torsdag 11 mars 2010

Thom Flodqvist "Jag kände att det osade hett"


(Thom Flodqvist fick chansen - och tog den. Foto:www.hockeymedmariehallman.se)

Blev en bra match i Templet – från SSK:s sida.

Modo hade allt att spela för och inget att förlora.

Men var ändå ett SSK, med ett gäng inhoppande returer som hade bästa glöden.

– Det var kul att spela i dag och skönt att få hänga dit en också, he, he skrattar Thom Flodqvist.


Det här var hans sjätte match för säsongen och den sjätte totalt. I de fyra första fick han nöja sig med ett par tre byten per match men mot Luleå i tisdags blev det 9.09 i istid och mot Modo blev det 10 minuter och sex sekunder i speltid.


– Det kändes bättre idag också, konstaterar 19-åringen som spelade i en fjärdekedja med juniorlagspolaren Jonas Engström och Julian Jacobsen.


Behövde du Luleåmatchen för att komma in i det?

– Ja, he, he det låter kanske konstigt men jag behövde kanske lite tid.


Men Thom Flodqvist behövde bara 5.20 på sig för att göra kvällens första mål som även var Thoms första i elitserien:


Beskriv målet!

– Jag smög in framför målet, kände att det osade hett… och så tappade Hedin bak pucken till mig på något vis…


Tappade?

– Ja jag vet faktiskt inte hur det gick till men jag fick en pass först av Julle (Julian Jacobsen) som jag missade sen fick jag den där av Hedin och då vara det bara sätta bladet till pucken.


Och det var SSK, men sju ordinarie spelare borta på grund av avstängningar och skador som var hetast matchen igenom.

Trots att Modo jagade slutspelsplats:


– Men vi har ju också något att spela för. Vi vill få bra vanor till kvalserien sedan är det alltid skönt att vinna. Det är bra att ta med sig ett par segrar och det här spelet dit.


Det såg ut som om ni var hetare, trots att de hade mycket mer att spela för?

– Ja jag tycker också det kändes så men varför vet jag inte. Vi var väl hetare bara, ha, ha, fast jag tycker också det låter konstigt, säger Thom Flodqvist.


Som, liksom de andra vikarierande juniorerna i laget, ville gå in och visa lite extra:

– Ja men självklart. Får man en sån här chans så gäller det att ta den. Vi har ju mycket skador och så, så det är bra att få visa vad man kan, så att de (lagledningen) vet vad man går för inför kvalserien.


Hur var det att slå Foppa och hans Modo?

– Det var skönt, he, he. Det är ju han som är idolen! Han är ju världens bästa eller har varit i alla fall och än har han sina moves som är helt fantastiska…


Hann du kolla in honom lite extra på isen från båset?

– Lite sneglade man väl extra så klart men annars så var jag så mycket uppe i mitt eget, avslutar Thom Flodqvist.

copyright:www.hockeymedmariehallman.se

4 kommentarer:

Benny sa...

Är Thom släkt med gamle målvaktslegenden Thord? Barnbarn kanske?

Anonym sa...

Japp, dotterson!

Sven D. sa...

Hej Marie!
Det var tredje matchen för i år som jag såg SSK live! Två vinster och en förlust förlust, så på det viset har det varit rätt matcher!

Roligt att de unga kliva fram och ta för sig!

Bådar gott för framtiden som jag hoppas fortsätter i Elitserien!

Marie Hallman sa...

Benny och anonym: precis, tack anonym. Han har ju en storebror som heter Emil som spelar hockey i division ett också. Hockeyblod där.

Sven: Hej Bra valt där och bra att SSK vann trots att det inte gällde något. på vägen ut hörde jag en tjej säga: "Kul att man fick se en vinst för en gångs skull, de andra gångerna jag varit här har de bara förlorat" Tror man behöver få in en bra känsla både i laget oc publiken inför ks.
Jo kul med de unga, även om de faktiskt börjar bli 19-20 och inte så purunga. Synd att inte SSK har vågat testa fler under säsongen, som DIF har gjort.