tisdag 22 november 2011

Strudwick: "Hockey är ett aggressivt spel och jag vill bara spela hockey som det ska spelas"


 (Jason Strudwick lite jetlaggad och nyanländ. Når nästan taket! Foto:www.hockeymedmariehallman.se)

Jag hann med ett litet snack med SSK:s nyförvärv Jason Strudwick före SSK-Malmö matchen men hann inte lägga ut det då så här har ni det nu.

Så här sa Strudwick om…


… Varför det blev Södertälje:
– Well, du vet, min fru och jag ville komma till Europa och spela. Och vi har en ung familj, så vi fick vänta ett tag tills det var möjligt att göra det. Men när vi väl bestämt oss för att det funkade att åka så behövde SSK en spelare i samma veva. Vi gjorde lite research, kollade runt med lite killar om SSK och är verkligen glada över att få komma hit.

… vilken han snackade med innan han bestämde sig:
– Jag pratade med en kille som jag spelade med förra året, Magnus Pääjärvi.  Och messade lite med Dickie Tärnström (jo han sa Dickie) och han sa att SSK var bra. Vi ville bara komma till en bra stad och en bra organisation, ha kul och hoppas vi vinner en del.

… hur han känner Tärnström:
– Jag och Dickie spelade ihop i Schweiz ett år. Och sedan dess har vi hållit kontakten. Han kom
till Edmonton när jag hade lämnat och han bodde faktiskt i mitt hus ett tag när jag var i NY Rangers och han var i Edmonton. Så han har koll på alla hemligheter som finns i mitt hus, ha, ha.

… om han hade planerat att åka hit?
Nä det var väl det jag hade planerat efter förra säsongen i NHL. Du vet, det kommer en tid i karriären när man har varit länge på samma ställe så kör man det i botten lite.  Vi har ju en ung familj och jag och min fru pratade redan förra året om att åka till Europa, och efter att vi hade fått barn så kändes det rätt att åka men frågan var bara när och det blev nu.

… vad han vet om Södertälje som stad (och Stockholm):
– Vet du… egentligen bara det som jag har sett på nätet. Vi kom hit idag, har inte sett så mycket. Vi har mest försökt hålla oss vakna, det var en lång resa men vi var ner på stan och köpte barnmat på stan och jag fick hjälp från folk i affären. Det var verkligen trevligt! Jag har varit i Stockholm en gång, när Canucks var här på träningsläger inför säsongen, med Sedins. Så jag har varit i Stockholm, jag har aldrig varit så här långt söder om Stockholm men det var länge sedan jag var här.

… vad han vet om SSK som lag?
– Jag vet att det är ett ungt lag och jag vet att jag kommer dra upp medelåldern – en hel del. Men jag hoppas jag kan hjälpa killarna med lite stabilitet, ta med lite lugn och kunskap. Jag har spelat en del hockey senaste 15-16 åren så jag kan bidra med rutin, kyla och hjälpa till att hålla grabbarna lugna och kalla i heta situationer. För ibland är det enda som behövs, killarna har ju kunnandet men ibland behöver man hjälp att hålla sig lugn och göra rätt saker vid rätt tidpunkt.

… att spela på stor is:
– Jag känner mig bekväm med den. Jag spelade ju ett helt år i Lugano och jag gillar faktiskt att spela på stor is. Det är ju lite annorlunda än liten is, du måste ha koll. Du kan inte flänga omkring för då tappar du dina positioner och koll på vem som är bakom. Men jag känner mig hemma på den, sedan var det några år sedan jag spelade på stor is senast så det kommer säkert ta lite tid innan jag känner mig helt hemma på den. Men det är fortfarande hockey, som spelas på is och puck, så jag lär komma in i det snabbt.

… om att han beskrivs av SSK som ”Stor stark, stabil, den killen som ger de andra attityd och gör så att de blir kaxigare och vågar mer” och om han kan leva upp till allt det?
– Ja, vet du… det främsta är ju att jag … är stor. Ganska stor. Jag gillar att spela lite ”edgy”, lite på gränsen. Och kan det bidra till att de andra killarna får ett bra självförtroende, så är det väl det som laget är ute efter. Och då är jag nöjd och glad. Men jag gillar att spela hockey som… inte är ful men, jag spelar hårt. Det gör jag.

… vad han menar med att spela edgy?
– Det är mest att man fullföljer sina tacklingar, att man inte är fult aggressiv utan bara aggressiv i spelet. Hockey är ju ett aggressivt spel och jag vill bara spela hockey som den ska spelas.

… att han enligt SSK påstås kunna spela forward?
– Ja, ha, ha. Hm jo jag har spelat forward förr, när skulle inte tro att… he he, nä jag föredrar att spela back. Men jag har spelat forward. Ibland i NHL när det har varit skador och brist på folk så har jag hoppat in som forward, men jag är back. Jag är back. Men okej om de är desperata, verkligen i desperat behov av en forward så kan de väl peta in mig där. Eller som straffskytt, 13:e och sista gubbe i så fall, ha, ha.

… om att ta ledarrollen då han varit assisterande i Edmonton:
– Ja jag känner mig bekväm med att ta snacket i omklädningsrummet. Nu känner jag ingen här än och det finns säkert bra ledare i laget redan och jag vill inte klampa på någons tår men det dyker säkertupp chansen för mig att ta ordet och när det är läge att säga något så kommer jag göra det men att komma in och tala om för andra vad de ska göra är inte min stil. Jag är säker på att det redan finns bra ledare i laget.

… att ha många unga spelare i laget, som SSK har:
– Det är en ganska liknande situation som Oilers var i förra året, det var många unga spelare där men jag har inget problem med det, tvärtom, jag tycker det är kul att man vågar satsa ungt också.



3 kommentarer:

Tummen sa...

Tack Marie.. Du är bäst !!

Marie Hallman sa...

Tummen: Tack du!!!!

Marcus sa...

Jäklar vilka långa och innehållsrika intervjuer, du håller klassen som vanligt!