fredag 19 mars 2010

Björn Bjurling: " Jag personligen tror att det är vi, Rögle, Leksand och AIK som gör upp om det."


(Björne Bjurling försöker stötta laget så gott han kan från sidan och brukar se matcherna på plats i Templet. Här med dottern Emilia. Om det blir en roll närmare laget under kvalserien var inte klart när intervjun gjordes. Foto:www.hockeymedmariehallman.se)



Han hoppades vara med och hjälpa laget i kvalserien.

Men Björn Bjurling får se den från sidan, då cystan i axeln håller honom borta från spel.

– Läget är som det varit innan. Det är okej men inte bra, säger SSK-målvakten.


Han klev av träningen tidigare i veckan medan lagkamraterna var kvar:


– Men det var mest för att jag hade kört ett styrkepass innan och eftersom axeln är försvagad så var den helt slut då. Jag var bara på is i fem minuter, sedan klev jag av, det var ingen idé att köra då. Men annars har jag kört på i stort sett hela tiden, säger Bjurling.


Som säger att han kan lira ”Om det är kris” – såvida det inte blir operation redan nu för då “är det helt kört”.

Det värsta just nu är att stå vid sidan av och se lagkompisarna förbereda sig för säsongens sista och viktigaste strid – kvalserien.


– Jag slet ju som ett djur de första sex veckorna av min rehab. Körde kondition och var på is fyra dagar i veckan. Körde extra själv, kämpade arslet av mig. När jag sedan fick beskedet att cystan var tillbaka så var det som ett slag rakt i fejan. Det var ganska tungt mentalt, säger Bjurling som skulle behöva operera sig så fort det bara går.


– De har sagt att ta man inte bort cystan så kan det bli en kronisk nervskada. Ligger cystan och pressar för länge på nerver och muskler så kan skadan bli kroniskt och aldrig gå bort. Men mest är man less på skiten. Det har gått sju veckor nu och inte har det blivit något som helst bättre. Det är det som är mest irriterande.


Kontraktet med SSK går, som för de flesta i laget, ut sista april. Vad som händer sedan har Bjurling ingen aning om men oavsett vad som händer kommer han att stötta laget på alla sätt han kan under kvalserien som inleds på söndag, för SSK:s del med hemmamatch mot Rögle.


– Jämför man med förra året så är min spontana känsla positiv. Vi har spelat ganska bra hela året. Det har varit lite för många toppar och bottnar, lite för ojämnt spel ibland men i det store hela har vi spelat ganska bra, säger Björne Bjurling och fortsätter:


– Sedan är ju inte kvalserien som ligan. Det är fyra lag från allsvenskan också, det gör att det blir en annan hockey och jag tror inte att det går att dribbla och tro att man ska kunna hänga upp puckarna i krysset. Det blir ett annat lir nu, det hoppas jag att alla fattar. Men många hos oss var med förra året så jag tror inte det är några problem med det.



(Björne Bjurling och Emilia. Foto:www.hockeymedmariehallman.se)


Men om det blir mycket kämpahockey så borde det passa er. Det är ju när ni (SSK) gått in och verkligen jobbat och kämpat som ett lag som det gått bäst under säsongen?

– Nja det är väl både också. Men visst, när vi inte har jobbat hårt så har vi förlorat stort. Men den stora skillnaden efter ju var ju att vi började träna försvarsspel ordentligt i december. Det var det som satte fart på allt. Plus att vi körde med mer överbelastning, det vill säga pressade på med mer folk. Det var därför vi lyckades vända trenden och börja vinna efter jul.


– Sedan är vi inte ett lag som kan dribbla bort motståndarna. Vi måste kämpa ner dem, men det vet ju alla i laget. Det är inget nytt utan så har det varit de tre senaste åren.


SSK får nu möta Rögle, Växjö, AIK, Leksand och Almtuna. Björne Bjurling har ingen benkoll på de allsvenska lagen men visst känner han till en del svagheter och styrkor.


Och Leffe Strömberg har han ju bra koll sedan Leksandstränaren var coach i SSK:


– Leffe är en taktiker, en riktig räv. Jag tror Leksand kan bli livsfarliga om bara gubbarna är sugna. Det är väl deras problem att gubbarna i laget måste vara sugna men det tror jag att Leffe har styrt upp så att alla kommer väl förberedda, säger Bjurling och fortsätter:


– Det är ju en helt annan hockey i kvalserien. Det är verkligen på liv och död, men det kan ju Leffe bra så jag tror att Leksand blir farliga. Sedan vet man aldrig med AIK . Det kan vara farliga. AIK har en stark allsvenskt trupp, har nästan samma lag nu som förra året. Så jag personligen tror att det är vi (SSK), Rögle, Leksand och AIK som gör upp om det.


Växjö och Almtuna då?

– Det är ju två lag som är fruktansvärt starka hemma. Vi måste vara otroligt ödmjuka när vi möter de här lagen. Det gäller att jobba klart allt, annars kan det gå undan. Får de några enkla mål så får de vind i seglen. Då blir det jobbigt även om vi är ett bättre lag på pappret.


Så nyckeln till att säkra elitseriekontraktet är?

– Att gå in i matcherna med stor ödmjukhet och det tror jag att vi kommer att göra, avslutar Bjurling.

(copyright: www.hockeymedmariehallman.se)

2 kommentarer:

Larry sa...

Med tanke på att han har ett gulsvart hjärta så känns det ju givet att det blir AIK för hans del om AIK går upp och SSK åker ur. Han och Henio-Lindberg skulle kunna matcha varandra rätt bra känns det som och glöm inte att Bjurö också knackar på dörren.

Marie Hallman sa...

Larry: Men nu skämtar du väl? BB är väl mer DIF än AIK i så fall.... Lite jobbigt för honom med den här skadan nu. ÄR det något som lagen är rädda för så är det skadebenägna målvakter och då är det jobbigt att ha det här just som nya kontrakt ska skrivas, oavsett vilken klubb man skriver med.