torsdag 30 september 2010

Ridderwall: "Det var fel läge, fel match"

 
(Stefan Ridderwall. Obs bilden är tagen vid ett annat tillfälle. Foto:www.hockeymedmariehallman.se/arkivbild)

Alla som tror att Djurgården tar lätt på den här säsongsstarten borde hälsa på i lagets omklädningsrum efter match.
Det är tyst, dämpat. Besviket. Det går att höra en nål falla ner på heltäckningsmatttan.

Bloggen hittar Djurgårdsmålvakten Stefan Ridderwall längst in på sin plats.
Alla andra byter om men han sitter fortfarande med allting på och stirrar ut i tomma intet.
I sin egen värld.

Tankarna som snurrar runt i skallen?
– Att det är tungt! Det är frustrerande att vi inte vinner. Det känns som att vi har spelat bra, sedan är den en miss från mig som förstör hela matchen, säger Djurgårdsmålvakten med en djup suck.

Tänker du på tvåan?
– Ja, det var fel läge, fel match (att släppa in ett sånt mål på)

Det ser ut som pucken studsar i plocken (innan den studsar över axeln och in)?
– Ja det är otur men samtidigt…(en stunds tystnad)… så får det inte hända, inte i det här läget.

Anders Nilson hade också ett liknande läge men han hade lite mer tur att någon slog bort pucken åt honom?
– Ja det är klart att det är otur men det är olyckligt att jag släpper den när det är två mot en, ett halvt friläge och det är så öppet

Du ser läget och pucken bra?
– Ja, jag ser den ju, det är ett öppet läge. Visst det är sånt som händer men det är fel läge, fel match, verkligen, säger Stefan Ridderwall så enormt besviket.

Lagkamraterna som går förbi hans plats in mot den privata spelarloungen klappar till benskydden. Det är hans egen besvikelse men stödet från utespelarna finns där.



(FOTO JOHANNA LUNDBERG)

Vad händer vid första målet? (en retur som Burström får rätt på bladet och sätter)
– Ska man vara självkritisk så ska jag kunna styra bort den bättre än jag gör men det är svårt, det är ett bra första skott och jag har svårt att hinna över.

Trean (ett hårt skott från Cam Abbot som snärtar upp pucken) såg så gott som otagbar ut?
– Ja, där skjuter han ett bra skott, det får man ge honom, säger Ridderwall.

Som såg redigt arg ut efter det förargliga 0-2 målet då pucken studsade i handsken och sedan över axeln in i mål.

Funderade du på att gå av isen?
– Nej, aldrig. Aldrig!

Du såg rätt arg ut.
– Ja men det är mest på mig själv, säger Ridderwall.


(FOTO DANIEL PETTERSON/JARNKAMINERNA.SE)

Men det känns fel att lasta honom för hela förlusten. Han skulle ha tagit två av tre mål men utespelarna var inte helt på dem heller. Djurgården fick ett tidigt mål underkänt. Efter det, kändes det som att hela laget tappade stinget under en lång period av matchen:

– Mmmm men jag vet inte det. Men vi har inte samma självförtroende som ett vinnande lag har, det har man inte när man har torskat fem matcher. Men den tredje perioden, som vi gör är bra, den får vi ta med oss vidare in i nästa match. Kan vi fortsätta så och spela som vi gör där så ser det bra ut, säger Ridderwall.

Han gjorde, liksom laget, en kalasmatch i premiären. Sedan har det gått desto knackigare. Vad hände? För dig personligen?
– Jag känner att jag har underpresterat, det känns som jag kan behöva få upp allting, höja allt och jag hade behövt göra det i dag. Jag gör några viktiga räddningar men jag måste göra några fler, göra några såna räddningar till och ge laget chansen att vinna. Spelmässigt har det väl gått bra, jag gör allt rätt men det vill sig inte riktigt. Jag har inte haft det där flytet med mig.

Vad har hänt med övriga laget då?
– Det är som en spiral som har gått neråt. Vi har inte fått upp intensiteten utan har tappat puckar på fel ställe, sedan när det svårt för mig att säga vad de ska göra bättre.



(FOTO DANIEL PETTERSON/JARNKAMINERNA.SE)

Det känns som det sitter mycket i huvudet nu?
– Det är klart att det gör det, men det är bara köra, snart så vänder det. Vi vet att vi är bra när vi spelar som vi ska, det är bara att ligga i och kriga så vänder det.

Kan du somna i natt tror du?
Det är tufft, det är det. Men det är bara att bita ihop, säger Ridderwall.

