tisdag 22 november 2011

Davis:"Jag anade att något skulle hända och jag hajjade poängen"


 (Kurt med Movembermustasch. Foto:www.hockeymedmariehallman.se)

Kurt Davis har verkligen längtat efter sitt första mål och ett tag såg det ut som att han hade krutat in första fullträffen i SSK-tröjan men det var inte han som var sist på pucken, det var Andreas Gröndahl som styrde in 2-0

– Men det är okej! Konstaterar Davis som fick vänta på målbeskedet ett tag.


– Jag var lite nöjd först, även om jag kände att pucken nog ändrade riktning lite efter att jag sköt, den tog på något eller någon och jag visste inte om den styrdes på deras spelare eller våran spelare. Så det tog ett par perioder för oss killar själva att klura ut vem som var sist på pucken, men äh, så länge som pucken går in så… är det bra. Jag får se det som en bonus att jag var delaktigt i målet i alla fall. Vi fick målet och vi tog segern, det känns rätt bra ändå! Säger Davis med ett brett leende.

Börjar det bli frustrerande att aldrig få göra mål?
– Ja lite, he, he. Men inte så mycket, jag ska bara köra på, kämpa på, skjuta pucken, ta chanserna när de kommer så… Jag vet hur skönt det är när man får det där målet så jag ser, liksom alla andra, fram emot det.

Men vem som gjorde SSKs mål var sekundärt den här kvällen där det viktigaste var att spöa Malmö, eller SSK syd som fansen kallar Redhawks. Och spelarna fick god hjälp från läktarhåll.

– Åh det var en fantastisk match! Jag visste när vi gick in till matchen att det var en hel del spänning mellan lagen, på grund av vad som har hänt förr med de här ex-SSK-arna och vi visste att det var en stor match. Inte minst för att Malmö är framför oss i tabellen och det är så tajt i mitten så varje match kan ändra allt. Två lag kan gå ena vägen, någon kan gå upp eller rasa. Så vi visste att det var en stor match oavsett vilket lag vi än hade mött, Malmö eller inte, så var det viktiga poäng för oss om vi vill hålla oss kvar som en av lagen i toppen av tabellen och i ligan.

 (SSK vägrade ge bort en enda millimeter. FOTO GUSTAF BRUNDIN)

Men du hörde fansen, det var Matchen med stort M.?
– Jomen absolut det märktes. Det var rysningar längs ryggraden när vi åkte ut på isen och såg fansen och hörde de sjunga hela matchen. Vi såg lite av det förra veckan när vi mötte Leksand. Det var den bästa publiken som jag har sett på hela året så är de ännu bättre nu. Det är fantastiskt och det ger verkligen energi till oss, det ger ett adrenalinpåslag och när vi har de bakom oss så får de oss att orka hur mycket som helst. Det känns bra att höra sången från fansen, när de är så här bra, för nu var det fantastiskt, säger Davis och fortsätter:

– Det var ju otroligt hur de sjöng och skrek hela tiden, och slängde plånböcker, det är den bästa klack jag har fått spela för i år och det skapar sån enorm energi i laget. Det drar i gång adrenalinet för alla, det blev ju en underbar kväll i och med fansens energi med tanke på hur vi spelade och att vi vann.

Kände du av den här rivaliteten, trots att du är ny i SSK den här säsongen?
– Ja absolut.

Du kan storyn? Sju spelare och hela lagledningen är från SSK och har spelat eller/tränat här senaste månaderna.
– Ja jag hörde det och fick veta det där precis före förra matchen mot Malmö, nere i Skåne. Och det är häftigt. Det är mäktigt att man har en sån rivalitet bara för att det är några ex-spelare i det andra laget, så det var en stor match för oss och vi var redo. Det syntes på resultatet.

Kändes rivaliteten på isen också? Mellan spelarna? Jag tror inte att någon i SSK har tacklats så här mycket i någon match innan.
– Ja för det var absolut en av de snabbaste och mest fysiska matcherna så här långt. Men så var det ju två väldigt bra lag som slåss uppe i toppen. Och det syntes att båda lagen ville visa upp sitt allra bästa spel gentemot det andra laget och ta ut dem och ja, det var en häftig match.

 (Frustrerat i Malmöbåset. FOTO GUSTAF BRUNDIN)

Sa någon av killarna att nu går vi in och tacklar sönder Malmö?
– Nja, inte direkt. Vi sa mer att vi skulle vara fokuserade och se till att vi spelade vårt spel. Vi visste ju vilka vi mötte och att några killar kommer härifrån men vi gjorde inget enbart för deras skull. Vi gjorde inget som vi inte hade gjort i andra matcher – så vi förberedde oss bra med video, på isen och gjorde allt för att alla skulle vara maximalt förberedda mentalt och gå ut och göra sin bästa match, just för att vi visste att rivaliteten är så stor som den är, säger Davis.

Men det man kan fråga sig är ju varför SSK inte spelar så här aggressivt och bra i alla – eller okej nästan alla sina matcher?
– Ja, du vet… det är tufft. Jag önskar att den här extra energin skulle komma varje gång man spelar. Men ibland så beror det på vart du åker, vem du ska möta eller om du har fått åka buss och är på bortaplanen. Det är de små detaljerna som kan hålla dig tillbaka men visst, när fansen går i gång så här, det var inte en chans med at vi inte skulle gå ut och göra vårat bästa med dem i ryggen. De fick verkligen i gång humöret. Adrenalinet var så högt och det var bara sån fantastiskt bra stämning i hallen.

Men nu vet ju att ni kan spela så här, hur ska ni få med er det spelet?
– Ja, det är ju det som är det svåra. Vi måste prata om det som lag och se till att alla inser att vi är kapabla till det här spelet i match efter match. Vi måste börja visa det här spelet i flera matcher på rad och visa vilket svårmött lag vi kan vara, om vi spelar det här spelet konsekvent. Så vi kommer säkert snacka om det i laget, nu vet killarna hur det är att spela det här spelet och vad det kan ge för resultat. Och vi ska verkligen ge oss själva chansen genom att spela just så här i match efter match, lovar Kurt Davis.

Nu hade hela laget en svacka i början av tredje där man lät tempot gå ner. Det resulterade direkt i att Malmö tog över och började parkera i SSKs zon:

– Ja men det var så mycket energi och spänning i och runtom en just där. Det går så fort så man tänker inte riktigt på vad man gör, man är så upptrissad att man tappar kollen lite. Man måste hålla sig kylig, hålla sig till sitt spel och ha koll på vad som händer övrig i matchen.

Kände du också att tempot gick ner lite i början av tredje?
– Ja för just där så satte de hög press på oss och vi backade hem lite, och försökte att inte vara så jätteoffensiva utan fokuserade väl på att stoppa dem tror jag men när de hade fått sitt mål så sa vi att hey, killar! Nu kör vi, fortsätt pressa på dem, högre och högre. Vi ska öka trycket och spela på samma sätt som vi gjorde i de två första perioderna! Så vi sa att nu slutar vi backa hem där och fick en vassare forechecking istället, som gjorde att vi inte tillät dem att spela nere i vår zon mot slutet. Så ja vi hade en liten dipp där men kom igen desto starkare i slutet av matchen så det var aldrig någon fara. Alla killar slet hårt för att knyta ihop det bra på slutet.

Det plånbokstifo som fansen dragit ihop uppskattades rejält. SSK backen åkte runt och skrattade när de tomma plånböckerna haglade in över isen när Malmö klev ut i rinken.

– Ja det var underbart! Det var härligt. Jag anade att något sånt skulle hända och jag hajjade poängen! Det var en kul grej, jag garvade bara när de slängde ut sina plånböcker på isen, jag menar någon har ju fått pengar, ha, ha. NÄ men det var kul. De i Malmö) har pengar och de får göra vad de vill med stålarna men vi har hjärta här i stället, vi gör vårat bästa i match efter match för att visa det hjärtat också.

(Glädje att bygga på.FOTO GUSTAF BRUNDIN)

Kan ni bygga mentalt på den här 4-1 segern?
– Ja absolut, det boostar självklart det mentala och som jag sa så visar det för hela laget att vi kan gå ut och köra så här, att vi kan ligga på den här (tuffare) nivån. Så får vi bara några segrar på rad så kan vi börja skrämma och störa andra lag i ligan. Vi har ju flirtat med mittenlagen nu ett tag men om vi fortsätt spela bra, sätta hårt tryck på de andra lagen och spela matcherna med samma intensitet som vi har i dag så kommer vi sakta ta oss uppåt i tabellen, säger Davis.

Att SSK får in kanadensaren Jason Strudwick blir också ett lyft menar Davis:
– Jag känner inte honom personligen men jag har hört en del om honom eftersom han har spelat mycket i NHL och jag följer många NHL matcher. Så jag har bara hört talas om honom men det kommer bli kul! Jag tror att han ska sitta bredvid mig i omklädningsrummet, så då får jag någon med samma språkbakgrund som jag. Nu är de flesta i laget bra på engelska, men det ska bli skönt att få snacka med någon som är på samma språkliga nivå som man själv är, he, he, men det har varit lugnt tills nu här också. Sedan har jag försökt lära mig lite svenska också.

Jasså, vad har du lärt dig?
– Ah… Bra jobb, gubbs! Det betyder bra jobbat grabbar. Eller hur?

Ja typ!

– Eller ”tack så mycket!” Men den är lätt, säger Davis med ett skratt.

Vad tror du Strudwick kan bidra med, han är ändå 36?
– Jamen det är okej, så länge som han har tagit hand om sig själv och jag tror han kan bidra med ett bra försvarsspel och med en bra attityd, han kommer inte tillåta det andra laget att göra särskilt mycket. Han är en stor kille, förmodligen väldigt fysisk i sitt spel och han kommer göra så att de andra lagen inte ens kommer i närheten av våra mål. Så det kommer bli bra, han kommer smälta in i vår stil som ett hårt jobbande lag som vill göra många mål.

Han säger själv att han spelar hårt och på gränsen men inte fult. Men du får lära honom att här är slagsmål dyrbara?!
– Ja jag lärde mig det när jag kom hit, he, he, Släng inte handskarna för då blir du avstängd en match extra. Men det blir bra för honom att få komma i gång och spela lite elakt och se till att de andra lagen kliver undan lite och är det hans stil så, härligt, mer power till honom! Han kommer veta när han ska vara en elak jävel och när han ska spela bra, han kommer göra ett kanonjobb.



Inga kommentarer: