tisdag 22 november 2011

Sandberg: "Vi tappade aldrig tron på det vi gjorde"


(Sandberg ser fram emot att bli jämnare. Foto:www.hockeymedmariehallman.se/arkiv)

Det såg lite mörkt ut för AIK när Brynäs satte både 1-0 i slutet av första och 2-0 i mitten av andra när lagen möttes i Läkerolen i går. Men… Plötsligt så vände det. Eller plötsligt är kanske fel ord ändå.

– Ja jag tycker vi gör en bra match. Vi kanske inte spelar toppenhockey i en period där i början men vi är med i matchen och spelar ganska stabil hockey, skapar chanser och är med. Sedan i tredje är vi fantastiskt bra. Där släpper vi loss och vågar spela fantastisk hockey, säger Christian Sandberg.


Vändningen var inte alls oväntad menar han:
– Nä vi hade en bra känsla både innan och under matchen som hängde kvar hela tiden. Vi tappade aldrig tron på det vi gjorde och i tredje så fick vi ett kvitto på det. Vi hade tryck innan också på Brynäs, det kändes som vi var på gång hela tiden.

Men vad är det som gör skillnad och som gör att ni dunkar in fyra raka mål där då när Patric Blomdahl väl gjort det första?
– Det kan vara att vi vågar släppa loss och att vi var desperata. Vi låg under, då måste man göra mål.

Men är det inte så ofta? Att ni släpper in det andra laget, sedan får ni börja jaga och DÅ släpper ni loss och då funkar det?
– Ja, det är ju så det är ha, ha. Men det är olika också. Mot Djurgården, då var det ju bra från början. Då inledde vi bra och spelad bra hockey hela matchen. Mot Modo och Brynäs så var det tvärtom så det här var jäkligt sköna poäng. Tre viktiga och härliga poäng! Säger Sandberg.

Man kan ju undra vad det är som gör ett lag så ojämnt som både AIK och DIF är numera. Och kom man på lösningen där så skulle man väl bli rik. Och sporten hockey kanske lite tråkigare. Det mentala spelet är ju minst lika intressant som den tekniska delen under matcherna.

Men jag undrar ibland hur fan kan ett helt lag vakna på fel sida samtidigt?
– Ha, ha, ha. Ja jag vet inte! Men mot Modo var det inte helt hundra.

Brynäs verkar passa er bra, varför?
– De spelar ett spel som är ganska likt vårat spel. De har mycket fart och vill åka mycket skridskor och vill vara mycket i anfallszonen. Det är lite det som vi står för också. Att åka skridskor, att göra det jobbigt för motståndarna hela tiden.

 Finns det något lag som alltid passar er bättre tycker du?
– Nej, det kan man inte säga. Det är ju klurigt det där, alla har ju sina spelidéer, det gäller att alla tror på det man gör, oavsett om det är en idé som är inriktad på försvar eller offensiven.

Så man kan inte hitta någon röd tråd för vilka som är lättast/svårast för just er att ta poäng mot?
– Det tror jag inte. Det är nog både dagsform och känslan man har i truppen. Det är ju så att man kan inte gå in på hälarna i någon match, så jämnt är det ju och det är ju skitsamma vem vi tar tre poäng av, bara vi tar de där tre poängen! Slår Christian Sandberg fast.

Han blev bänkad under sista perioden mot Modo i senaste hemmamatchen i lördags. Det sved men var förmodligen rätt tänkt av coach Melin.

– Ja jag var inte tillräckligt bra för dagen. Sedan var väl artiklarna efteråt lite kryddade men det vet ju alla som spelar hockey eller som tittar på hockey att ibland har man ingen bra dag. Det är ju de hetaste som ska spela, så är det bara.

Hur funkar du när du blir bänkad?
– Jag kan ju inte göra så mycket mer då än att stötta polarna i laget, pusha, peppa och vara redo för spel igen. Jag visste ju inte hur det skulle bli och jag fick ju spela något byte på slutet. Det gäller att ta sånt där på rätt sätt. Ibland händer såna saker och då är det bara att kämpa sig upp igen.

Vad händer efter matchen sedan, säger Melin något?
– Ja, vi hade ett lite snack, en liten dialog om varför och sådär. Lite detaljer.

Blev du klokare av det snacket?
– Ja, för ibland så behöver man en liten väckarklocka. Och jag är inte nöjd själv med hur jag har spelat hittills, men jag har fortfarande tid på mig att påverka läget. Och i går (mot Brynäs) gjorde jag en klart bättre match än jag har gjort tidigare.

Mål blev det också, Christian Sandbergs tredje fullträff för säsongen. Han är såklart skitglad för det, även om han ändå är laglojal nog att glädjas än mer åt de tre poäng som AIK tog.

Varför har det gått så trögt i höst då?
– Jag vet inte, jag har försökt kriga på och ger hundra procent oavsett om det är match eller träning, men jag har ju inte varit dålig hela säsongen heller utan jag har haft dippar under många matcher. Och har jag några bra matcher också. Det är mer jämnheten som jag vill ska bli bättre, under en längre period och jag känner att jag är på väg dit. Det är lite detaljer i spelet som fattas, framför allt att jag måste åka mer skridskor och våga ta för mig mer på isen, försöka göra en gubbe och våga misslyckas. För gör man det, så fine, då får man väl jobba tillbaka då.

Det låter konstigt att du inte vågar, jag är van att se dig våga?
– Jomen det är klart att jag vågar men har gått lite trögt och då har inte vår kedja fått den utdelning som vi har velat ha. Vi har skapat lägen men har inte gjort mål och när man väl gör mål sedan så rullar det oftast på. Det handlar oftast om att tänka så lite som möjligt, att gå ut och köra och njuta av situationen och ha så roligt som möjligt.

I morgon, onsdag, kommer Timrå på besök. Ett Timrå som har förstärkt laget med Fredrik Bremberg och Damien Fleury samtidigt som man har dumpat Petr Vampola.
– Oj, ja det är som alltid. Det kommer bli en tuff match så jag önskar verkligen att vi kan gå ut och starta som vi gjorde i Djurgårdsmatchen och som vi har avslutat i de två senaste matcherna. Det är ju det man vill göra.




2 kommentarer:

Anonym sa...

Marie, kan inte du göra en kioskvältare i XP om hur Timrå kommun smygsponsrar sitt hockeylag med kommunala skattemedel? Som om det inte var illa nog så är det framförallt Robin Hood-pengar från bl.a. Stockholmsområdet som används!!? Helt jäkla horribelt! Där kommer saker som vård, skola och omsorg helt klart i andra hand och det vore så otroligt skönt att sätta en mediabevakning likt en 1.000-wattare i nyllet på dem för detta!!

Btw - Grymt med Sandberg! Tror alla gnagare är riktigt glada idag för hans skull. Hoppas nu att formkurvan fortsätter uppåt!

Marie Hallman sa...

Anonym: Timrå? Men har det hänt något nytt där då? Har varit en del mediabevakning på tidigare dribblingar redan. Men mejla mig (mejl@hockeymedmariehallman.se) om du har några bra tips :)
Sandberg ja, jag hoppas också att det släpper nu. Snäll kille, duktig hockeyspelare. Ävne om det varit tufft i höst.