onsdag 10 februari 2010

Jonatan Bjurö: "Han var väl glad eller något"


(Jonatan Bjurö, en häftig erfarenhet rikare. Foto: www.hockeymedmariehallman.se/ARKIVBILD)

Det blev en rejäl holmgång när AIK mötte Leksand borta i en match där Dalalaget till slut vann med 6-5.

AIK hade 91:an Jonatan Bjurö i mål, med 17-åringen Niklas Lundström som backup.


Detta då Christopher Heino Lindberg fortfarande är förkyld (men ska gå i gång att träna i morgon, torsdag, med juniorerna) och då Fredrik Holmgren drabbats av magsjuka.



Lundström fick köras in från Märsta samtidigt som Bjurö kom åkandes från landslagsturneringen med team 18 i Norrköping.


– Jag fick reda på att jag skulle stå innan jag åkte, så jag fick skjuts av pappa till Leksand och tillbaka, säger Jonatan Bjurö när jag får tag på honom i pappa Anders bil, på väg tillbaka till Norrköping igen.


Team 19 hade match mot Tyskland i dag men Bjurö fick klartecken av förbundskapten Mårts att åka och fick i stället nya erfarenheter i bagaget efter den actionpackade matchen i Leksand.


– Ja, det blev en händelserik match, där det var deras pp som avgjorde. De gjorde fem pp-mål. Det var lite snöpligt. Vi brukar vara bra i boxplay men inte i dag då, säger Bjurö och fortsätter:


– Vi fick två utvisningar på raken, det dröjde inte länge innan de hade utnyttjat att de hade fem mot tre, det blev ett slagskott i krysset. Men det känns snöpligt för det var två tveksamma utvisningar som vi åkte på.


På vilket sätt var de tveksamma?

– Nämen de kunde lika gärna inte ha blivit utvisning vid någon av dem. Så tar dem två. Det ena var en kampsituation, där lägger han sig ner lite lätt. Vid den andra (utvisningen) var det samma kille som bryter ner invid kanten, han får ett lätt rapp mot benen som inte ska vara något egentligen, sedan får han en klubba mot ansiktet och då hade de två utvisningar. Det utnyttjar de till fullo, där avgörs matchen.


Om 5-4 var ett skott i krysset, hur såg då 6-4 ut?

– Det var en passning genom boxen, ett direkt skott. Sedan vet jag inte om det tar på en klubba på vägen men pucken smiter in vid bortre stolpen, berättar Bjurö.


Som var ledsen för förlusten men ändå fick sig en häftig upplevelse:

– Jo det var ett jävla tryck på läktarna, klacken sjöng hela vägen så det var liv i luckan hela tiden.


Det var din först match mot Leksand, någon skillnad mot andra lag som Oskarshamn och Sundsvall för dig som står i målet?

– Ja, det märks att det är skillnad. De har ju jättebra spelare på pappret, är som ett elitserielag, är väldigt skickliga i pp, man märker stor skillnad mot Oskarshamn eller andra lag som Sundsvall. Men så här kommer det att se ut i kvalserien. Det är bara ställa in sig på att det kommer vara jämt, om vi nu kommer dit, men det ska vi göra.


Vad är största skillnaden?

– Alla smådetaljer. De är mer på, skymmer bättre, styr mer, slår in returer, allting är bättre. Jag tror till exempel att det var en styrning inblandad i nästan varje mål. Så fast det blev förlust så får man lära sig till nästa gång man kommer hit, man får ju erfarenhet av det här, det är allt bygger på.


AIK gjorde fem mål. Christian Sandberg gjorde två (1-1 och 3-3) medan Daniel Bång (2-2), Stefan Johansson (3-4) och Richard Gynge (6-5) gjorde ett vardera.


– Ja gör man fem mål borta så ska man ju vinna fast de var effektiva i pp. Och jag tycker vi var det bättre laget. Vi var inte riktigt med i första men i andra äger vi matchen och i tredje har vi bra kontroll på den, men deras pp avgör som sagt.


På vilket sätt tycker du att ni var bättre?

– Vi har mer puck, snurrar i anfallszonen medan deras anfall bara kom i pp. De hade flyt att puckarna studsade i rätt läge och så, säger Bjurö.


En händelse som uppmärksammats var att Pelle Prestberg, enligt andra media på plats i arenan, kastade en slängkyss mot AIK båset efter sitt 5-4 mål.


– Han fick en tia för missconduct efter det målet, ja men jag förstod aldrig vad det var för något han gjorde, jag såg inte.


Det ska ha varit en slängkyss mot erat bås? Vad tycker du om det?

– Att det låter väldigt konstigt. Jag har aldrig hört något liknande men han var väl glad eller något liknande. Fast man kan ju tycka att det är lite klantigt när man får en tia på grund av det.


AIK tog ut Bjurö i slutminuterna när man jagade kvittering. Men den chansen gick upp i rök när en av utespelarna var lite för snabb ut på isen när Gnaget tog sin målvakt.


– Jag skulle först åka ut, då vände spelet. Sedan hoppar en spelare in på isen innan jag ens hunnit till båset. Men det är sånt som händer. Jag stannade till lite, då hann han hoppa in och jag försökte kasta mig sin i båset men hann inte, säger Bjurö.


Växjö som också är med i toppstriden tog bara en poäng i kväll. Malmö hade redan spelat sin match i den här omgången innan och AIK ligger nu på tredje plats i tabellen, en pinne efter Växjö. AIK har dessutom samma poäng som fyran Malmö men bättre målskillnad.


– Nu har vi förlorat tre på raken. Det är ingen höjdare. Men vi är fortfarande med i racet. Vi har Växjö nästa vecka, det blir en nyckelmatch, konstaterar AIK-målvakten.


Som nu alltså åker tillbaka till team 19 där han är planerad att stå i mål på lördag eller söndag, eller eventuellt båda matcherna. En erfarenhet rikare:


– Ja, nu har jag varit med om det här. Nu vet jag vad som gäller på högsta nivån.

2 kommentarer:

Hans sa...

Bjurö skall ha all heder för sin insats både igår och tidigare under säsongen. Otroligt kul att vi har en så talangfull keeper i leden.

Det känns faktiskt som att vi borde ha vunnit igår men jag antar att det här är någon typ av universal rättviseutjämning av hockeygudarna med tanke på att Leksand trots allt var rätt bra på Hovet senast, då vi vann. Så jag ska inte gnälla för mycket även om Jungbecks 2:a i mitten av andra samt dubbelutvisningen igår var HELT JÄV.....!!!

Marie Hallman sa...

Hans: Håller med om Bjurö, blir kul att följa honom framöver. Gillar resonemanget om rättviseutjämningen där, ha, ha. Men då kanske AIK vinner borta i kvalserien då?! ;)