måndag 10 maj 2010

Stefan Ridderwall: " Djurgården är hemma"


(Lill-Riddarn stannar. Foto:www.hockeymedmariehallman.se/arkivbild)

Han var på väg bort, men nu blir det ett år till med Djurgården.

Och det är ingen risk att han drar till NHL det kommande året.

– Nej, det kommer jag inte att göra, lovar Stefan Ridderwall.


Det var många klubbar som visade intresse, bland andra NY Islanders och Timrå.

Men Stefan Ridderwall valde Djurgården.


– Djurgården är hemma. Det är allt – fansen, organisationen, allt sånt, som jag trivs med. Så det känns skönt och stanna och ska bli väldigt inspirerande.


Hade du varit kvar som andremålvakt om Gustaf Wesslau hade stannat?

– Nej då hade jag förmodligen rört å mig för då hade risken varit stor att jag hade hamnat på bänken igen med tanke på den status och det spel som han (Wesslau) hittade i slutspelet. Men samtidigt så hade det känts bittert att lämna, jag gillar ju Djurgården, säger Ridderwall.


Han är draftad av Islanders och pratade ett tag med dem men det har han lagt bakom sig nu. Och NHL-klubben kan inte komma och kräva något av Djurgårdsmålvakten:


– Nej, nej, det går inte. De äger bara NHL-rättigheterna och kan inte kräva någonting. Jag har ju inte kontrakt med dem så det är ingen risk att jag försvinner dit.


Men vad gör du om de om någon månad viftar med topprookiekontrakt (runt 6 miljoner kronor) och säger, pleaaaaaaaaaaase?

– Då säger jag nej. Det är inte pengarna som det handlar om för mig utan var jag tror att jag kan utvecklas bäst och just nu tror jag det är bättre för mig att ta ett år till i elitserien än att spela i AHL. Sedan kanske jag måste ta ett år i AHL men som läget är nu så känns elitserien bättre för min utveckling.



(Foto: Daniel Pettersson/ jarnkaminerna.se)


Varför?

– Jag vet inte men det bara känns så. Elitserien är en bra liga och så kändes det som att de (Islanders) inte trodde på mig fullt ut. Så att stanna känns bra.


Nu blir du uttalad förstemålvakt med (i dagsläget) Mark Owuya som backup. Det blir en helt annan press än när ni körde 50/50, du och Wesslan?

– Ja, men det är just den pressen som jag har velat ha på mig hela tiden. Det är klart att det blir en ökad press men det är det jag vill ha. Det vore tråkigt om det inte var någon som brydde sig och inte satte den pressen på mig så det ska bli kul, säger Djurgårdsmålvakten.


Som nu kan bekräfta att han fick en förfrågan från AIK:

– Ja, jag fick en intresseförfrågan men jag tackade nej. Det var fel lag, avslutar Ridderwall.


Jag har pratat lite med Djurgårdens sportchef Järlefelt också om läget i stort. Finns i en artikel här ovanför nu.

5 kommentarer:

CiprY sa...

hej! kul för dif å allt,men hur går det med SSK´s MV situationen? stod för några veckor sen att P.Sjögren var nästan klar...och när kommer snacket med Riku El Gígante Helenius ut?

Mvh CiprY

Marie Hallman sa...

CiprY Bra fråga! Men SSK vägrar ju säga mer än det Jonsson sa i bloggen i slutet av förra veckan, nämligen att Riku är förstaval och att BB är näst på tur. Om han vill. Jag försöker få tag på Riku. Lägger ut snack om jag lyckas med det. Pontus har, vad jag har hört, lite andra alternativ också men jag ska kolla med honom och se om han vill säga något officiellt om det.

Erik sa...

Varför ställde du inte följdfrågan till Lill-Riddarn:
"Vadå fel lag, du är ju AIK:are?"

Anonym sa...

Hur kan man vara AIK:are och tacka nej till AIK och skriva på för DIF igen?!

Ska bli intressant att läsa vad Janne har att säga

Marie Hallman sa...

Erik: Jag har ju bara hört ryktas om att han skulle vara det så jag nöjde mig med svaret jag fick. Om jag har förstått rätt av vad han har sagt förr om det där så var han mer AIK-fan när han var liten, pga pappa som då spelade i Gnaget men jag vet inte säkert så nästa gång det blir en chatt med Lill-Riddarn (brukar ju vara på DIFs hemsida med fler) så får ni fråga honom själva...

Anonym: Janne ligger ute nu.