onsdag 19 december 2012

Broc Little: " Det kändes som vi fick in ett halvt nytt lag"


(Broc Little avgjorde mot Frölunda när AIK vann med 2-1 borta. FOTO WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE/ARKIV)

Mål av ena nykomlingen Kris Beech. Den andra – Kristian Huselius – var inne på två fullträffar och spelad fram till en av dem. Men det var Broc Little som tryckte in segerpucken – med matchuret på 19.24. Lite tvärtom hur det har varit den här hösten för AIK:

– Ska jag vara ärlig så var det lite nervöst sista 36 sekunderna. Man vågar ju inte räkna med något, med tanke på hur det har varit. Och de fick en kanonchans, i slottet på slutet, som flög utanför målet. Hela laget fick hjärtattack, men när pucken tog i sargen kunde alla äntligen andas ut, konstaterar Broc Little med ett skratt.


Man kan ju inte påstå att marginalerna varit på AIKs sida direkt men efter ett antal bittra poängtapp och tre poängsförluster var det Gnaget som fick skratta hela vägen hem till Hovet.

Matchen i sig var dock ingen höjdare. Att få spela med glödhete nyförvärvet Kristian Huselius däremot:
– Det var en hafsig, skräpmatch. Och vi tog väl tre utvisningar i andra så vi fick inte så många minuter ihop förrän i tredje perioden. Men man märker att Kristian är en skicklig spelare. Det var kul att få spela med honom och kul för alla att han fick vara med och inleda med en seger.

Skönt med lite konkurrens i laget?
– Ja det är bra för oss att få i både Beech och Huselius och även att få in tre, fyra skadade spelare. Det kändes som vi fick in ett halvt nytt lag och det var bra för det gav oss självförtroendet och styrka. Fast det var en skitmatch så kämpar vi hårt ända till slutet.

Varför så det så hafsigt ut då?
– Jag vet inte men vi har ju haft ett långt uppehåll, båda lagen, och det tog ett par perioder att få igång benen. Det blev mest en sån där match där men chippar pucken in och ut ur varandras zoner men så är det ibland, säger Broc Little till bloggen.

Huselius själv konstaterade - redan efter en period i – i C more att:
– För egen del så är det jobbigt och tufft så här i början. Man vet inte vilken nivå man ska lägga sig på och jag vill inte dra på mig mjölksyra, så det gäller att man bara spelar enkelt och försöker vara på rätt plats och göra allt rätt i början.

Han fick mycket istid så att det skulle bli lättare att komma in i verksamheten och efter matchen sa Huselius till C-more att:
– Det kändes faktiskt bättre och bättre hela matchen. I tredje släppte jag lite, jag kände att jag måste in och vara lite mer aktiv. Självklart sitter det i bakhuvudet att man har varit borta länge och sådär men det kändes bättre och bättre. I tredje kändes det okej och det kan nog bli bra till nästa match.

Och visst var Huselius precis så bra som AIK behövde. Men. Även Broc Little har tagit steg framåt sedan han skrev på för klubben, när det gäller att få ordning på en gammal skada.

– Sista 15-20 matcher har varit bra. Men axelskadan gjorde att jag inte kunde förbereda mig som jag hade tänkt. Jag fick en slow start men nu börjar jag känna mig som mig själv och då går det bra!

Har det varit svårt att ta steget upp från HockeyAllsvenskan?
– Det har krävt en del ändringar i spelet. Helt klart. Det är tekniskt mer skickliga killar i Elitserien, killarna är lite smartare, det kräver att man är lite smartare själv i sin egen stil. Sedan går det faktiskt lite långsammare här ibland, i uppspelen. Man går lite mer bakåt, har ett mer kontrollerat spel där alla ska vara på rätt ställe och man måste ta vara på de chanser man får bättre för man får inte lika många målchanser här som i HockeyAllsvenskan.

 Att AIK har en del jobb att göra innan man tar sig upp i tabellen är Broc Little väl medveten om. Men träningarna har varit bra säger han och hoppas att laget kan bygga en segersvit nu.

– