måndag 10 maj 2010

VM -Dansk dynamit

Ni vet väl redan men herregud. Danmark- USA 2-1 efter förlängning!
Samma Danmark som Sverige körde över och slog med 10-3 för mindre än en vecka sedan?! Otroligt ju.

Eller som segerskytten Stefan Lassen sa i Viasat: "Det är skönt att vara dansk just nu"

Tro fan det.

Finlands förbundskapten sågade ju sina killar längs med fotknölarna och jämförde dem med helkroppsgips efter trepoängstorsken i premiärtorsken mot danskarna.

I dag var det jänkarnas tur att chockade stå efter nästa danska bomb och fundera hur i helvede det här kunde hända.
Det var knappt så de rödvita förstod själva vad som hade hänt, eller som Lassen sa efter matchen till IIHF.com:

"Jag såg att backen tvekade och gick på mål. Det kändes helt overkligt att se pucken gå in"

Kan tänka mig att en och annan finländare och amerikan just nu stämmer in i Ernst Hugo Järegårds "Danskjävlar! "

Jag tycker det är helt underbart jätteroligt.
Galet ju!

Tänk om Danmark vinner gruppen?! Och om USA eller Finland tvingas kvalspela för att hänga kvar?! Sjuuuuukt. Men kul på sitt sätt (säger jag samtidigt som jag är lättad och glad att det inte är Sverige som står in för det skräckscenariot).

En liten kul detalj apropå den här matchen vs genrepet mot Sverige är ju att Galbraith som då släppte in tio mål bara fick plocka en amerikansk puck ur nätet i dag. Snacka om revansch.

2 kommentarer:

Robin Fredriksson sa...

Aj aj, jobbigt misstag Hallman.
"Ni vet väl redan men herregud. Danmark- USA 1-2 efter förlängning!"

Marie Hallman sa...

Robin: åååååååååååh genant hjärnsläpp där! När hela artikeln byggde på att det var tvärtom! ibland tänker jag en sak och skriver något annat. = Dags för semester snart tror jag! Men bra att du sa till, MANGE TAKK!