onsdag 25 augusti 2010

Fredrik Claesson "Jag tog första bästa"


(Hoppsan, Peltonen! Fredrik Claesson är bara 17 men tar för sig bra. Foto:www.hockeymedmariehallman.se)

Kunde inte låta bli att ta ett snack med Djurgårdsbacken Fredrik Claesson, blott 17 år som fyller 18 i slutet av november.


Claesson har fått komma in i laget de tre senaste matcherna och spelade en del i Prag och Berlin och fick även en del byten mot Helsingfors.


Men det alla lyfte extra på ögonbrynen åt på onsdagskvällen var förstås att han tog sig en fajt – och inte mot vem som helst.


När det nu var dags så lyckades han givetvis plocka Ville Peltonen, 37 år gammal med en grym meritlista där det bland annat finns 4 spelade OS, två OS-brons, ett OS-silver, 13 spelade VM, ett antal VM – medaljer samt 382 NHLmatcher för att nämna lite av allt han har presterat.


(Foto Andreas Grandin)


Claesson som ännu inte debuterat i elitserien hade dock inte en susning om vem han kastade handskarna inför:


– Nej, det visste jag inte. Jag ville bara ta någon! Den första jag såg och så kom han emot mig, då tog jag första bäste, he, he, säger Claesson med ett försynt leende samtidigt som han konstaterar:


– Jag fick in två smällar på honom! Det var skönt.


Du lyckades välta omkull honom också. Inte illa.

– ja, he, he, det var bra, säger 17-årige Claesson glatt.


Sedan undrar han hur gammal Peltonen är. En titt på laguppställningen säger 37 år - samma som Foppa.

Då ler Claesson ännu mer.


(Foto Andreas Grandin)



Sa han något till dig?

– Jo han sa något efteråt men jag förstod inte vad han sa.


Det var på finska kanske?

– Jo ja kanske!


Men du, vem sa åt dig vem du hade slagits med?

– Det var alla, i laget. Jag fick höra det när de kom in, he, he.


Hade du slängt handskarna om du hade vetat vilken tungt meriterad kille och stjärna det är?

– Nja, då hade jag nog tagit någon annan. Så det var lite klumpigt av mig men det gick ju bra, he, he.


(Foto Andreas Grandin)


Hur är det att vara med på a-lagets European Trophymatcher då?

– Kanon, det är ju en dröm att få spela med dem, en dröm att få spela med a-laget och nu börjar jag känna grabbarna också. Det är perfekt!

6 kommentarer:

Charlie sa...

Det var absolut vinst på poäng i fighten! Härligt att se att junisarna inte tar någon skit, det bådar gott!

Anonym sa...

Hahaha...
Respect för 'no respect'

Tack Marie för en fantastisk rapportering !

Marie Hallman sa...

Charlie: Framför allt var det vinst på inställning. Du skulle ha sett Fredriks min efteråt, lite generad men ändå glad åt uppmärksamheten. Han lär få höra Peltonen och kommentarer om att träna på sandsäcken från lagkompisarna ett tag....

anonym: Tack själv :D för att du läser.

Jimmie sa...

Kul att junisarna tar för sig! Det bådar gott inför säsongen!

lan-kan sa...

Stort.

Marie Hallman sa...

Jimmie och lankan: ha ha jag tycker det var underbart. Lite kul också att han tog största stjärnan även om han inte riktigt visste att han gjorde det då. Å andra sidan är det just det som är en så skön inställning: Jag tar första bästa liksom. Ingen rädder för någon här, bara kör! underbart.