tisdag 7 september 2010

Daniel Bång: " Det var fan dags nu"


(Daniel Bång. Foto:www.hockeymedmariehallman.se/arkivbild)

Tredje matchen i Finland för AIK och dags för två äntligen för Gnaget.

Äntligen ett: Fullt lag för första gången på försäsongen.

Äntligen två: Förlusttrenden (sex raka torsk) bröts då AIK vann med 3-2 över HPK Häämenlinna.


Daniel Bång gjorde ett av AIK:s tre mål och han var glad efter matchen:

– Ja, det var fan dags för en vinst nu! Och jävligt skönt, säger han med ett skratt.


Matchen – där AIK hann göra 3-0 innan HPK reducerade halvvägs in i mittperioden – beskriver Bång så här:


– Det var en jämn match där vi hade lite tur med målen, de var lite stolpe in. Men jag tycker vi gör en bra match också.


Vad var bra nu jämfört med de andra matcherna?

– Alltså vi har egentligen spelat bra när vi har förlorat också men nu hade vi lite tur också och satte våra lägen. Allt gick in, he, he. Vi fick två ganska billiga mål, sedan spelade vi hem matchen, säger Bång.


Två av målen kom med en man mindre på isen för AIK, bland annat Daniel Bångs 2-0 mål:

– Vi rensar ut pucken och får upp den ur zon, jag hämtar upp den bakom backen, tjuvade och stack lite tidigare så att Sandberg och jag kommer två mot en. Jag passar till Sandberg, han passar till mig, sedan studsade pucken lite fram och tillbaka och så får jag pucken precis framför mål. Två snabba kroppsfinter på det så var den inne, he he. Närå men jag drog pucken åt sidan sedan så var den inne.


Låter nästan som om ni var en man fler fast ni var en man färre?

– Ja precis, he, he.


Skönt att ni äntligen hade fullt lag då? För första gången!

– Ja, faktiskt. Vi har haft ganska mycket skador och skit så det var skönt nu när det är mindre än en vecka kvar till seriepremiären.


Beskriv skillnaden när man äntligen får spela med dem man är van vid?

– Alltså det är klart att det inte är optimalt när det har varit som det har varit men man får nöja sig med situationen och göra det bästa av den. Men visst jag och Sampa är bra samspelta så det är skönt. Men så stor skillnad är det fatiskt inte, jag och Tobbe (Ericsson) har spelat bra ihop också. Så det är ingen jätteskillnad men lite grann.


Jag hade ett snack med Stefan Johansson häromdagen där han sa att han inte var orolig över skadorna, det tyckte någon läsare var löjligt. Men jag kan tänka mig att ni faktiskt inte har varit oroliga?

– Nä, man har inte varit det, för vi vet ju at det är försäsongsmatcher och de är mest till för att man ska komma in i matchsituationer och så. Sedan har vi varit med i alla matcher och har i princip lett de flesta för att sedan tappa på slutet och så, så nä. Vi har inte varit oroliga faktiskt. Det hade varit skillnad om vi inte hade varit med i matcherna – DÅ hade man varit oroliga men nu känns det tryggt ändå.


Men det var skönt att bryta förlustraden va?

– Ja, he, he. Det var det. Det är alltid skönt att vinna.


Genrep på torsdag mot SSK, sedan börjar det bli dags?!

– Ja, äntligen! Den här försäsongen har varit skitlång men det är skönt nu när man vet att det är mindre än en vecka tills det drar igång, man känner att det är något på gång, säger Daniel Bång.


Fansen har också vaknat. Jag har inte lyckats få tag på AIK:s vd Peter Linder som ska ha den totala kollen på hur det ser ut men det är enligt uppgift redan nu på väg att bli utsålt – om det inte redan blivit det under kvällen – i premiären. Även det första derbyt på Globen ser ut att få lapp på luckan.


Det taggar såklart Daniel Bång och de andra i AIK:

– Ja, vi har hört det där. Jätteroligt ju! Det kommer att bli en folkfest och det är alltid roligt när det kommer mycket folk. Jag bara det håller i sig sedan också, jag hoppas att vi kommer ha bra publiksiffror. Och det är ju nästan nio år sedan senaste derbyt (8 januari 2002). Det känns som folk väntat på det, det har liksom legat och grott.

5 kommentarer:

Benny sa...

HPK:s mål vaktades ju av Teemu Lassila. Extra kul att gnagarna smällde in puckarna på honom och gjorde difaren till en förlorare, precis som dif som lag kommer att vara mot Gnaget senare under säsongen.

Marie Hallman sa...

Benny: Jupp, jag skrev det i inlägget före ;) (om Lassila alltså). Men jag skulle inte dra samma växlar som du på det. Bra dock med vinst, det behövde ni verkligen. Inte minst för att få upp humöret hos fansen. Ska bli intressant att se matchen mot SSK på torsdag.

Anonym sa...

M--)) hahaha så du frågar nästa om dom e oroliga i stället? Vem vet, han kanske berättar för just dig att det är en inre oro i laget?
Lite komiskt när du frågar något som en läsare gett dig lite kritik för.. Ibland är dina vinklingar och frågor lite väl förutsägbara :)

Marie Hallman sa...

Anonym: Jag frågar det jag tycker är intressant men där tycker vi uppenbarligen olika du och jag. Så kan det vara. Tack för din åsikt hur som helst!

Anonym sa...

Vem fan är du anonym!? Utan Marie får man ju aldrig reda på något intressant om sitt lag. Kolla på AB du istället om alla "superstjärnor" dom skriver om.


DIF SS!!