söndag 28 februari 2010

Jacob Josefson "Vi vann. Det var det viktiga"


(Jacob Josefson tror på spel på tisdag mot Brynäs. Foto: www.hockeymedmariehallman.se/arkivbild)


Det var nog en och annan Djugårdssupporter som höll andan när Jacob Josefson fick ledas av isen med en befarad knäskada igår (lördag).

Men Josefson kom tillbaka i spel fem minuter senare och idag är knäet:

– Helt okej. Det gör ganska ont, jag fick ju en liten bentackling men det är okej, säger Djurgårdsforwarden.


Och någon fara för spel på tisdag ska det inte vara:


– Nej det tror jag inte. När det hände gjorde det sjukt ont men sedan när smärtan hade lagt sig kunde jag fortsätta matchen så i dag känns det ganska bra. Jag satt väl i en fem minuter (efter smällen) och tog det lite lugnt, sedan började smärtan domna bort lite så att jag kunde spela vidare. Så jag hade väl tur i oturen kan man säga.


Det blev en svängig match mot SSK. Djurgården inledde med att kopplade greppet tidigt genom mål av Andreas Holmqvist, SSK kom tillbaka vände och tog över taktpinnen. Och ledde med 4-3 när SSK-forwarden Julian Jacobsen fick fem minuter plus matchstraff. Sedan var det Djurgårdens tur att vända. En vändning som gav vinst med 5-4.


– Jag tycker ändå att de två första perioderna har vi chanser att göra fler mål än dem. Speciellt i första kanske, sedan blir det lite byta-chanser-hockey men det kanske är naturligt eftersom det var länge sedan båda lagen spelade riktiga tävlingsmatcher. Men det kommer väl att bli bättre framöver för vår del. Vi vann i alla fall, det var det viktiga, säger Jacob Josefson som var lite snuvig när vi pratades vid under söndagen.


Före matchen sa SSK-tränaren Peter Popovic att ”Djurgården spelar annorlunda än alla andra lag”. Och att de skulle köra lite annan taktik mot er. Något du märkte av?

– Nä jag vet inte, ha, ha. Men de startar matchen på ett bra sätt och jag tycker att SSK har spelat bra på slutet. De har visat moral när de har vänt och tagit in poäng i slutet av matcherna så vi visste att det inte skulle bli en lätt match.


Deras motdrag mot er ”annorlunda hockey" då?

– Hm ska jag vara ärligt så var det inget jag tänkte på, ha, ha, ha. Men de var inte långt ifrån att vinna. Vi hade tur på slutet att vi fick ett fem minuter långt pp när de ledde med ett mål och att vi lyckades hänga dit två under de där minuterna.


Känns som matchstraffet var avgörande?

– Det vet jag inte men det är ju aldrig kul när motståndarna får spela pp i fem minuter. För gör motståndaren mål då så får man ju ändå fortsätta spela boxplay så det är klart att det har effekt på matchen på så vis. Sedan var det tur att vi kunde utnyttja det i den här matchen, säger Josefson.


På tisdag väntar Brynäs hemma.

Djurgården hade enormt svårt att få hål på Gävlelaget (1-4) senast de möttes, men då på bortplan.

Innan dess har det blivit oavgjort (4-4) hemma, förlust borta (1-3) och vinst hemma (5-2).


– De är ett hårt arbetande lag som har bra målvakt och alltid är svåra att möta. Sedan hade de någon period där de vann en massa matcher i rad också.


Men det känns som att ni har svårt mot lag som är jättedefensiva. Som Brynäs spelar?

– Nja, jag vet inte riktigt om vi har jättesvårt mot just såna lag men … visst Brynäs har en bra defensiv. Det gäller att ha tålamod när man möter såna lag, så att man inte blir frustrerad och baklängesmålen trillar in i början. Det gäller att trumma på. Förr eller senare så går de också bort sig och då får vi våra chanser. Sedan är det viktigt att få ner pucken djupt, att inte tappa puckar på fel ställen för då är de blixtsnabba på att kontra, avslutar Josefson.

2 kommentarer:

#40 sa...

Jakobsen vad är det för mupp? Hollywood? En mer solklar kneeing får man leta efter. Sådana tacklingar som förstör karriärer. Tur att det gick bra för Jacob.
2 minuter? Vilken tomte han kommer få minst 2 matcher till för det där.

Marie Hallman sa...

#40: Jacobsen fick game så några fler matcher kommer det inte att bli om inte någon gått in i efterhand oc anmält men det verkar inte ha hänt så det är nog överspelat nu.

Jag håller med att det blev en jävla smäll men jag tror fortfarande inte att Jacobsen var ute efter att skada. Det går, som jag sagt förr, fort därute och i bland händer det grejer. Tur bara att Jacob Josefson klarade sig helskinnad ur smällen.