fredag 12 mars 2010

Stefan Ridderwall "Det vore kul att komma tvåa"


(Stefan Ridderwall ser till att det blir en het strid om spaden i slutspelet. Foto: www.hockeymedmariehallman.se)

Djurgården fortsätter jaga en plats bland topp fyra.

I dag (torsdag) blev det 2-2 mot Timrå som fortfarande är med i slutspelsracet och Djurgården ligger kvar på tredjeplatsen:

– Men det vore kul att komma tvåa. Det vore en fjäder att komma så bra till som möjligt så det är klart att vi siktar på det, säger Stefan Ridderwall.


Som analyserar matchen så här:

– De kommer ut rätt bra, och var hungriga så klart eftersom de jagar en slutspelsplats och så. Men vi står upp bra. Det blir att de kontrar mycket på oss och vi gick upp lite väl hårt ibland. Men det var en jämn match och bra fart med bra intensitet. Så det var kul att spela.


Djurgårdsmålvakten fick 38 skott på sig och räddade 36.

En av de svettigaste räddningarna kom i förlängningen där pucken rullade på mållinjen efter ett skott av Martin Sonnenberg


– Ah det var lite klantigt, säger Stefan Ridderwall först.


Klantigt? Jag tyckte de såg ut som en kalasräddning. Han skjuter ju parallellt med mållinjen.

– Jo, det var inte så mycket jag kunde göra kanske. Nu såg jag bara en kort repris av den på jumbotronen men det var ju inte den stabilaste räddningen heller. Han skjuter en puck som tar på Ante Holmqvists klubba och mitt benskydd och sedan studsar upp sig och lägger sig på min rygg innan den ramlar ner och rullar ner och rullar på mållinjen. Jag gjorde inte så mycket men hade turen med mig, säger Ridderwall med ett leende.


En match kvar nu, sedan slutspel. Hur mycket av tankarna är där redan?

– Det är klart att de finns där men allt det som vi gör nu gör vi för att förbereda oss för slutspelet. Vi jagar placeringar så att vi ska få så bra lottning som möjligt, vi förbereder oss spelmässigt för slutspelet och så. Men det är klart att tankarna finns där men det gäller ändå att försöka hålla tankarna på de matcher som är kvar. Och vi hoppas ta tre poäng på lördag för gör vi det och de inte tar poäng så går vi om dem.


Något lag du helst möter i slutspelet?

– Nä, det spelar ingen som helst roll för mig. För hur det än blir så kommer det att bli en tuff kvartsfinalserie så vilket lag vi kommer att få möta spelar ingen roll.


Men vilka är roligast att spela emot?

– Nä men Frölunda är alltid kul. Det dra mycket folk och har bra spelare.


Och kallas mardrömsmotståndare av experterna?!

– Jo men samtidigt så får man ju ändå tuffare motstånd i semin sen så det gäller att gå in fullt hur som helst och jag tror man kan åka ut mot Frölunda, Timrå, Luleå, vilket lag man än får. Så det spelar nog inte så stor roll.


För att vinna krävs en het målvakt. Djurgården har två just nu.

Vem som ska stå?

– Det är väl från match till match beroende på vem som är hetast. Wesslan (Gustaf Wesslau) har spelat jävligt bra i de senaste matcherna så det blir tufft. Men jag kommer att vara beredd och visa på träningarna att jag vill fajtas om platsen, säger Ridderwall.


Som försöker lägga allt snack om nästa säsong åt sidan:

– Jag vet inte hur det blir. Har inga kommentarer till det egentligen utan det får vi ta efter säsongen. Jag har inte pratat med agenten på ett tag, försöker att inte fundera på det.


Men pratar du ens med tillexempel Djurgården?

– Jo då vi för en diskussion eller agenten gör det med dem. Men jag har valt att inte fundera på det där nu, det får han (agenten) sköta, avslutar Stefan Ridderwall.

6 kommentarer:

Jimmie sa...

Jag tyckte Djurgården känndes loja i går som att de inte ville vinna ibland. Vet att det är mot ett bottenlag som fightas om slutspelsplats men vi ligger ändå trea med chans på seriesegern (I går) då ska man väll gå för den?

Onispirerad och tråkigt match. Dock kul att se Nilsson och juniorerna göra precis vad dem vill med pucken!

Och skönt för Riddarna att få en match!

Marie Hallman sa...

Jimmie: Ja Mackan är ju makalöst bra. Känns som båda målvakterna är heta nu också. Mycket bra!

Jimmie sa...

Aa kul att se Markus komma igång. Matchen mot LHC såg han inte ut att bry sig så mycket bara gled runt och putta lite på pucken, sen sa det smack och 2 mål! Stora spelare kan göra så!

Marie Hallman sa...

Jimmie: ja bara han är med och producerar så får han glida hur han vill, ha ha.. ;)

Stefan sa...

Känns tryggt med två bra målvakter i DIF denna säsong. Magkänslan säger ändå att Wesslau får stå i slutspelet.

Marie Hallman sa...

Stefan: tror du? hm jag vet inte, blir inte riktigt klok på Hardy när det gäller målisarna.