lördag 16 februari 2013

Guter: "Man känner en sån sjuk trygghet"


Mattias Guter inledde målskyttet med sitt andra mål i DIF, sitt 17:e totalt den här säsongen.FOTO JIMMY PETERSON.

Efter två matcher med tappade poäng satte Djurgården högsta fart från början. Ledning efter första med 3-0 och en minst sagt viktig 4-0 seger i sexpoängsmatchen mot BIK Karlskoga.

– Det har blivit lite konstigt i de två senaste matcherna, därför var det skönt att vi fick in målen direkt, säger Mattias Guter.


Djurgården har varit starka i tredjeperioderna senaste månaderna men på lördagen slapp fansen vänta med andan i halsen. Man kan – lite skämtsamt – säga att DIF kom ut och körde tredjeperiodsspel i första:

– Lite så ja, ha, ha. Nä men vi pratade lite om det innan träningen i går. Eftersom vi ska tänka på defensiven i första hand så har det blivit lite att vi har glömt bort offensiven. Idag fick vi med allt, vi ska ligga på, det är så vi ska spela och det gör vi idag, säger Guter och fortsätter:

– Som vid mitt mål, det dyker upp en chans bara för att vi ligger på, det är när man gör det som man får de där gratischanserna. Speciellt på bortaplan så kanske man inte får så många chanser, men i dag när vi ligger på dem, så får vi de där chanserna som vi vill ha och idag så sätter vi dem också.

(Jubel efter 1-0. FOTO DANIEL PETTERSSON)

Mattias Guter hade ryggen mot BIK Karlskogamålet när han via en studs på en spelare i slottet fick pucken men tvärvände och stänkte distinkt in 1-0 efter 4.09 av matchen. Snacka om drömstart.

– Jag hade precis kommit ner i zonen där och var på väg att backchecka eftersom de fick pucken. Men vi låg på och fick pucken. Jag åkte precis förbi målet och tänkte att jag måste ha det snett bakom mig. Jag tänkte sikta på bortre, nu hamnade den inte där men den gick in!

Harald Lückner sa i Viasatsändningen att ”han vet var målet står”. Visste du exat var du skulle sätta pucken eller chansade du?
– Alltså man vet ju på ett ungefär, eftersom jag ramlar, reser mig upp, åker förbi vänstra stolpen och är på väg rakt hemåt. Så när jag får pucken vet jag ganska exakt var målet är (trots att han har ryggen mot, Maries anm)

Målet var Mattias Guters andra i Djurgården och med 15 kassar i Almtuna är han nu uppe i 17 mål den här säsongen. Man kan ju inte låta bli att undrar hur många han hade satt om han spelat i DIF från början. För visst blir det lite skillnad på hur han kan spela i den här omgivningen:

– Ja absolut så är det väl skillnad, sedan blir det väl så att man får mer självförtroende genom att vinna matcher. Då blir det lättare att spela. Sedan elva skott på mål… som jag hade senast mot Malmö, det har jag aldrig haft förr. Så jag måste förvalta mina chanser bättre också.

Elva skott (Pontus Åberg hade lika många) var ju både klubbrekord och minst sagt speciellt?
– Ja, när jag kom ner efter den där matchen till nära och kära sa de att du måste ha haft minst tio skott men jag tänkte att nä, max åtta var det väl. Men så var det inte, det var elva, säger Guter med ett skratt.

(Många DIF-fans på plats. FOTO DANIEL PETTERSSON)


Mot BIK sköt han två skott så den här kvällen var det hög effektivet på nykomligen i laget som sammanfattar matchen så här:

– En grym förstaperiod där vi sätter lägena som vi får. Sedan blir både andra och tredje lite… i andra blir det att vi bevakar ledningen, det blir ställningskrig. Men i slutat av andra och i tredje tycker jag vi tar över igen. Chet gör någon jätteräddning men vi har full kontroll på det också, så det är jättebra.

Och apropå den där jätteräddningen… Chet Pickard har gjort en del galna räddningar den här säsongen men lördagens räddning med skenan, lite som en sån där ”skorpion” som man sett i fotbollen, var inte av denna världen.

– Jag fattar inte hur han gör det! Den var helt sjuk ju. Jag stod i båset och såg inte att han tog den. Jag trodde pucken kom rakt ut till Markus Nilsson och tänkte att nu sätter han den i öppet mål så har Pickard pucken!

Känslan i det läget?
– Det känns ju nästan som att – de kan inte göra mål i dag. Man känner en sån sjuk trygghet när han gör såna räddningar och speciellt som vi har svajat lite i försvarsspelet de senaste matcherna så var det viktigt att Chet fick hålla nollan, säger Mattias Guter.

Djurgårdsforwarden klev av i slutet av matchen efter en tackling som såg ut att ta illa mot knäet men det gjorde den som tur var inte.

– Jag fick hans rumpa på insidan av låret så det blev en liten lårkaka. Men det är lugnt. Jag har isat den så det är bra. Jag hann med ett halvt byte efter det där – en tek sedan blev det ny tek direkt någon sekund efter och då bytte de ut mig.

 (Bara en pinne upp till trean BIK nu.  FOTO DANIEL PETTERSSON)

Djurgården har nu en poäng upp till BIK Karlskoga på tredje platsen. Man gick tillfälligt om Västerås som spelar sin match i omgången på måndag. Men oavsett om VIK går i fatt då eller inte så känner DIF vittringen av den där tredje direktkvalplatsen nu:

 – Jo det gör vi, men det har varit så konstigt. Eftersom vi har tappat poäng i de två senaste matcherna så har det känts lite som att man tror att chansen är borta men nu när vi vinner i dag så har vi verkligen hugg. Så känslan i laget är att vi ska ta det här!

7 kommentarer:

Moa sa...

Alltid lika kul att läsa dina intervjuer efter matcherna :) Tack!

JayJay sa...

Tack för en bra artikel Marie!

JayJay sa...

Tack för en bra artikel Marie!

Marie Hallman sa...

Moa o JayJay TACK själva:) Det värmer:)) Jag är så glad att ni läser :)

Hårde Hardy sa...

Sveriges bästa hockeyjournalist - Marie Hallman!

Anonym sa...

Heja Marie!! Du är Sveriges bästa hockeyjournalist, by far!! Keep up your great job!! / Bjorn

Marie Hallman sa...

Hårde Hardy och Bjorn:TUsen tack båda två!!! Önskar jag hann skriva mer i bloggen dock...mennu är det som det är med andra jobb för att få in stålars till hyra och mat men det glädjer mig att ni läser och gillar,det peppar :)