onsdag 24 mars 2010

Gustaf Wesslau " De hjälpte oss att hålla ut och klara av det"


(Wesslau tar intervjun på motionscykeln. Och tog 31 av 32 skott under matchen. Foto:www.hockeymedmariehallman.se)

Djurgården gick på knäna på slutet av kvartsfinal fyra.

Men bars fram till en seger av ett glödande rött hav av fans på Hovet.

– Det var deras vinst idag. När vi inte fick det att stämma så hjälpte de oss att hålla ut och klara av det. Det var 1-0 till klacken i dag tycker jag, säger Gustaf Wesslau.


Djurgårdsmålvakten fick en betydligt tuffare match på Hovet i kvartsfinal fyra än han fick i måndags i kvartsfinal tre i Gävle.

Då var tredje perioden avslagen.


Nu var det strid på kniven hos Djurgårdsmålvakten in till sista sekund – trots att Djurgården fick power play med 2.45 kvar efter att Brynäs haft en spelare för mycket på isen och ju faktiskt hade överläge.


( Foto Daniel Pettersson/jarnkaminerna.se)


– Ja det var lite onödigt att det blev sådär. Vi skulle ha varit kallare. Men Brynäs hade ju inget att förlora och då gick de på stenhårt.


Med 1.20 kvar av tredje åkte Marcus Ragnarsson ut, det fick Wesslau att skaka på huvudet åt både den utvisningen och lagets egna spel.


– Det var åt hela situationen. Det är typiskt att när vi har pp så blir det ändå sådär med två och en halv minut kvar – igen! Jag skakade på huvudet åt att det blir så, för vilken gång i ordningen. Det känns som att det alltid blir så i de där lägena.


Är det inte märkligt att Brynäs känns mer heta och spelar med högra tempo på Hovet än de gör i sin egen hemmahall Läkerol arena?

– Jamen i dag så körde de en annan taktik. De gick framåt stenhårt och jagade ut oss ur våra uppspel istället för att backa hem som de brukar göra.



( Foto Daniel Pettersson/jarnkaminerna.se)


Första halvan av andra kom ni knappt ur zon, vad hände där?

– Vi kommer in i en svår period där och så är det långt till båset för att byta, då blir det långa byten och mjölksyra i benen på grabbarna.


Jo men spel på en sida i tio minuter?!

– Ja, det var kanske lite för lång tid såklart, he, he, de fick bra surr där.


Det blev en krock mellan dig och Marcus Ragnarsson bakom målet också. Såg ut att vara nära mål i baken i det läget innan medspelare fick ut pucken?

– Ja, jag fick en openice av Ragge där, ha, ha, ha nä det fick jag inte, jag fick en axel på kinden, det fick jag. Han ropade att jag skulle släppa pucken till honom, men när jag stoppade pucken så höll den på att fladdra runt där och tja, då blev det sådär... Det var tur att det inte blev något tokigt där, säger Wesslau med ett leende samtidigt som han trampar mjölksyra ur kroppen på en motionscykel.


Att det var fullsatt på Hovet lyfte Djurgården men det blir varmt och jobbigt för spelarna rent fysiskt också.


Och än svettigare lär det bli på fredag på en redan nu nästan utsåld Globen.


Klackbiljetterna tog slut vid lunchtid under onsdagen då det endast fanns tusen biljetter kvar till matchen.

Men spelarna ser såklart fram emot arenabytet, det är ju inte varje dag de får spela inför nästan 14 000 personer.



( Foto Daniel Pettersson/jarnkaminerna.se)



Blir det stor skillnad för dig som målvakt tror du?

– Jag vet inte om det blir så stor skillnad men det blir väl ännu varmare kanske eftersom det kommer vara ännu fler folk. Så det gäller att ladda bra med näringslösning och grejer, men det ska visst vara en jättestor klack. Jag tyckte någon sa något om klack på två etage, det blir ju jättehäftigt.

4 kommentarer:

Jimmie sa...

Wesslau räddade oss i går helt klart med några tokräddningar!

Men fy fan vad tungt det var när Brynäs fick friläge i slutet av matchen! Tur att Wesslau är i storform!

Marie Hallman sa...

Jimmie: Du var bra nervös där va?! ;)
Känns som att Wesslau växer för varje match nu.

Jimmie sa...

haha länge sedan jag var så nervös :P Inte ens på anställningsintervjun var jag hälften så nervös haha ;)

Hoppas på storseger i morgon för att slippa åka till Karolinska och kolla upp hjärtat!

Men historien säger ju att det blir målsnålt hemma men man får hoppas på det bästa!

Marie Hallman sa...

Jimmie: Ha, ha jag förstår det. Med tanke på de målsnåla matcherna borde de förr eller senare komma ett trendbrott. Varför inte i dag?! Sedan vem som gör ¨målen törs jag inte förutspå ;)