fredag 3 januari 2014

"Det kändes naturligt att det blev han"

(Sörensen fotad under en träning. FOTO RICHARD HIMBERG/ARKIV)

Första matchen för året, första matchen med nye headcoachen Andreas Johansson. Då nollade SSK gästande BIK Karlskoga. Med i båset fanns förre huvudtränaren Anders Sörensen, numera assisterande coach. Hans förklaring till segern:

– Vi hade mycket energi i hela laget och hela gruppen, det visade sig på isen.


Varför denna energi och glädje visade sig efter en lång och mestadels mörk höst vet han inte men han förstår givetvis vad jag syftar på när frågan ”varför just nu” dyker upp:

– Tränarbytet kanske? Säger Anders Sörensen med glimten i ögat innan han fortsätter.

– Nämen jag vet inte. Vi har haft såna här matcher innan där vi har haft den här energin också men skillnaden i dag var att vi hade det i 60 minuter. Senast vi hade sån här energi var när vi vann mot Rögle med 7-1 (den 23 oktober).

 Laget har ”gnuggat på som vanligt” sedan den där jobbiga 2-5-förlusten mot Troja borta förra veckan och när styrelsen ville göra en förändring var det naturligt att ställa upp säger Sörensen:

– För mig är de 22 killarna i omklädningsrummet plus Spindeln (materialaren Anders Kellerstam), Lasse (Bergström, materialare) och Thomas (Averbrandt fys) viktigast. Det är jätteviktigt att vi vänder det här tillsammans. Jag ser ingen prestige i det här utan jag är bara glad över att Andreas ville ha mig kvar.

Fick du vara med i den här processen och bestämma vem som skulle in?
– Delvis. Nu träffades vi dagen innan tränarbytet. Det var styrelsens beslut att göra en förändring men sedan hade vi ett möte där de frågade vad jag tycker och jag sa att Andreas är en stand up guy, han står upp för något och har en liknande filosofi som den vi har haft i laget så det kändes naturligt att det blev han.

Vilken roll vill du ha nu tillsammans med Andreas?
– Framför allt att coacha backarna, jag har ju jobbat i 2-3 år med många av dem och känner personerna väl sedan har jag och Andreas lika filosofi i hockeyn. Det hade varit annorlunda om det hade kommit in någon som ville spela helt annorlunda, då hade det nog varit svårt men eftersonM vi har rätt lika filosofi så kändes det naturligt att stanna och hjälpa till med det jag kan.

De båda tränarna känner varandra från tiden då båda var i USA, Sörensen som tränare, Andreas Johansson som spelare:

– Han spelade Nyllet och Micke Samuelsson bland annat, förtydligar Sörensen.

En annan, på isen, tydligare orsak till vinsten stavas David Pastrnak och William Nylander. Supertalangduon kompletterades av Linus Fröberg och gjorde både 2-0 och 3-0 tillsammans.

– Lika barn leka bäst heter det ju! Tanken när vi fick tillbaka William var ju att de två skulle få spela tillsammans. Det har de gjort förr och när Andreas kom in tyckte han också det kändes rätt att ha dem ihop. De har sån kreativitet och fart i sitt spel, sedan leker lika barn bäst som sagt plus att Linus Fröberg gör ett jättebra jobb i att sopa upp efter de där två. Plus att Linus visar hur skicklig han är vid 3-0 målet idag.

Man är ju lite rädd för att båda vill ha pucken?
– Nja, de delade med sig bra nu tycker jag. De har respekt för varandra och har spelat tillsammans som juniorer så de hittar varandra bra.

Hur ska ni få det här att hålla ihop även framöver nu, så det händer något i tabellen?

– Det är vårat jobb! Vi får se till att killarna kommer väl förberedda på samma sätt även i matcherna framöver. Sedan är Andreas en pådrivare och en engagerad ledare med mycket kunskap. Så jag är inte orolig alls utan vill bara stötta allt jag kan.

2 kommentarer:

Anonym sa...

3-2 målet?
Är intervjun inte efter matchen mot smutsiga BIK?

Marie Hallman sa...

anonym. Skrev som du noterade fel där. Bra att du uppmärksammade, är ändrat nu!