fredag 23 april 2010

Andreas Holmqvist: " Verkligen fel kille att ge ett friläge sådär"


(Andreas Holmqvist. Foto:www.hockeymedmariehallman.se)



Syndaback vid HV:s kvittering till 3-3.

Revansch och på väg att bli segerhjälte med ett sent 4-3 mål.


Men. Det räckte inte. Kniven mot strupen nu.

En utmaning Andreas Holmqvist ser fram emot.


– Det ska bli grymt kul att få komma tillbaka till Hovet igen och få spela inför vår publik och få ta en vinst inför dem så att vi sedan kan ta sista chansen här (i Jönköping) igen.


Förlusten i Kinnarps sved dock. Rejält.

Speciellt som DIF såg ut att segla mot en storseger – men istället tappade allt.


– Jag tycker att vi får ledningen med 3-0 ganska enkelt. Vi var nog inte värda att ha den ledningen med tanke på det lilla arbete vi lägger ner där, säger Holmqvist och syftar på att DIF satte tre mål på sex skott mycket tack vare ett lätt paralyserat HV71 i början av matchen.


Å andra sidan fick ju sedan HV tre snabba mål, tack vare ett lamslaget Djurgården:


– Ja, vi har lite otur också. De får göra sitt tredje där med 26 sekunder kvar till pausen, säger Andreas Holmqvist med en suck.


Det var ett mål som han själv var inblandad i då Djurgården hade powerplay och Holmqvist pucken när allt som inte fick hända, hände:


– Jag tänkte ta in pucken i zonen, ser inte att Ragge (Marcus Ragnarsson) står där på blålinjen så vi kolliderar där. Och i det läget får (Teemu) Laine tag i pucken. Det var verkligen fel kille att ge ett friläge sådär, konstaterar Djurgårdsbacken självkritiskt.


Vad gick genom din skalle efteråt?

– Nä men… man får inte tänka för mycket på det. Man vet att det är ens eget fel, det vet man ju. Sedan får man tänka att man ska ta tillbaka det och det gör jag ju nästan, men sedan släpper vi ju in 4-4 efter det och då blir det inte så (seger).


(Alla på en gång. Foto:www.hockeymedmariehallman.se)



Ja, du gjorde ju 4-3 målet där i tredje med 6.23 kvar till full tid. Det såg lite roligt ut för du stod nästan still och vickade lite fram och tillbaka och hann fundera, helt ren, på vad du skulle göra?

– Jo han hade en stor lucka mellan och så fick jag en fin pass av Jimpa (Jimmie Ölvestad) så jag hade all tid i världen att fundera lite på vad jag skulle göra. Det var kul att få göra mål igen, säger Holmqvist och kan till slut le lite.


Du gjorde någon gest efteråt, vad var det?

– Hm… nä men det var mest ett tack för passet till Jimpa. Det var en sån jättebra passning. Ett Wayne Gretzkypass genom plexit.


Vaddå?

– Jo men en sånt där det ser ut som att han inte ser mig, att han inte såg att jag var där för han ser ut att titta någon annanstans men han måste ha titta i plexit och sett ändå var jag stod. Så som Gretzky gjorde ibland. Det är snyggt gjort.


Men hur kunde ni tappa den tidiga 3-0 ledningen på det här sättet?

– För att vi inte var lika hungriga som dem (HV71). Vi tog inte vara på chanserna som de gav oss när vi fick ledningen med 3-0 och 4-3.


Känslan nu direkt efter matchen?

– Det känns inte så mycket mer än att det hade varit kul att få avgöra matchen (med 4-3 målet) men nu blir det inte så. Jag satt ju i utvisningsbåset då HV avgjorde också. Det var en olycklig situation, han (Teemu Laine, igen!) slänger sig där, säger Holmqvist med en uppgiven suck och fortsätter:


– Jag fastnar på honom och han trampar på min klubba, sedan la han sig. Det var mycket sånt av honom fast domarna sa åt honom att han skulle skärpa sig.


Jasså?

– Ja, jag sa åt Kuben (domaren Thomas Andersson) att Laine ramlade väldigt lätt hela tiden och då åkte han till båset och sa något åt honom men vad vet jag inte, konstaterar Holmqvist.

Inga kommentarer: