söndag 21 november 2010

Mathias Tjärnqvist: " Jag brukar stanna kvar och ta en tio minuter extra "



 (Mathias Tjärnqvist. Foto:www.hockeymedmariehallman.se)



Två mål mot Modo när Djurgården vände och vann. Mathias Tjärnqvist håller stilen där framme vid motståndarmålet.

– Jag har fått självförtroende i det jag gör. Det känns bra där ute. Det är nog en stor fördel, känner jag själv. Plus att jag har fått vara skadefri och köra hårt både på och off ice så att jag mår bra i kroppen. Det behöver jag, säger Djurgårdsforwarden.

Nio mål och fyra assist på 21 matcher. Mathias Tjärnqvist mår prima just nu.
I går mot Modo hann det förvisso passera två perioder, varav den första innehöll nio minuters pp på rad utan mål och ett ledningsmål av Modo innan Tjärnqvists målproduktion kom igång.
Men när Marcus Nilson väl kvitterat 39 sekunder in i tredje varvade Djurgårdsforwarden i gång och bökade sedan in både 2-1 och 3-1.

– Det var starkt av oss att komma tillbaka efter deras mål. Och vi hade haft mycket puck så det var bra att vi vände där. Och jag tycker att vi spelade helt okej. Det går bättre och bättre för oss. Vi har mycket fart över hela banan, det hade vi går också. Sedan att det inte studsade vår väg direkt, det är som det är. Det blir så ibland för vi hade kunnat göra ett par mål minst i första på grund av alla lägen, säger Mathias Tjärnqvist.

Ja ni hade ju nio minuter i pp i rad också utan att göra mål?
– Jo och vi skapar mycket men får inte dit pucken. Men det är tillfälligheter som avgör sånt, vi missade målet, inget studsade rätt. Men det kändes samtidigt som att vi hade mycket av matchen. Det kände som att det bara var att köra på så skulle det lösa sig, vi visste att vi skulle vända det.

  (Måljubel mot Modo. FOTO JOHANNA LUNDBERG)

 Vad kan du säga om dina två mål?
– Ja har väl lite tur och sådär men de gick in! Fast det första visste jag förs inte att det var inne. Jag snurrade runt om och såg inte att pucken var inne men jag hade nog lite tur där, vet inte om pucken tog på någon av deras skridskor.

Någon gång ska ni väl ha tur också?
– Ja precis och tur förtjänar man, he, he.

När Mathias Tjärnqvist spelade i Djurgården i början av 2000-talet, gjorde han sin poängbästa säsong i klubben med 12 mål och 12 assist på 50 matcher.
Ångar han på i den fart han har nu (9+4=13 poäng på 21 matcher) så kommer han slå den skörden med hästlängder.

– Det känns bättre och bättre nu måste jag säga, nu när jag skadefri och kan köra på. Det är väldigt skönt att slippa ha de här skadeavbrotten.

Du föredrar rollen att vara bulldozer där framme va?
– Ja det kan man säga, jag trivs bäst där, det är där jag ska vara.

Det är en rätt tuff position med alla slag som viner?
– Jo men samtidigt är det ju där det händer saker och det är det jag gillar

  ( FOTO JOHANNA LUNDBERG)

Om du ska jämföra din roll nu och senast du spelade i DIF, vad skiljer alternativt är samma då?
– Det är ju samma hockey som då, Hardy vill ha full fart och in på mål. Och det trivs jag bäst med. Samtidigt så har jag tränat lite mer nu på att styra puckar och så. Jag har fått mer rutin och blivit bättre på att täcka av målvakten med åren. Just det har jag väl utvecklat.

Hur mycket nöter du på det?
– Det blir en del varje träning, jag brukar stanna kvar och ta en tio minuter extra. Jag försöker få en back till att stå och skjuta, så att det blir någon storts styrningsträning där.

Att du gör mer mål än assist nu, beror det på något särskilt?
– Nja, det är nog mer tillfälligheter. Jag har fått fler passningar helt enkelt, ha, ha. Nä men det brukar vara 50-50 för min del ungefär, men nu har jag väl försökt att skjuta mer och vara lite mer ego, säger Mathias Tjärnqvist.

   (Hedman fick matchstraff. FOTO JOHANNA LUNDBERG)

Han såg aldrig den stjärnsmäll, en armbåge från Modos Anton Hedman, som bröt näsan på Andreas Holmqvist under matchen. Men han såg den efteråt och tycker att:
– Nog var det en ful armbåge det där. Sånt där måste de ta tag i. Vi får se vad de (disciplinnämnden) dömer, det blir intressant för det där tillhör inte hockey. Sedan vad de dömer är deras (nämndens) problem att fundera över. Men man gör inte sådär, jag vet inte vad som hände inne i hans (Hedmans) huvud, säger Tjärnqvist.

Vad skulle du säga om någon i DIF gjorde så där?
– Alltså det är så jävla onödigt, men sedan vet man aldrig, det kan ju hända att man råkar göra fel också, att det blir fel. Att när man ser det efteråt så ser det värre ut än det var menat. Det blir lätt så att man bara kör på (under matchen) och inte tänker på vad som händer.

 Och apropå skador så kanske några av er har sett hur storebror Daniel kördes av isen på bår i veckan, efter en otäck smäll. Men Daniel mår, enligt omständigheterna bra, säger Mathias:
– Allt är lugnt, alla tester visar att han mår bra trots allt. Han har fått hjärnskakning men annars så är det lugnt. Man får se hur lång tid det tar innan han är bra men minst en vecka är det ju i alla fall.

På tisdag väntar Luleå borta för Djurgården. DIF har mött de hemma en gång, då blev det förlust med 2-3.

– Det blir nog tufft nu med men det är alltid roligt att spela där uppe just för att det blir tuffa matcher så det ser jag fram emot.

Hur ska ni få möta deras höga press?
– Vi får väl spela enkelt i egen zon, så att vi inte spelar fast oss själva och så måste vi försöka anfalla ofta så att det inte är så mycket i våran zon!  

2 kommentarer:

Pelle sa...

Väldigt intressant och välskriven artikel.

Marie Hallman sa...

Pelle: Tack goa du. Det värmer!!!!