torsdag 16 september 2010

Chabada " En match som vi ska vinna"


(Martin Chabada ville se fler skott. Foto:www.hockeymedmariehallman.se)

Tung premiärtorsk för SSK i Templet.

Och då var det ändå SSK som började bäst mot Luleå.

När Martin Chabada styrde in 1-0 kändes det som SSK:s match men Luleå verkade få mer kraft än depp av SSK-målet och vände och vann.

Just Martin Chabada var bäst på isen, tycker jag.

Själv var han mest:

– Besviken. Jag är besviken, såklart. Vi förlorar första matchen och på hemmaplan också. Det är en match som vi ska vinna.

Du fick en väldigt fin start i matchen annars med ett knippe fina chanser toppat med målet?

– Jo men det var inte bara jag som inleder matchen bra, hela min kedja gjorde det. De gjorde ett väldigt bra jobb och slet hårt för att ge mig utrymme att skjuta. Det är hela kedjans insats och förtjänst, det är inte en spelare ensam som ska ha cred för det.

Speciellt för dig att möta Luleå som du lämnade i våras?

– Lite men inte så mycket faktiskt. Visst jag var där i fyra säsonger så lite speciellt är det att spela mot vänner som man har från den tiden men det var väl inte mer än så.

Du såg enormt på och sugen ut att göra mål på dem i alla fall?

– Jo både jag och hela laget spelar bra. Vi har jobbat hårt i sommar både de och jag. Vi är vältränade, det har vi både visat på försäsongen och visar även nu. Jag känner mig som en bättre spelare efter all sommarträning.

Känns som att du har fått en nytändning?

– Ja, helt klart. Det blir alltid så när man kommer till ett nytt lag och känner sig välkommen där. Det är klart att man vill visa upp sitt bästa spel, att vara bra när man får så mycket utrymme och så mycket istid som våra tränare har gett mig. När man får så mycket förtroende så vill man tacka tränarna för att de tror på en genom att prestera tillbaka. Det är stor skillnad på om du bara får tio minuter i boxplay per match eller som här när tränarna tror på en.

Det har känts ända sedan första träningsmatchen att du har kul i SSK?

– Ja det har jag, absolut. Kul att det syns, säger Chabada.

Men sådär roligt blev det alltså inte på isen till slut.

SSK mattades rejält i andra, kom igen i tredje men fick ändå inte till avsluten.

Kanske på grund av Luleås nya Rönnqvisthockey – eller powerhockey kanske man ska säga med korta snabba byten och ett rappt start och stopp spel i 60 minuter.

Så spelade inte Luleå när Chabada var där.

– Nej, lite skillnad är det väl. De sätter hårdare press på puckhållaren nu men de spelar extremt enkelt så vi borde ha kunnat bryta deras uppspel och vinna matchen men de spelar sitt spel bra.

Vad måste ni rätta till inför nästa match? Vilka misstag måste bort?

– Misstagen som vi gjorde var väl inte så många men vi tappar lite för många puckar i mittzonen. Där borde vi kunna spela enklare. Sedan släpper vi in alldeles för enkla mål. Vi borde ha blockerat bort de skotten innan de ens hann få i väg dem, de blockerade våra skott bra. Där har du skillnaden.

Det kändes som om Luleå fick gott om tid på sig att göra sina mål också. Målskyttarna fick stå rätt så ostörda?

– Jo men vid det sista där så jagade vi ju en kvittering så hårt att vi tyvärr gick bort oss bakåt och gav dem ett tre mot tvåläge. Vid de två första målen gör de ett bra jobb med att screena bort oss. Vi skulle ha varit där och försvarat målet bättre och tagit bort dem men det är första matchen bara. Jag tycker det ser rätt bra ut ändå inför lördag, så nu tittar vi framåt mot den matchen i stället.

Något som du tycker var bra som ni bör ta med er till nästa match?

– Att vi slet hårt. Men vi måste gå in mer rakare på kassen också. Nu skjuter vi bara sexton skott och i en sån här match måste man ha minst 20 för att vinna, helst fler. Jag vet inte varför det blev så få skott men Luleå blockar ju puckhållare och skyttar väldigt bra, jag tror de blockerade bort minst tio av våra skott.

copyright:www.hockeymedmariehallman.se

2 kommentarer:

Higginz sa...

Tack Marie.
Intressant att få höra Chabadas syn på matchen och sin plats i laget. Han har helt rätt i sina reflektioner från matchen och varför vi (SSK) förlorade.
Nu hoppas vi alla att laget reser sig och kommer igen mot FBK. Även om det blir hyper-tufft.

P.S.
Några nya rykten angående någon ny "sniper" från NHL till SSK?.

Marie Hallman sa...

Higginz: Tyvärr, ingen koll alls på silly läget i något lag just nu känns det som. har haft fullt sjå med annat och har inte hunnit ringa runt och kolla det där. såg att det florerar lite rykten men har ingen pejl på vad som stämmer. NHL camperna börjar i helgen, sedan bör det väl röra på sig om det nu kommer att göra det.