torsdag 29 april 2010

Richard Gynge: " Kul att de ville ha kvar mig "


(Gynge stannar i två år till. Foto:www.hockeymedmariehallman.se)

Det tog ett tag, men i går (onsdag) förlängde Richard Gynge sitt kontrakt med AIK i två år till.


Gynge, som kom tvåa i den allsvenska skytteligan är på golfsemester i Spanien där han i går slog sin pappa Micke med fyra slag. Men vi hördes av i morse och då sa Richard så här om varför det kändes bra att stanna i AIK:


– Det är ett bra lag med sköna killar och så där. Det ska bli jättekul att vara med på den här resa och försöka etablera AIK i elitserien.


Det kan bli tufft. Att etablera AIK i elitserien alltså?

– Ja, det är tufft och det kommer att bli svårt men jag tror absolut att vi kan klara av det för vi har en bra stomme att bygga på, med många unga svenska killar med mycket hjärta.


Vad blir tuffaste utmaningen för er tror du?

– Att komma in i spelet. Det blir lite annorlunda jämfört med allsvenskan, det är ju bara bra matcher. Det finns inga sämre lag i elitserien utan alla är riktigt bra så det gäller framför allt att vara redo varje kväll.


Det tog ett tag innan du skrev på föresten, varför?

– Äh, det var inget särskilt att fundera på. AIK var förstaalternativet för mig hela tiden men varför det tog lite tid, det vet jag inte, det gjorde det bara.


Din agent Tommy Öström sa tidigare att det fanns intresse från andra elitserieklubbar också?

– Mmm men det är inget jag vill gå in på. Det var ett par klubbar som var intresserade men för mig var AIK förstaalternativet hela tiden. Det kändes kul att de ville ha kvar mig, ha, ha.


Jag vet ju att du gillar att jobba samtidigt som du spelar, kan du fortsätta med det nu?

– Jag vet inte! Vi får se om tiderna passar, jag vill helst fortsätta men det beror på hur vi tränar och så om det går.


Okej, du till sist… det är en hel del killar som var med och spelade upp er som inte får vara kvar nu?

– Jo, så är det och det är klart att man alltid saknar gamla kompisar som man har spelat med men samtidigt så är det en del av branschen, det är något man måste lära sig leva med helt enkelt, avslutar Gynge.

2 kommentarer:

Jonny sa...

Vad jobbar Gynge med då? Visste inte ens att han jobbar vid sidan av. Att Engblom jobbar som golvläggare har man ju kunnat läsa om men inte vad Gynge pysslar med.

Marie Hallman sa...

Jonny: Han jobbar på en firma som heter Bilfärgsvaruhuset i Sollentuna som bla säljer billack. Jag har haft med det i någon intervju tidigare och han har jobbat där deltid, så gott han har hunnit samtidigt med hockeyspelandet i AIK. Och tycker om att jobba, att ha något annat för sig än bara hockey men det kan bli svårt när man spelar i elitsrien.