söndag 21 mars 2010

Riku Helenius: " Det var värt väntan"


(Första nollan kom mycket lägligt i kvalseriematch ett mot Rögle. Foto:www.hockeymedmariehallman.se)



Första matchen i ångestserien.

Då höll Riku Helenius sin första nolla i SSK.

– Det var första nollan för mig i Sverige och för mig på hela säsongen faktiskt, säger SSK-målvakten.


Rögle vann skotten med 28-19, men finländaren tog allt som kom emot honom.

Snacka om bra tajming:


– Ja, verkligen! He, he. Men det var värt väntan, skrattar Helenius.


Som fick göra ett antal svettiga räddningar och bland annat flög runt ett varv i luften lyckades rädda pucken strax före mållinjen, bakom ryggen i början av mittperioden:


– Killen (Daniel Glimmenvall) hade ett halvt friläge och sköt högt på mig. Pucken tog på axeln, studsade ner och landade bakom ryggen. Jag snurrade runt för att ta pucken men jag har ingen aning om hur jag fick tag på den. Men det gjorde jag! Säger finländaren med ett stort leende.


Han vågade inte slappna av förrän mot slutet av matchen då Yanick Lehoux satte 2-0 i krysset bakom Christofer Nihlstorp. Ett mål som var efterlängtat.


– Jag blev lättad. Det var visserligen lite tid kvar men det är bra mycket skönare att ha 2-0 än 1-0. Det är jobbigt när det bara är ett mål upp men nu fick Yanick ett bra pp-mål, det var ett bra skott. Det såg ut som ett perfekt mål, säger Helenius.


Viktig att få vinna första matchen?

– Verkligen, det är viktigt att få en bra start. Om man förlorar kan det bli tufft mentalt, att man börjar fundera, så det här var viktigt.

Var du nervös inför matchen?

– Ja jag har ju aldrig spelat i en kvalserien så det var lite nervöst innan nedsläpp men inte mycket bara så där lagom. Jag gillar det, för när jag är lite nervös så vet jag att det är en viktig match på gång. Jag spelar bättre när jag är lite nervös än jag är helt avslappnad, säger Riku Helenius och fortsätter:


– När man är nervös så är man mer på tå, mer taggad. Man får ju inte vara för nervös, men när man känner att det pirrar lite så… då vet man att skallen är med. Jag gillar den känslan.



(Riku Helenius och Fredrik Svensson var dagens spelare på Backstage. Foto:www.hockeymedmariehallman.se)


Det kanske var bra att ni fick börja mot Rögle som du har mött innan?

– Ja, det kanske var bra att få starta med ett lag som man har mött någon gång och vet lite om. Sedan har vi ett bra schema där vi spelar hemma idag, mot AIK på tisdag, hemma mot Leksand på torsdag och sedan mot Almtuna på lördag. Det gör att vi inte behöver resa så mycket, det är bra, säger Helenius som kommer att spana in de allsvenska lagen inför matcherna som kommer:


– Jag kommer att kolla lite video på de andra lagen med vår tränare, kolla in deras pp och så men jag vill bara veta lite om dem, vill inte veta för mycket. Varje match är ju unik ändå och det spelar ju ingen roll vad de har gjort tidigare, det är ju bara stoppa puckarna där med, som i varje match. Och jobbar vi alla bara arslet av oss i varje match så kommer det här att gå bra.

6 kommentarer:

Larry sa...

Han får passa på att njuta nu, då han kommer att bli utbytt i första perioden på tisdag efter fem insläppta...

Anonym sa...

Larry:
Ni gnagare kommer att sättas på plats, var så säker. Lätt att vara kaxig när man vunnit mot lag som Nybro ;)

Kent Fredriksson sa...

Riku släpper inga fem påsar mot AIK, inte ens om han står i kortbrallor.

Att Heino gör det mot Växjö är en annan "femma"..

Benny sa...

Är det verkligen Riku du har tagit bild på Marie? Har du inte förväxlat honom med lill-Riddarn?

Marie Hallman sa...

Larry: Äh du vet vad jag tycker :)

Anonym: Nu var det ju Växjö ;)

Kent: Tror inte man ska lasta Heino för alla målen, fanns väl ett gäng utespelare som var med i Hawaiin också :)

Benny: Ha, ha, jag vet att du tycker de är lika men här var de väl inte såååå lika va?

Jonnie (anonym 1) sa...

Ja marie, det är lätt att kaxa upp sig när man mött lag som nybro, växjö och vunnit dessa.. Såg highligts från samtliga omgångar och jag tycker inte att nån av målvakterna imponerade särskilt än mindre försvarsspelet.

Tycker Elitserie lagen är för starka, men det lär vi märka när säsongen är över. HATA gnaget och DIF.

Frammåt Tälje ;)