onsdag 23 oktober 2013

"Vi gav oss fan på att inte göra samma misstag som mot Asplöven"

(Jonas Engström satte två av SSKs sju mål mot Rögle. FOTO WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE/ARKIVBILD)

I lördags: tappade 2-0 ledning och storförlust mot Asplöven. I kväll (onsdag): Ny 2-0-ledning men den här gången var det SSK som fick vinna stort, 7-1 mot Rögle.

– Ja, skitkul! Vi gav oss fan på att inte göra samma misstag som mot Asplöven. Vi satt i omklädningsrummet och sa till varandra att ingen skulle ut och göra något eget, utan nu ska alla hänga ihop och det gjorde vi, säger Jonas Engström.


Det var i första paus när SSK – precis som i lördags – ledde med 2-0 som flera av spelarna tog till orda.

I lördags gick SSK ut till andra perioden och sjabblade bort en fin matchinledning genom att börja soloköra och krångla till det och givetvis var det de minnena som ploppade upp igen. Men inte på ett nervöst sätt utan bara som bra tändvätska.

– Det var inga konstigheter utan vi bestämde oss för att nu håller vi oss till det vi ska göra. Och spelade precis som vi ska spela. När vi håller oss till det som vi har bestämt att vi ska göra, som idag (mot Rögle) så blir det bra. Visst, nu hade vi maximal utdelning på målen men spelmässigt så spelar vi som vi vill göra och det var jäkligt kul, slår Engström fast.

Och SSK-forwarden visade vägen när han tog plats framför Röglemålet och jobbade in såväl 3-1 som 4-1 i pp. 3-1 var dessutom en riktig delikatess då Engström lyfte in pucken, i bortre krysset, med en backhand.

När du satte 3-0, kunde du känna att puh. Det blir inte som senast nu i alla fall?
– Nä, för nästa tekning gjorde de (Kelsey Tessier) 3-1!

Blev det shit inte nu igen vibbar?
– Nej, absolut inte. Jag tänkte absolut inget sånt. Utan vi kände oss ändå säkra på vad vi skulle göra. Sedan kom 4-1 och 5-1 och så vidare. Vi var trygga och tänkte väl mer skitsamma (att det blev 3-1), vi fortsätter bara, vi hade spelat bra fram till 3-1 så det fanns ingen anledning till panik och i dag släppte vi inte på något vi hade sagt.   

Vad sa ni inför matchen?
– Att vi skulle ligga ruskigt tajt på dem i mittzonen när de har puck och försöka stoppa dem så tidigt som möjligt och inte låta dem komma in i mittzonen, inte ge dem is och sedan vända spelet där.

 Det låter som tränarnas order?
– Ja, det var det ju men det var samma sak som vi spelare kände själva också. Vi släppte ju upp Asplöven och började även göra egna saker, men sa att så ska det inte bli dag och det höll vi oss till.

En annan rolig detalj i matchen var såklart att nye forwarden Philip De Simone fick igång målskyttet direkt då han gjorde sitt första mål i SSK-tröjan i första perioden i första matchen. DeSimone fick även assist på ett av David Pastrnaks två mål (5-1 och 6-1), visade bra passningsspel, banade väg för lagkamrater att skjuta och såg precis så bra ut som SSK har hoppats att han ska vara.

– Ja, han tog kommandot direkt. Det var jättekul för honom att göra poäng direkt, säger Jonas Engström.

Han själv gjorde som sagt två mål och har nu nätat fem gånger på SSKs fjorton första matcher. Förra året blev det totalt åtta mål och det lär han slå med råge om han fortsätter så här:

– Det är skitkul att göra mål! Och jag får mycket förtroende i pp, det är där jag får in de flesta målen, både i den här matchen och överlag, så det är jättekul.

Men det är väl inte bara att du får förtroende i pp som gör att du gör mål?
– Nej, men det är där jag ska göra målen. Jag försöker bara jobba på det jag ska göra. Sedan försöker jag hålla mig runt målet och vinna de lösa puckarna. Jag ska vara stark där och göra mål, resten av lägena får jag genom att spela enkelt. Samtidigt så ska jag inte tro att jag är den som ska göra alla målen själv men det är kul att göra dem så jag fortsätter göra det jag ska göra – bidra med hårt jobb, spela fysiskt och åka skridskor. Och gå hårt på mål.

Nu hade ni rätt fokus från start och matchen ut, hur ska ni få alla att fortsätta så?
– Det handlar om att ha rätt inställning. Alla måste vara skärpta, gå till sig själva, ha rätt inställning och inte snurra iväg en och en bara för att vi vann med 7-1 i dag. När vi kommer till Mora (på fredag) så måste vi spela ett fantastiskt försvars och mittzonsspel för där går det fort och sedan när vi får lägen så ska vi gå för det. Vi kanske kan få in lite pp-mål men det är framför allt jätteviktigt att vi har en bra defensiv där.

Här finns ett treminuters sammandrag med alla målen http://www.viasatsport.se/hockey/hockeyallsvenskan/video/10819



Inga kommentarer: