fredag 5 februari 2010

Skäggiga damen Forsberg


(Foppa. The Big one, ett alldeles eget lag i laget. Foto: www.hockeymedmariehallman.se)

Till att börja med - jag tycker Peter Forsberg är fantastisk. Sveriges bäste genom tiderna så ni som retar upp er på rubriken. Chill. Den är bara en lek med ord.

Foppa har ju blivit en sån publikmagnet att han alltmer känns som 2010-talets skäggiga damen.
Ni vet den där extra ordinära upplevelsen på tivoli och marknader som man körde med 1920-1930. Typ.

Det är i själva verket fantastiskt hur mycket folk som den mannen drar!!!! Folk står i kö för att köpa biljetter, minsta andetag, minsta felskär, minst fint blir en rubrik. Peter Forsberg säljer svensk hockey som ingen annan. Helt otroligt.

Ska bli intressant att se hur det går med fingret och till att börja med matchen i morgon. För att inte tala om OS.

Det var fascinerade att sitta i Templet och se SSK-Brynäs i går (torsdag) och plötsligt höra hur det spred sig som en löpeld bland NHL-scouterna på pressläktaren.... "Foppa, är skadad"...."Är han?"... "någon som vet vad som hänt????".... "OS, hur blir det med OS?"... "Marie, står det något på nätet? Vad är det för fel på Foppa???"


Och då ska man veta att ett flertal av de svenska NHL-scouterna är gamla ärrade legendarer med såväl VM-guld som NHL-matcher och för en del även Stanley Cupbucklor på den egna meritlistan.

Respekten för Foppa är enorm. Jag hoppas verkligen att hans kropp, som snart inte kan ha en oskadad millimeter kvar?! håller till OS och att den håller mästerskapet igenom. Killen ger ju mentalt pp bara han står med på lineupen.

Den som tvivlar kan ju kolla in Modos resultat med och utan the Big One.
Sjukt egentligen, då det ju brukar heta att en spelare inte gör ett lag.
Utom när det gäller Forsberg då.
Han är som ett eget lag, den mannen.

Och i morgon, lördag, är han alltså på Hovet då Djurgården spelar inför en knökfull arena. Jag hade verkligen sett fram emot den matchen men ska åka till Gävle, och skriva Brynäs-Luleå för NSD. Jättekul att de vill ha mina texter men tungt att missa den där godbiten till match.

För oavsett om Foppa är med på isen eller inte så borde det, med den inramningen som det kommer att vara, att bli en bra match.

Gävlematchen börjar en och en halv timme senare än matchen i Gävle, vilket gör att jag får nöja mig med reprisen på tv, hinner inte hem förrän matchen är slut. Men... jag ska väl ändå hinna ringa någon i Djurgården efteråt, så jag ska försöka fixa snack även om jag inte är på plats rent fysiskt.

13 kommentarer:

daniel sa...

Hej Marie,

Du vet att matchen i Gävle verkar ha en ovanlig matchtid, start 17 och inte 16. Det betyder att det bara är 1.5 timmes efter matchstart i Brynäsmatchen som DIF skall kötta över Forsberg & Co på Hovet.

Tack för en i övrigt fantastisk blogg.

Marie Hallman sa...

Danilel: Men vad f... jag tyckte det stod 16. Då är det ju kört att hinna se något av matchen ens på tv ju. Inte bra. :C Jag hinner göra intervjuer men får väl nöja mig med reprisen sedan då. Fan också.
Men tack för att du sa till Daniel!!! Annars hade jag suttit där och stirrat in i en tom arena en timmme för tidigt. Beror säkert på något flyg från Luleå kan jag tänka mig.
Tack själv föresten för snälla ord och för att du läser. Jag har fantastiska läsare jag :D

Jimmie sa...

Håller med om att Peter Forsberg är en av Sveriges största någonsin, kolla bara på när han håller undan Lukeåbacken och lägger mackan till deras ena mål senast! Det är värdsklass utan tvekan. Däremot är jag grymt trött på att det ända som skrivs i svensk press har med foppa att göra. För

Några rundor sedan så förlorade Modo med Foppa i medan det var stora och ocäntade resultat på andra arenor runt om i Sverige som är betydligt roligare / intresantare att läsa om än att Foppa förlorar en sömning och trött match. De stora "tidningarna" borde vakna upp! Det händer så mycket mer innom den Svenska hockeyn och även borta i NHL både Bäckström och Henrik Sedin ligger i top 5 på poängligan!

Värsta är nog att alla tidningar tror att Foppa drar alla 8091 på Hovet och ALLA vill se Foppa och det är ju förstårs inte ens i närheten. Skulle säga att det är de sista 1000 (de som inte är på alla våra andra matcher, vi snittar ju över 7000 per match inl denna matchen.) som är där för att se Foppa...

Jag ser gärna att Foppa vilar i dag mot oss så att hans glaskropp orkar med OS för när han spelar i OS är han älskad av alla det är han INTE i elitserien.

Med eller utan Foppa i laget så kommer Modo få svårt. Vi har spelat riktigt bra de senaste matcherna och jag tror bara våra spelare blir taggade över att all press ligger på Foppa.

Tack och Hej!

Danne sa...

Då Jimmie redan skrivit allt jag tänkt skriva så tackar jag bara dej Marie för en ruggit bra blogg..

Expressen hade förövrigt en skön artikel om Bajenfans hockeysfans som jag uppskattade..
Mer focus på läktarkulturen i DIF för det är den som fått fart på DIF hockey både publik och resultat mässigt(blev det där rörigt??)...


Ha det så bra i Gävle sveriges i särklass tystaste och tråkigaste arena..

Larry sa...

Foppa, Sveriges bäste genom tiderna? Skulle knappast tro det va. Man blir så matt på den här haussningen av Foppa som också finns kring Zlatan och som nog till den största delen beror på okunskap. Båda är bra på vad de gör men störst? Nej dit har de väldigt långt kvar, både Foppa och Zlatan.

Både de tidigare AIK:arna Börje Salming och Pelle Lindbergh är aboslut större än Foppa. Har Foppa fått en fem minuter lång standing ovation av motstånarpubliken någon gång som Salming fick? Utan AIK:aren Salming hade inte européerna i allmänhet och svenskarna i synnerhet varit lika populära i NHL. Salming banade väg för alla svenskar därborta och såg att svenskarna sågs där med respekt. Pelle Lindbergh är den ende som svenske keeper som har vunnit Vezina Trophy. Tråkigt att det är så få som begriper hur stort det faktiskt är. Ett tips kan vara att läsa Thomas Thynanders bok om honom så förstår ni att han är större än Foppa, Sudden, Alfredsson och allt vad de heter någonsin kommer att bli.
En som måste komma före Foppa på listan är också Thomas Steen som tillsammans med Salming är de enda svenskar som fått sin tröja upphängd i taket i NHL. Foppa är självklart på topp 10-listan över bästa svenska hockeyspelare genom tiderna, kanske på topp 5 men absolut inte topp 3. Okej att Foppa vunnit Stanley Cup men det går ändå inte att jämföra med Salming. BJ spelade 1 148 matcher i NHL. Han gjorde på dessa 787 poäng och det som back (!). Foppa har ju bara orkat upp i 706 matcher "over there". Men okej, spelar han 500 NHL-matcher till och får sin tröja upphissad i taket i Denver och en fem minuter lång standing ovation nu i Vancouver kanske vi kan börja snacka men inte innan dess.

Snälla Marie, du som verkar vara en sån bra och hängiven hockeyskribent. Blotta inte din okunskap på det här sättet. Nu sjönk du rejält i mina ögon i alla fall.

Jimmy sa...

Marie, du som verkar ha en förkärlek för målvakter, vad säger du om Aftonbladets uppgifter om att Tellan är på väg tillbaka till Dif? Vem är det som skeppas i så fall? Wesslau eller lill-Riddarn? Hoppas på den förstnämnda.

Marie Hallman sa...

Jimmie: Jo jag tror också att DIF med glädje lägger all press på Modo och Foppa... ;)
Och visst är det så att de flesta kommer för att se Djurgården men det står ju flera hundra i kö och det gör det ju inte en vanlig match så visst drar Foppa några extra...

Danne: Tack du :D Nej det är inte rörigt jag fattar vad du menar.

Larry: Det där handlar inte om okunskap, det handlar om vad ens eget hjärta säger. Jag håller med dig om att Salming och Pelle är stora spelare, liksom de andra som du räknar upp. Men jag tycker ändå att Foppa är störst. Det går att räkna upp hur många exempel som helst på motståndares och fansens respekt för honom men det känns meningslöst,för vem som är bäst är ju ingen exakt vetenskap. Det är en "smaksak" om man nu kan kalla det så, finns inget bra ord egentligen för det men jag har full respekt för allas "smak" oavsett vem man håller som störst. Och det är ju att inte alla tycker lika som är lite av charmen. Tycker jag. Sedan , om man ska vara noga, så ska man väl påpeka att Salming inte bara var AIKare, han är född i Kiruna och spelade även tre säsonger i Brynäs, lika många som det sedan blev i AIK. Pelle fostrades i Bajen och spelade sedan en säsong i AIK.
Sedan drog de till andra sidan pölen så de är älskade dem med så klart, av fler än fansen till de klubbarna där de har spelat.

Jimmy: Har inte läst den artikeln men med tanke på vad jag tror Tellan vill ha i lön oc med tanke på att både Wesslan coh Ridderwall vill framåt i sin utveckling så tror jag båda drar om han kommer. Ingen av dem lär vilja stå och vakta båsdörr en hel säsong så det lämnar väl i såfall fältet öppet för Owuya....men det är bara mina spekulationer jag har inte kollat med någon av målisarna jag nyss nämnde

Larry sa...

Salming har flera gånger uttryckt att han är AIK:are. Även när han spelade med Brynäs. Han var ju ned och tränade med AIK 1970 men de tyckte ju att han skulle stå på tillväxt men det tyckte inte Brynäs och givetvis var det ju en fördel att Stig redan fanns där. Men AIK var faktiskt på tapeten redan långt innan han debuterade för dem. Det var ju därför det blev AIK när han flyttade hem eftersom det var klubben i hans hjärta. Han hade ju Honken som stor idol och då denne spelade i AIK blev Börje AIK:are. Han berättade ju det i en tv-intervju för några år sedan i samband med något jubileum av något slag.

Givetvis har man olika "smak" men samtidigt går det inte att blunda för den fakta som finns. Visst kan man ha idoler och favoriter men det finns alltid ett facit till allting och i det här fallet talar det inte till Foppas fördel. Man kan påstå att en spelare är ens favorit eller någon man beundrar men att hävda att någon är bäst genom tiderna känns lite väl magstarkt.

Anonym sa...

Men SUCK, Larry. Här pratar vi om olika generationer spelare. Salming och Lindbergh var säkert hjältar och stjärnor på sin tid och banade med säkerhet vägen för flera andra generationer av svenska spelare. Foppa, Sudden, Lidström + Zäta har tokdominerat i NHL under många år. Salming o Lindberg hade säkert klarat sig bra i den moderna hockey som nu spelas men det hade inte nått den hjältesatatus du inbillar dig. Håller med Marie, var och en har sina hjältar låt det vara så...
Återigen, bra blogg och bra intervjuer Marie. Alltid lika läsvärt // Doyle

Anonym sa...

Det finns en intressant artikel om publikmagneten Forsberg i lördagens Svenska Dagbladet.

Danne sa...

Tyvärr så avundas jag Modo, tänk om Sundin hade haft halva hjärta som Foppa har för sin klubb..Det svider men tyvärr Foppa är STOR kanske störst..Lidas är nog min nr#1 iaf....Tror dock att vi vinner ganska enkelt i kväll...Vi har bättre målvakter och ett mer komplett lag..

Anonym sa...

Opulently I assent to but I dream the collection should secure more info then it has.

Marie Hallman sa...

Larry: jag håller inte med om att det finns facit till allt. Ibland tycker man olika och det är ju hela poängen, vore hemskt om det bara fanns en mall att hålla sig till. Och jo jag tror säkert Salming har en stor bit av sitt hjärta i AIK men glöm inte Kiruna! Det tror jag inte han har gjort.

Doyle: Tack :D

Anonym1: Har inte hunnit läsa, ska kolla senare

Danne: Du fick rätt! :) Och jag tycker också det Foppa oc Näslund och de övriga spelarna som stöttar klubben är imponerande. stort.

Anonym 2: que?