lördag 16 oktober 2010

Ragnarsson "Känns helt okej"

 
(Ragnarsson är tillbaka. Foto:www.hockeymedmariehallman.se)


Det är många som har undrat om han ens skulle komma tillbaka till spel.

Och i somras såg det mörkt ut men mot Frölunda var Marcus Ragnarsson tillbaka på isen.

Hur det gick?
– Jorå det känns helt okej. Jag har ju inte spelat sedan sista finalmatchen och även om jag har tränat så blir det inte samma sak som att köra i matcherna, säger Ragnarsson och fortsätter:

– Jag blir ju starkare och starkare ju mer jag spelar. Sedan vet man ju aldrig, det är ju lite tuffare i matcherna än på träning, speciellt i situationerna framför mål, de kan man ju aldrig köra för fullt på träning och där kan jag känna att jag kanske har en bit kvar.

Viktigaste frågan då… Hur gick det att tackla?
– Bra! Det var inga problem. Problemen kommer när jag ska sträcka ut armen och med en hand på klubban dra in en puck, såna situationer för då behöver man använda armen i en position där det saknas två muskler, säger Ragnarsson.

Som därmed får släppa planerna på att köra ett Foppamål eller två… Men det är ju inte där hans främsta styrka sitter utan det är ju bland annat som vägg framför eget mål och det funkade enligt Ragnarsson perfekt. Djurgårdsbacken spelade 20 minuter och  20 sekunder i sin comeback.

Vad är det värsta som kan hända nu?
– Det är väl att axeln åker ur led. Den är ju lite lösare än den var förr, he, he.

Hur tror du det känns i morgon, mer smärta då?
– Nej det tror jag inte, det är nog ingen fara, säger Djurgårdsbacken som inte har velat göra någon operation nu:

– Det går ju att göra en men i så fall är det slutspelat. Då blir det igen hockey efter det. Så det ville jag inte göra nu.

Jag var tvungen att fråga också om han verkligen tacklat sig själv in i sargen för att testa axeln och det har han tydligen gjort. Varför han inte testade på en människa i stället? Det fick jag inget bra svar på men axeln höll ju för både egen sargtackling och spel. Det känns viktigast just nu.

3 kommentarer:

Anonym sa...

KUNG RAGGE! Finns ingen i hela hockeyvärlden som är som han, INGEN! Han förtjänar all respekt.

Peter sa...

Det märks verkligen att Ragge älskar hockey. Det är nog inte många som skulle ta sig tillbaka efter sådan allvarlig skada och speciellt med tanke vilken ålder han kommit upp i, de flesta hade säkert givit upp. Han ska ju egentligen inte kunna spela hockey igen, saknar man 2 muskler i axeln ska det inte gå tycker man men tydligen så går det. Ragnarsson är verkligen något extra, ett unikum ja säg vad du vill. Klacklarna runt om i Sverige brukar sjunga "finns bara en *namn*" och i detta fall med Ragge stämmer det verkligen på alla möjliga sätt.

Marie Hallman sa...

Anonym och Peter: ja men verkligen, som du säger Peter, i hans ålder är det naturliga valet att lägga grillorna på hyllan också jag fattar inte hur han har orkat stort. Men jag skulle vilja lägga till Peter Forsberg på den lista också, både Foppa och Ragge har visat vad passion för hockey verkligen betyder.