söndag 14 mars 2010

Ove Molin: " Jag vill jättegärna ha Djurgården"


(Ove Molin lägger grillorna på hyllan efter slutspelet. Foto:www.hockeymedmariehallman.se)

Jag var ju i Gävle i går och skrev för Expressen.

Gjorde en artikel med Ove Molin som i går berättade att det här slutspelet blir hans sista.

Den texten ligger inte ute på nätet, de har en annan variant gjord utefter pressmeddelandet så här har ni texten som jag levererade till papperstidningen:


*******************

GÄVLE

Det blev 18 säsonger i Brynäs.

Men sedan är det slut. Ove Molin lägger skridskorna på hyllan efter slutspelet.

– Jag vill avsluta med att spela långt in i april. Det är inget som säger att vi inte kan göra det också, säger Brynäslegendaren till Expressen.


Klubbledningen har vetat om det ett tag.

Lagkamraterna fick veta det efter sista seriematchen, mot Skellefteå i går.


Det har varit fantastiska år och jag har hela tiden velat sluta med en bra säsong. Jag var tillräckligt nöjd med den här för att inse att nu räcker det för mig. Och det är ju många matcher kvar den här säsongen också, säger Molin till Expressen.


Som berättade om beslutet för lagkamraterna, utan tårar, men med en tjock klump i halsen.


– Ja det är klart. När man har varit i det här omklädningsrummet så länge. Det har varit ens liv i 18 år så... men jag sa det på ett sånt sätt att det blev bra. Sa att vi har mycket framför oss och att jag tror vi har en otroligt bra chans att gå hela vägen.


Och vägen mot ett sista SM-guld vill han gärna inleda med att slå ut tabelltvåan Djurgården som Brynäs tagit poäng mot i fyra av de fem matcher som lagen mötts under serien:


– Ja, jag skulle jättegärna vilja möta Djurgården. Det brukar vara otroligt bra matcher mot dem och har varit det i alla år. Men det är inte för att de är bättre eller sämre än något annan lag utan det är mer för feelingen. Det är roligare att spela mot dem bara.


På vilket sätt?

–Det är ju bara att åka dit ner och kolla. Stämningen där är fantastisk. Det är som på gamla dagar, som när man gick och såg på matcherna mellan AIK och Djurgården. Känslan från den tiden är tillbaka. Plus att det blir mer drag här uppe när de kommer också. Våra fans lever upp mer när de kommer än när andra lag gör det.

MARIE HALLMAN/ EXPRESSEN


Brynäs facit mot Djurgården den här säsongen

3/10 (b) oavgjort 4-4

29/10 (h) vinst 3-1

26/11 (b) förlust 2-5

23/1 (h) vinst 4-1

2/3 (b) oavgjort 1-1


**********************************


Ove är ju en fantastisk lirare, det tror jag alla kan skriva under på oavsett vilket lag man håller med.

Otroligt trevlig vid sidan av isen och ibland lite bohem.


Jag gjorde en intervju med honom för några år sedan för tidningen Hockey och fick då berättat för mig att han en gång hade en bil som krånglade. Pannor las i djupa veck men det var först när en mekaniker lyfte på motorhuven och hittade ett litet musbo i motorn som det blev någon ordning på bilen. Så bilar är han ingen hejare på den gode Molin, men jäklar vad bra han är på att spela hockey.


Det blev några citat över igår också, som inte fick plats i tidningen. Så här säger Ove Molin om...


... när och varför han tog beslutet att lägga grillorna på hyllan efter slutspelet?

– Jag tog det i och med att vi blev klara för slutspel och berättade för tränarna att jag tyckte jag har gjort mitt nu.


... varför han går ut med beskedet före slutspelet:

– För att jag skulle slippa ta alla spekulationer och frågor under slutspelet. Det har ställts frågor om det här ända sedan jul och framåt och därför kändes det bra för mig och mina närmaste att berätta så vi slapp ha fokus på det under slutspelet.


... om det var ett svårt beslut?

– Det var jättesvårt. Hockey är det absolut roligaste jag vet och har varit det hela livet så det var inget lätt beslut men samtidigt så tar det slut en dag och det är få förunnat att få välja själv när man ska sluta, att få sluta på det sättet.


... han har diskuterat någon fortsättning på andra poster inom klubben?

– Vi har sagt att vi ska prata om sånt när slutspelet är klart. Jag vill inte prata om det och lägga fokus på det nu.


... om hans nuvarande engagemang i Brynäs förutom a-laget?

– Jag har ju varit hjälptränare för U16 lite grand men det är ingen större roll jag har haft där.


... om det här var något han tänkte på redan före säsongen?

– Någonstans så fanns det väl där i och med att man har åldern emot sig så det var klart att jag funderade i de banorna när jag bestämde mig för att spela en säsong till. Men när jag väl hade bestämt mig för att spela la jag det åt sidan. Ska man gå igenom en hel säsong så kan man inte hålla på och fundera på det, utan det har växt fram till slut. Sedan i och med att det har gått bra den här säsongen så blev det lätt att ta beslutet.


... sportchefen Micke Sundlöv försökte övertala honom att stanna?

– Nja, övertala och övertala vet jag inte men han sa att jag skulle tänka och känna efter ordentligt och sa sedan att när du har bestämt dig, berätta då för mig för då vill jag veta.


... han kände sig lättad nu när nyheten var ute?

– Ja, nu får jag lugn och ro.

7 kommentarer:

Larry sa...

Du frågade aldrig om det stämde att han var på väg hem till AIK i början av 2000-talet som det ryktades om i AIK-kretsar. Det kändes då mer sannolikt än det rykte som florerade i mitten av 90-talet att laget förutom tjeck-kedjan skulle värva Esa Tikkanen, Jari Kurri och Janne Ojanen och ha den tillsammans med tjeckkedjan.

DIFaren sa...

Brynäs skulle inte ha nå sätta emot DIF i slutspel vi skulle krossa dom som små flugor som att ta godis från småbarn =)

Marie Hallman sa...

Larry: nä, ha, ha jag gjorde inte det. Var inte riktigt läge för det. Får ta det någon annan gång.

Difaren: Säg inte det, Brynäs är underskattade och segslagna som attan

AIKaren sa...

Lite kul om Ove får avsluta med att slå ut Djurgården. Visste ni att Ove var en riktigt inbiten djurgårdare i unga år. Gick i samma klass som honom i sex år och det var mycket heta diskussioner ang. AIK och DIF. Kom lite som en chock att han som ur-djurgårdare gick till AIK. Synd att AIK slarvade bort den talangen och aldrig gav honom chansen på seniornivå. Anyway, lycka till Ove!

Marie Hallman sa...

AIKaren: Tack för info där. Kanon ju. Otroligt att AIK inte tog bättre hand om honom, han har verkligen gjort det bra. Kommer kännas konstigt att se Brynäs utan honom.

AIKaren sa...

Hallman: Varsågod, tack själv för en mycket bra blogg.
Kommer ihåg hur knäckt Ove var när AIK vann SM-guld efter 3-0 i matcher mot DIF 1984. Då var han lättretad i skolan :)
Det är sådana minnen man får leva på idag som hockeygnagare ;)

Marie Hallman sa...

AIKaren :) Men nu kanske du kan få glädjas åt en bra kvalserie?!