Svetten droppar från hår och prylar och ja överallt. Det är varmt med alla grejer på. Så jag tar en sista fråga:
Att du blev uttalad förstamålis, har det påverkat dig något?
– Nej ... nej jag tycker jag spelar precis likadant som innan, det är bara det sista flytet som saknas för mig och laget, får vi bara med lite av det så vänder det sedan.
 

12 kommentarer:

Anonym sa...

Härligt Ridderwall! Deppa inte ihop nu, jag tror på dig! De som inte såg dig spela förra säsongen kanske tvivlar, men vi som hade förmånen att följa dig då vet hur bra du kan vara. Ligg i och fortsätt jobba så kommer flytet.

Anonym sa...

Satans lagg. Nu blev det ju två kommentarer. Ta gärna bort en av dem (och denna) om det är möjligt. Det var inte min avsikt att dubbelposta.

Marie Hallman sa...

Anonym: Fixat. Det sista jag sa när jag gick var "deppa inte för mycket nu". Riddarn lovade "okej rå" sedan drog han faktiskt lite på ena mungipan,ett liiiiiitet leende. Han kommer igen. Jag håller med dig angående honom också, han har mycket i sig måste bara få ut det.

Anonym sa...

Vi skäms...skäms ni?

Anonym sa...

Kom igen Riddarn och alla andra - spelare som supporters!!! Ni tar det hårt - det gör vi också men va fasen, det är inte ens 10 matcher spelade än. Och om jag inte missminner mig var inte spelet i början av förra säsongen särskilt imponerande heller?! @Anonym: Jag Skäms iaf INTE! Däremot råttan som slängde in bengalen och de som slogs under derby - ni ska skämmas men det har ni väl inte vett till! Grr! Jo, en sak till skämdes jag för igår under matchen - över er bönder som står i klacken och BUAR ut vårt lag! Vad tänker ni med?!
/Adam

Niklas Persson sa...

Ingen skugga över Ridderwall, DIF sköt 10 skot på två perioder. Samt att backarna ser ut som juniorer.

Det är så sjukt ofta som dom har öppna lägen få ut pucken och misslyckas. Det är sannslöst mycket virr i egen zon.

Ridderwall kommer absolut vara grym. han är en bra keeper!

Men Mackan vore grymt välkommen, håller tummarna för Kronwall JR, och att Ragge ska komma tillbaka!

KallSomIs sa...

En målvakt måste kunna ha råd att släppa skitmål - dvs laget måste också göra mål framåt. Tyvärr blir misstagen synliggjorda hos den sista utposten och analys av dennes insats är ofta orättvis. Stefan lastas även för 0-1 målet i forum och media. 0-1 är Falks mål som inte plockar bort Burström.

KallSomIs sa...

Bengan: kom igen i Mars.....

Marie Hallman sa...

Bengan: Är lite less på att tjata om det där med öknamn och eftersom du - precis efter att jag bett dig lägga ner det där - kör en till med öknamn så rök det inlägget. Som sagt, det gäller alla, vill ni kalla varandra en massa skit så gör det någon annanstans. Här heter det AIK eller Gnaget, Djurgården eller DIF, SSK eller Södertälje. Inte så svårt att komma ihåg, visa lite respekt för varandra please..

Anonym sa...

Adam: Jag håller med! Jag förstår att många är besvikna på laget (det är jag med) och vill visa det genom att bua eller dyl, men man får inte glömma bort att det är när det går som tyngst spelarna behöver oss som mest. Det är också nu vi har chansen att visa att vi inte är några medgångsfans som det så ofta påstås.

Marie Hallman sa...

anonym: det är klart att de mår skit efter den här inledningen. Är ingen tvekan om det.

Adam: word! Det är när det går emot som kärleken behövs som mest. DIF har tur som har supportrar som du!

Niklas Persson och Kallsoms: Jag håller med om allt ni skriver. För är det ju. Hade utespelarna gjort ett par tre mål så hade ingen tänkt så mycket på det där målet, nu blev det någon slags symbol för att allt har gått åt helvete. Så är det ju att var målvakt hjälte eller syndabock inget mittemellan typ.

anonym 2: word! så är det. jag hoppas alla står upp nu, både spelare och fans.

Niklas Persson sa...

Jo det är ju så att vara målvakt... Jag vet som gammal målvakt och som nu sadlat om till målvaktstränare!

Det gäller att vara stark mentalt! Du har liksom inte tid bryta ihop... Det är bara glömma och gå vidare...

Sen är det ju lite orättvist, gör ett misstag och det skrivs om det. Men missar du 5 frilägen som utespelare är det inget det skrivs om...