måndag 5 november 2012

Enroth: " Det bästa jag kan göra för tillfället " RÄTTAD



 
(Enroth har skrivit korttidskontrakt med Almtuna. FOTO WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE)

Almtuna får fin förstärkning i målet då lockoutande Buffalokeepern Jhonas Enroth har skrivit på fram till och med 7 januari - förutsatt att det är fortsatt lockout. Drar NHL i gång kommer Enroth åka dit och spela istället. Så klart.

-Det här är det bästa jag kan göra för tillfället. Det finns inte så många lediga platser på målvaktssidan, jag tror att det bara är fem NHL-målvakter som hittat en klubb att spela för just nu, säger Enroth till bloggen.


Nu får han äntligen träna och spela och det är ju kanon. Om han är kvar till och med 7 januari kommer han få möta SSK i Templet den 27 november.

Känns det konstigt?
- Nej, det tycker jag inte, det är inget speciellt så. Det är klart att det hade varit kul att spela i SSK också men nä det blir en kul match och är inget jag har tänkt på så. 

Jhonas kommer inte bo i Uppsala, utan kommer pendla mellan hemmet i Huddinge och Sveriges fjärde största stad i stället.  (Jag skrev hemmet i Södertälje först men det är ju helt galet Jhonas har aldrig bott där inte ens när han spelade i SSK så Huddinge ska det vara och inget annat!!!)

För Almtuna är det ju en kanonlösning och jag utgår från att sportchefen Martin Öhrström drömmer våta drömmar om en låååång lockout. I alla fall till 7 december. Klubben använder sig just nu av två inlånade målvakter - Joel Lassinantti som tillhör Luleå och AIKs Alexander Hamberg.

En inte helt optimal lösning. Lassinantti kommer med största sannolikhet att få åka med till JVM och försvinner därmed i mitten av december då Juniorkronorna ska ha läger innan mästerskapet börjar. AIK har redan kallat hem Hamberg under några matcher då Daniel Larsson varit skadad och eftersom AIK:s Niklas Lundström också -med stor sannolikhet- blir en av tre målvakter till JVM så riskerade Almtuna att stå där med endast sina juniorer som backup.

Nu har man tagit in Jhonas och det är ju som sagt bra för båda parter men tar lockouten slut här inom kort då blir det tufft för Uppsalaklubben.

Inga kommentarer: