söndag 21 mars 2010

SSK och AIK till elitserien.

Så var det dags då.

För Loosecserien med stort L i svensk idrott.


Ingen annanstans står så många miljoner på spel.

Ettan och tvåan får ju inte bara ett elitseriekontrakt med alla möjligheter som det för med sig ekonomiskt gentemot sponsorer och med biljettintäkter.

Man får 24 miljoner på ett bräde i tv och reklamintäkter också.


Enorma pengar för de allsvenska lagen som får någon miljon per säsong.

Och ett enormt tapp för den som ramlar ner.


Vem vinner då?


I år känns kvalserien, trots att gapet mellan elitserien och allsvenskan känns större för varje år, mer oviss än vanligt.

Jo jag har ju själv att det där låter som en motsägelse men det finns ingen logik i kvalserien. Ingen logik alls.

Så hur ska man kunna tippa då?


Rent logiskt ska ju SSK och Rögle vinna före Leksand, AIK, Växjö och Almtuna i den ordningen.

Logiskt om man ser utifrån ekonomiska resurser och de lag man har på pappret.


Men som sagt.

Det finns ingen logik i kvalserien alls.


För SSK som har varit som bäst när man har spelat aggressivt och jobbat, jobbat, jobbat, borde kvalserien passa bra.


För Rögle borde den passa sämre då det känns som att Rögle slutade jobba efter typ 20 omgångar av elitserien. Nä nu överdriver jag så klart men det känns som SSK är mer av ett gå på hörntänderna lag än Rögle.


För Leksand kan kvalserien bli en obehaglig överraskning. Man har i vanlig ordning surfat fram i serietoppen i allsvenskan men har man mött det motstånd som krävs för att de välbetalda stjärnorna ska ta jobbet nu?


AIK har haft en märklig säsong utanför isen där konkurshot och KHL-planer varit ett ständigt orosmoment. Men just de sakerna har mer stärkt än stört Gnaget som varit svårrubbade när man spelar som man har bestämt - det vill säga aggressivt och med hög forechecking kombinerat med ett noggrant försvar. Gnaget trivs bäst när man har ett fast grepp om taktpinnen i matchen och får styra tempot (gärna så högt som möjligt) och händelserna dit man själva vill. Förlusterna har kommit när man har underskattat sämre lag, avstått initiativet och fallit in i det lägre tempot. Det kommer man inte att göra i kvalserien och jag tror faktiskt att AIK kan bli den mest spännande jokern i leken.


AIK:s sportchef Anders Gozzi skrev häromdagen på Gnagets hemsida att han var trött på att elitserielagen underskattar AIK då SSK och Rögle har sagt att ”det inte kommer bli något större problem att hålla sig kvar i Elitserien”.


Och jag förstår honom för lätt blir det sannerligen inte för något lag.


Växjö känns lite mittemellan och Almtuna är helt chanslösa på elitserien – men kommer att sätta käppar i hjulet på alla sina motståndare genom att plocka poäng, framför allt i den kalla och ogästvänliga plåtladan som går under namnet Gränby ishall.


SSK har en tuff start, med Rögle hemma i premiären och som sista och eventuellt avgörande match.


AIK har det faktiskt lite lättare då man får möta Växjö som liksom AIK har haft två veckor av träning i väntan på kvalserien och där lagen står på samma nivå när det gäller matchtempo.


Men tuffast blir det kanske i premiären för Leksand som tränat i två veckor samtidigt som Almtuna spelat två glödheta playoff och verkligen är inne i ett vinnande stim samtidigt som det är Leksand som har all press på sig.


Hur går det då?


Jag är som jag sagt förr inte så där jätteförtjust i att tippa men här har ni tipset, med brasklappen att jag tror kvalserien kommer avgöras i omgång nio eller tio och att det därmed kan gå lite hur som helst på de fyra topplatserna:


  1. SSK
  2. AIK

----------------------------

  1. Leksand
  2. Rögle
  3. Almtuna
  4. Växjö.

Jag åker till Tälje i dag, ser SSK -Rögle men kommer försöka få tag i lite AIKsnack efter den matchen också.
Det kommer komma en matchrapport från Templet men inte live, blir för meckigt när man ska hålla koll på två lag, lite lättare när det bara är ett som i slutspelet.
Men allt kommer som sagt lite senare i kväll.

5 kommentarer:

Tommy sa...

Hej Marie! Menar du att Gozzi säger att SSK påstått att det ska bli "enkelt" att hålla sig kvar i Elitserien?? Var har han läst det då undrar jag? Jag försöker läsa det mesta som handlar om mitt lag SSK och jag har ingenstans läst ett sånt uttalande från någon inom SSK:s organisation, snarare tvärtom! Låter mer som att herr Gozzi försöker elda upp stämningen och ge sitt lag lite extra tändvätska inför det som komma skall...

Sven D. sa...

Hej Marie!
Ja, då var det dax snart. Jag tar för givet att KS ska vara tillräcklig med tändvätska, och att det är att visa var varför man står på lönelistan oavsett var man kommer ifrån eller vilken som är moderklubb. För nu är det här och nu, och så får vi summera om tre veckor och bara hoppas att vi tillhör de två lag som har flest poäng.

Anonym sa...

Marie, tack för att du tror på SSK.
AIK kan mycket väl ta steget upp i år, då man kommer lite från skymundan av alla spekulationer. Det är ju inte många som har med AIK i sina tips om man ska vara ärlig. Bjurling nämnde AIK i sitt tips, men annars tror jag inte många tror på AIK - mer än dom själva förstås!. ;)

Detta kan gynna AIK en hel del faktiskt. Man har inte samma press på sig som dom båda ES-lagen + Leksand där hela Dalarna KRÄVER att man nu ska ta klivet upp. Strumpans "-Vi går upp" uttalande tidigare kan anses som kaxigt. Men han har nog fog för sitt uttalande.

Jag vågar inte tippa själv längre. Jag hoppas dock att SSK kan klara nytt kontrakt, med alla miljonerna som det innebär. Men jag kan inte självsäkert säga att dom kommer klara det.

Marie Hallman sa...

Hej Tommy: Du kan läsa det som Gozzi har sagt här
http://aik.se/ishockey/index.html
Gå in där och scrolla ner till rubriken där det står Gozzi.

Hej Sven! Jo man hoppas ju att det är heder och ära både för egen del coh för klubbens del som spelarna spelar för nu. En del är säkert på väg någon annanstans redan nu men många tjänar på att visa att de inte viker ner sig så det är bara hoppas att det är kämpa in på hörntänderna nu då.

HIgginz: Nä det är väl typ bara jag bland alla mediarepresentanter. Å andra sidan har jag sett alla AIK:s hemmamatcher utom en samt sett några i Uppsala och antalet andra reportrar har varit lätträknade... eller ska vi säga oftast noll på de matcherna. Jag har med andra ord sett både AIK och deras motståndare, samt SSK som jag sett nästan alla hemmamatcher plus en del bortamatcher på tv, så det känns som jag har rätt bra koll på alla lagen i serien. Känns lite som att många andra som inte sett matcherna i allsvenskan sitter och gör sin ranking som man gör inför en säsong, utifrån laget på pappret och då är ju AIK chanslösa men det är ju inte där det avgörs. Sedan är det å andra sidan som jag skriver att topp fyra nog kan sluta lite hur som helst, jag tror det blir enormt tajt i toppen där.

Bigge sa...

Jag blir också lite undrande över var Gozzi hittat att representanter för SSK och Rögle skulle ha sagt att de enkelt skulle klara sig kvar. Tycker att alla uttalanden går ut på att man måste kämpa som tokar och så kanske någon kommentar om att man tror på det egna laget. Men finns det någon spelare eller tränare i kvalserien som skulle säga att de INTE tror på sitt lag? Inte ens i AIK skulle jag tro. Alltså skulle Gozzi lika gärna kunna kritisera alla lag, inklusive sitt eget, i kvalserien för detta.