fredag 8 oktober 2010

NHL-premiären... som sagt var...

Det var rätt snabba ryck efter första matchen, lagens bussar stod och varvade en bit bort i kulvertarna under Globen/Hovet men här har ni lite av det som sades:


(Wallin. Foto:www.hockeymedmariehallman.se)

–  Jag har sett mycket på video hur de brukar agera bakom målet och sett hur han brukar komma upp bakom en spelare och trycka till bakifrån. Han kom upp precis så och tryckte till på stödbenet jag hade inte en chans (att stå upp). Det var ett uselt domslut, jag förstår bara inte hur det kunde bli så, en det är som det är.
(Niclas Wallin om sin utvisning för diving)

–  Om han kallar mig filmare så är jag väl det då men det är då första gången  jag har aldrig varit med om att bli kallad filmare tidigare i min karriär. Jag tyckte det var uppenbart vad som hände, han tryckte till i baksidan på mitt knä.
(Wallin om varför han garvade och skakade på huvudet åt nyss nämnda utvisning)


(värmning. Foto:www.hockeymedmariehallman.se)
–  Jag var lite nervös om jag ska vara ärligt, det satt ju ändå ett stort gäng vänner och familj på läktaren men det är kul för europeiska och svenska fans att NHL tar med spelet hit.
(Wallin om känslan att spela en NHLpremiär på Globen)


–  Han är en smart spelare, alla vet att vill han slåss så slåss han, den fysiken har han. Nu struntade han i en fajt och det tjänade vi på men vi vet ju alla att han är den allra smartaste killen av oss alla, he, he. Eller hur?
(Wallin om Murray som avstod en fajt. Wallin kunde inte låta bli att pika Murray lite för den där utnämningen till smartaste spelaren i ligan också.)

( Foto:www.hockeymedmariehallman.se)
–  Jaaaaaaa men nä han är en bra spelare, en bra person, en bra kille och som sagt en smart kille, det är allt jag kan säga om det, ha, ha.
(Wallin svarar på frågan om Murray brukar påminna lagkamraterna om den där utnämningen)


(Murray. Foto:www.hockeymedmariehallman.se)

–  Det kändes som första matcher oftast gör, det känns som det blir mycket slarv, inte så rent spel men det var skönt att ta en seger det är det vi är här för att göra.
(Douglas Murray om känslan i första seriematchen för säsongen)

–  Nej jag har varit lugn hela veckan, sedan när jag vaknade i morse så kände jag hur det pirrade lite men jag blev lugn igen  på värmningen. Jag njöt av att höra den svenska nationalsången, den fick jag upp energin av. Så den (nationalsången) borde de spela oftare i USA, ha, ha.
(Murray på frågan om han var nervös, liksom Wallin, inför matchen)

–  Det finns som jag brukar säga en tid och en plats för allt, det gäller att välja sina tillfällen. Min kapten skrek nej, nej gå inte. Vi hade bara ett mål upp och fick chansen att spela i pp, då var det inte rätt tid och plats att ta en fajt. Ska man ta en fajt så ska man göra det för lagets bästa, inte för sin egen skull.
(Murray om varför han avstod att ta en fajt när han blev uppbjuden (se noterat)



 (Thornton. Foto:www.hockeymedmariehallman.se)

–  Jag var på isen och såg var som var på gång och sa nej, nej, nej, dont go. Det hade varit dumt att förlora en så bra spelare bara för att ta en fajt mot en mindre bra spelare. 
Tror du att han hade tagit fajten om du inte hade hejdat honom?
–  Well. Yeah, he, he. Det tror jag (sagt med glimten i ögat följt av ett stort leende).
(Joe Thornton till bloggen om varför han stoppade Murray från att slänga handskarna)


–  Det är han aldrig.
(Murray på frågan om morfar Lasse Björn kommer vara nöjd med Murrays tacklingar.)

–  När motståndarna gör mål är det viktigt att sätta stopp för deras momentum, att störa dem så de inte kan dra nytta av den känslan de har så när de gör 1-2 var det viktigt för oss att ta ner dem men det lyckas vi tyvärr inte med. Det är bara hoppas det går bättre under resten av säsongen.
(Murray om han var orolig efter Columbus snabba upphämtning till 2-2 efter två mål på 15 sekunder).


(San Joses omklädningsrum. Foto:www.hockeymedmariehallman.se)
–  Det var ett tursamt mål som gick via en backs klubbspets tror jag.
(Joe Thornton om sitt första mål som kapten i San José)


(ordning och reda. Och en liten snusdosa hos Murray. Foto:www.hockeymedmariehallman.se)

– Han tar ofta rätt beslut (när det gäller slagsmål), det drog vi nytta av i dag,
(San Joses coach Todd McLellan om Murray.)

– Vi ser honom som mop-up guy (en som kommer in på slutet och rensar upp). Han är inte rädd för att sticka in näsan där det behövs, han står alltid rätt, med klubbladet i isen beredd på en passning och är inte rädd för att skjuta. Så han är bra att ha på isen.
(McLellan om att Murray fick en hel del tid i pp)

UPPDAT: Jag var bara tvungen att frågan en amerikan om det där uttryckte mopup guy och fick beskrivningen att det är den spelare som lagen slänger in i slutet av ett pp, när det är runt 30 sekunder kvar 

Svenskarnas istid:
Columbus: Anton Strålman 23:58, Kristian Huselius 19:06, Samuel Påhlsson 16:07
San José:  Douglas Murray 20:30, Niclas Wallin 18:10,

Det blev tyvärr inget snack med någon i Columbus. Lite svårt att hinna med när man är själv men jag ska se om jag inte hinner in lite där också i morgon lördag.

Inga kommentarer: