måndag 22 februari 2010

Mathias Tjärnqvist: "Jag är som en ko på grönbete"


(Tjärnqvist är sugen värre på att få spela igen. Gör comeback i morgon kväll i träningsmatchen mot Färjestad i Örebro. Foto: www.hockeymedmariehallman/arkivbild.)

Det börjar närma sig omstart i elitserien fastän OS-hockeyn pågår för fullt.

Djurgården inleder med derby mot SSK hemma på Hovet på lördag och för att få igång spelarna kör man bland annat en träningsmatch mot Färjestad i morgon i Örebro.

Med Mathias Tjärnqvist på isen:

– Javisst! Jag ska vara med, det är mycket roligt! Säger han till bloggen.


Efter fyra månader av rehab är kroppen minst sagt full av energi:


– Ja, efter de fyra månader som har gått så är man sugen. Man är som en ko på grönbete! Det ska bli skoj, säger Mathias Tjärnqvist med ett skratt.


Du har kört fullt sedan ni kom hem i onsdags, hur har det känts på träningarna?

– Bättre och bättre. Det som saknas är väl tajmingen och så, det är lite matchovana. Men axeln har känts bra så här långt så det håller nog i sig.


Finns det någon risk att du pajjar axeln igen genom att göra comeback nu?

– Nä, det är ju… alltså de säger ju att får jag en sån smäll som då så kan det ju lika gärna ta på den andra axeln.


Men kan axeln svullna upp av ansträngningen eller i vanliga närkamper menar jag?

– Nja, den har inte visat någon tendens på det hittills. Jag har ju kört nu senaste veckan för fullt och det känns bra.


Törs de andra tackla dig då?

– Det hoppas jag, ha, ha. Men det blir ju aldrig samma sak som i matcher så det ska bli intressant att se hur det går i morgon (tisdag), säger Tjärnqvist.


Veckan på Gran Canaria gjorde gott i både axel och själ, trots att det var två regndagar och lite blåsigt en dag. För fyra dagar med sol blev det och det var:


– Jäkligt skönt. Mest mentalt var det ju kanon att komma blir lite från det här vädret och från omklädningsrummet och allt. Att få lite sol och värme har varit till nytta för oss.


När axeln gick sönder då för fyra månader sedan talades det om att säsongen var över och att axeln skulle opereras. Men Djurgårdens medicinska team valde till slut en annan väg och avstod operation.


– Hade det varit ledkapseln på framsidan som var trasig så hade jag varit tvungen att operera men nu när det var på baksidan så kan man vänta för den på baksidan är svårare att slå ut led igen. Så vi lät den läka av sig själv.


Vad har de gjort för att få till en ändå så pass snabb läkning?

– De har bett till gudarna att det ska bli bra ha, ha, ha, skrattar Mathias Tjärnqvist och fortsätter:


– Nä men det har varit mycket sjukgymnastik och allting sånt, jag har vilat lite grand också så har det blivit bra. Det finns inte så mycket hokus pokus. Det är klart att vi provat lite annat (ström, laser med mera) också men jag vet inte om just det hjälper.


När nu både Marcus Krüger och Mathias Tjärnqvist båda gör comeback blir det plötsligt trångt bland forwards på Djurgårdsbänken. Som det ser ut just nu är alla tillgängliga och det innebär att några inte kommer att kunna få spela.


– Det är bra konkurrens, helt klart. Alla är ju tillbaka men det är ju riktigt skoj. Det gäller att visa framfötterna på träningar och matcher. Visa att man vill spela. Konkurrens är bra tycker jag. Det är ju så i vanliga livet också. Vill man komma någon vart så får man kämpa.


Träningsmatchen mot Färjestad spelas alltså i morgon tisdag, klockan 19.00 på Behrn arena i Örebro.

Och Tjärnqvist kommer att gå för fullt trots att det är just träningsmatch och därmed läge för lite lugnare tempo

.

– Jo men jag måste verkligen prova och se. Så jag går för fullt i alla fall. Sedan vet jag inte vad de andra gör. Det är som sagt träningsmatch och snart börjar det viktigaste (slutet av serien och slutspelet) och då vill ju alla vara hela och friska. Men samtidigt så… det är ju när man inte går för fullt som skadorna kommer. Så jag tror ingen lämnar huvudet hemma, säger Tjärnqvist.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Härligt Tjärna!!! Nu vill vi se dig i samma härliga form som Ölve. Då kommer det göra ONT att möta DIF!

Ska bli intressant att se hur Hardy ställer upp laget nu när Tjärna och Kruger är tillbaka. Jag skulle tippa på följande

Nilsson Otto Ölve
Danielsson Ante Jacob
(Tjärna) Zigi (Kruger)
Fimpen Honken Tim

Vad tror ni?

/ Jonas

Marie Hallman sa...

JOnas: Brodin och Cehlin då?! Brodin är skadad ser jag nu på difhockey.se men Cehlin var ju pigg innan uppehållet.
Enligt difhockey så är tydligen Ziggi borta, står inget varför, jag får forska i det. Cehlin spelar i fjärde. Så här ser det ut enligt difhockey.se i den här matchen:

Målvakter
Stefan Ridderwall
(Gustaf Wesslau)

Förstafemman
Jimmie Ölvestad – Kristofer Ottosson – Marcus Nilson
Marcus Ragnarsson – Nichlas Falk

Andrafemman
Marcus Krüger – Andreas Engqvist – Jacob Josefson
David Printz – Kyle Klubertanz

Tredjefemman
Tim Eriksson – Christian Eklund – Mathias Tjärnqvist
Timmy Pettersson – Oscar Eklund

Fjärdekedjan
Nicklas Danielsson – Michael Holmqvist – Patrick Cehlin

Extraspelare
Kim Lennhammer

Blir väldigt intressant att se framöver vem som ryker när Ziggi är tillbaka...