fredag 22 februari 2013

Idoff: " Kan vi inte ta en poäng på tre matcher så har vi inget i kvalserien att göra"


(Sebastian Idoff. FOTO: WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE/ARKIV)

SSK kunde säkra en kvalserieplats, hade 1-1 i slutet av tredje, men förlorade efter en straff av Tingsryds Jordan Smotherman med 27 sekunder kvar av matchen.

– Han kom in som leftare, fintar, lägger upp en backhand och ville få upp den i löken (krysset) sa han efteråt men han missar och får en halvträff sedan går pucken in över benskyddet under plocksidan, förklarar Sebastian Idoff.


Just Smotherman var med där det hände hela matchen, han sköt åtta skott men SSK-målvakten Idoff säger att hela Tingsryd var bra:

– De gör en bra hemmamatch medan vi inte gjorde vår bästa bortamatch. Jag vet inte varför det blir så men det känns som att vi inte är tillräckligt ödmjuka, vi har inte fokus på rätt grejer. Sedan varför vi spelar så, det vet jag inte. Så är det med hockeyn ibland, säger Idoff och fortsätter:

– Men rent generellt så gör vi inte en tillräckligt bra match samtidigt som vi möter ett desperat lag som Tingsryd. Vi har ju pp där på slutet men slarvar så att de får en straff, där skjuter vi oss själva i foten. Det är väl en blandning av bristande ödmjukhet och individuella misstag.

Ja, vad hände vid straffen där egentligen?
– Vi hade pp, så var det något – jag vet inte vem – som skjuter på någons benskydd, de sticker och får ett halvfriläge men spelaren blir nerriven av en av våra. Jag såg inte exakt vem det var. Och det var väl en hakning men han lägger sig enkelt. Det är ganska förståeligt, det hade de flesta gjort i det läget de är. Och jag tror inte att domaren vågade fria för publiken skrek på honom hela matchen så han hade väl inte balls till det (att fria).

 Kände ni av stundels allvar eller börjar ni bli för säkra tror du?
– Jag vet inte. Det är väl en blandning av det kanske. Men det är hockey och människans hjärna funkar olika så det är väl en blandning av det som du säger.

Vad är det mest?
– Jag vet inte och jag vet inte om det är det som avgör heller egentligen eller om det är att vi inte hittar vårat spel eller inte jobbar som vi ska göra, säger Sebastian Idoff.

Nu ser ju SSK ut att klara en direktplats till kvalserien till elitserien men även där är det viktigt att komma in med en bra känsla och inte tackla av nu i slutet av grundserien. Historien har visat att det är svårare än man tror att ”slå på” i början av kvalserien om man redan tagit det lite lugnare i slutet av serien. Att komma in i kvalserien med en bra känsla är alltså viktigt:

– Ja absolut. Och som vi spelar nu så räcker vi inte långt. Det är bättre att vinna de som är kvar och ha lite högburet huvud.

Vad har ni sagt i laget inför avslutningen av serien?
– Vi vet att en poäng räcker så det är lika bra att ta tre av Malmö nu på tisdag så vi har det avklarat. Kan vi inte göra det själva, kan vi inte ta en poäng på tre matcher, så har vi inget i kvalserien att göra. Så ta de poängen, det ska vi göra. Vi har kapacitet för det även om vi ibland har någon plump i protokollet, som i dag.

Sebastian Idoff kan dock sträcka på sig. Han har fått öppna båsdörren mycket på sistone men gjorde en bra match när han fick stå emot Asplöven i vecka och gjorde en fin insats även nu. Tog 30 skott av de 32 han fick på sig.

– Jag var lite nervös inför förra matchen. Hade ju inte spelat på tre veckor och det har inte gått så bra på tärningen men Janne (Öhman, målvaktstränaren) sa bara att gå ut och kör som du brukar, var bara lika bra som du brukar och då fick jag lite mer självförtroende. Sedan hade jag mycket att göra i matchen och då får man också bättre självförtroende så det kändes okej.

Vad på träningen är det som du inte är nöjd med?
– När man inte har stått på ett tag och när det inte går som man vill på träning så överarbetar man lätt. Då vill man för mycket när man väl får stå och då är det risk att det blir pannkaka av allt och det var väl det jag var rädd för senast men det gick bra. Jag tog några djupa andetag så att det skulle bli bra. Det är tur att jag har Janne som rättar till mig.

Inga kommentarer: