söndag 6 november 2011

Victor Ahlström " Vi måste få upp farten"


(Victor fotad på Hovet tidigare. Nu är han sugen på att göra lite mål också och inte bara passa fram. Foto:www.hockeymedmariehallman.se/arkivbild)

Nollade (0-1) hemma i september och nollade (0-2) borta nu. AIK har minst sagt svårt för att göra mål mot och ta poäng av Luleå. Orsak? Ett galet disciplinerat försvar hos Norrbottenslaget:

– De är bra på att försvara sig, speciellt i egen zon där de överbelastar hela tiden och där de har många spelare som flyttar över mot puckföraren men i dag skapar vi så många lägen att vi borde ha gjort mål i alla fall, säger Victor Ahlström.


Det var mållöst ända fram tills att Sami Sandell gjorde 1-0 halvvägs in i tredje perioden:

– Och när de har gjort ett mål så spelar de ännu tajtare och spelar av matchen. Det är alltid tufft och möta Luleå – i alla fall för oss. Målet kom efter att vi fick en tveksam utvisning och när de haft den så var det inte så mycket tid kvar att spela på.

Vad skulle ni behöva göra för att lirka upp Luleå?
– Alltså vi lyckades ganska bra idag faktisk, speciellt i andra där vi fick många bra lägen där vi skulle ha gjort mål. Men kanske ska man slå längre passningar i deras zon. Vi hade pratat om att göra det men det lyckades vi inte göra idag riktigt, men det skulle vara det och att byta sida oftare i deras zon.

På vilket sätt hjälper det?
– Jomen de flyttar ju över så många spelare till ena sidan när de överbelastar och då blir det mycket ytor på andra sidan och får man över pucken dit så får man tid att hitta på saker, men vi lyckades inte med det i dag tyvärr, säger Victor Ahlström som även nämner Luleåtränaren Jonas Rönnqvist.

– Luleå spelar disciplinerat och han (Rönnqvist) har lyckats få laget att göra som han säger. Men de spelade ju ungefär likadant i Almtuna när han var tränare där och vi hade svårt med Almtuna då med, speciellt i kvalserien var det tufft men äh jag vet inte vad man ska säga om det egentligen.

Twinsen var ett par av de spelare som skapade mest men det ville sig inte och när Victor och Oscar fick sitt bästa läge så… landade Victor – som hade pucken – pladask på isen.

 – Ja, det var jag som ramlade. Jag har haft otroligt tufft när det gäller att göra mål och nu kom vi två mot en och jag skulle precis skjuta så… alltså jag vet inte vad som hände. Jag snubblade på mig själv, typ. Det är inte likt mig alls, men det blev inget avslut, utan jag ramlade ner bakom mål istället.

Men varför?
– Ja jag blev väl så rädd så jag ramlade ha, ha, ha, säger Victor Ahlström och skrattar åt sin egen blunder. Han är egentligen lite arg på sig själv för den där trippingen på sig själv men nu är det som det är.

– Men jag har missat alldeles för många lägen i år men det är väl så enkelt att självförtroendet inte är på topp och när man får lägen försöker man göra det enkla men det har inte gått vägen än. Fast det kommer väl. Och det var väl så tidigare att jag passade helst men de fem, sex senaste matcherna så har jag skjutit mer.

Men Oscar är nöjd va? Han har ju fyra mål (och två assist, totalt sex poäng), du har spelat fram till fem mål varav de flesta är hans väl? Han vill väl att du fortsätter passa?
– Ja, han är nöjd, ha, ha, ha. Närå. Men att jag ramlade nu när jag skulle skjuta det var riktigt dåligt av mig, det var det. Hade vi vunnit hade det varit en kul grej att skratta åt men det vill man helst inte göra nu.

Ja skämt åsido men för att vara lite mer seriös, hur ska du vända på det och göra fler mål då?-Hm, ja… jag vet inte exakt men det räcker nog bara med att fortsätta på det jag gör redan. I dag missade jag ett friläge, som sedan vart straff jag blev upphakad och det räcker med att jag får in ett mål så kommer det rulla på, men det gäller att göra det där målet också, någon gång.

 Nu såg jag bara tredje perioden på tv och hörde första och andra på radio men hur såg spelet ut? Det var ju grymt bra, med aggressiv skridskoåkning och forechecking hemma senast mot Färjestad.

Höll ni i det spelet nu eller föll ni tillbaka?
– Vi föll tillbaka i första, då gjorde vi en halvtaskig period, sedan kom vi tillbaka i andra så var det lite halvdant i tredje, sedan fick de målet så vi fick inte med oss det aggressiva spelet hit upp.

Varför inte? Ni spelar ju som bäst då?
– Ja, jag vet inte, det är svårt att säga varför. Vi försöker ju men för att få lägena och den där farten så måste vi ha pucken framför oss och nu tryckte de på ganska bra. För att kunna checka aggressivt måste pucken komma på bra ställen, i bra lägen, på nerlägg och så och jag tycker inte vi har de lägena i dag.

Men är inte själva grejen att ni ska skapa de lägena själv med aggressiv skridskoåkning och hårt, högt tempo?
– Jo och kommer vi med fart i mittzonen då blir det så automatiskt men när det går sakta från egen zon och framåt så blir det inte lägen eller så kommer vi tvåa på puckarna i deras zon eller kanske överallt. Så vi måste få upp farten, framför allt med puck och vi måste slå snabba pass även i egen zon.

Varför?
– För att anfallsspelet börjar i egen zon när vi återtar pucken. Då är det viktigt att vi får slå en snabb förstapass så det går så fort att vi inte vänder hem och ställer sig bakom målvakten eller står i bågar. Vi måste vända snabbt. Vi har pratat om det, ibland funkar det, ibland inte men så är det ju i hockey, Och Luleå är duktiga på att dra ner farten, då blir det svårt för oss men så är det. säger Victor Ahlström som även konstaterar att Luleå var bra på att dra ner tempot, vilket inte passar AIK alls.

På måndag väntar HV71 i en match som är utbruten ur spelschemat, när övriga har landslagsuppehåll. Det har svängt rejält i matcherna mellan lagen den här säsongen, vem minns inte 7-8 torsken men Victor ser fram emot att möta HV71:

– Det brukar vara roliga matcher med många mål då båda lagen vill anfalla… du minns väl den där galna matchen? Där spelade vi bra i två perioder, det är alltid jämna och rolig matcher.

4 kommentarer:

Doc Holiday sa...

Johannes Salmonsson, 25:

"– Det känns ändå som att det måste vara någon rättvisa. Jag är så less på att vi alltid blir bortdömda, det händer hela tiden."

Det har gått ett gäng omgångar och nu kommer bortförklaringarna. Inse att AIK inte är bättre än tabellplaceringen. Lär spela kvalserie med Timrå

Anonym sa...

Doc Holiday

"Inse att AIK inte är bättre än tabellplaceringen". Man är aldrig bättre än vad tabellplaceringen visar just nu, likaså för dif (som jag förmodar att du hejar på) och så är det också för alla lag. Tabellen ljuger aldrig. AIK är på G, de har spelat bra 3 matcher i rad nu och kommer troligtvis klättra i tabellen efter uppehållet.

Anonym sa...

Undrar när Gozzi vaknar till,han måste väl se att det saknas någon spelare,alla lag tar in nytt folk,men inte mitt AIK.Hoppas dom inte väntar för länge,för kvalserien är inte att leka med.

Marie Hallman sa...

Doc och anonym: så är det ju, man är inte bättre än tabellplaceringen alltså ligger både DIF och AIK skrynkligt till. Men det är inte kört än, det går att lyfta. Jag tror på Timrå och Modo ev Timrå coh Växjö i kvalet som det ser ut NU.


anonym: mmmm jag vet inte. Tog ju bra lång tid förra säsongen om jag minns rätt.