall körde föresten i sin nya hjälm under ispremiären. Så här beskriver han den:


– Den har stripes på huvudet och ett Djurgårdsmärke på sidan. Det står Ridderwall på hakan och så är det en åtta – mitt turnummer – på ena sidan och en bild på Curt Cobain på andra sidan. Varför Cobain? Äh jag lyssnar mycket på Nirvana och så. Jag vet inte om det passar (att ha på hjälmen) men jag gillar honom så då blev det så.

2 kommentarer:

Jonas sa...

Varför spelar han inte i nummer 8 då om det är hans turnummer? Hade ju varit hur coolt som helst om han hade gjort det som målvakt.
I Tjeckien spelar ju målvakterna med vilket nummer som helst på ryggen. Dominik Hasek hade ju nummer 2 när hemma och spelade.

Marie Hallman sa...

Jonas. Jag frågade faktiskt det men det är upptaget, deilert har det. Blev bara så typ var väl svaret.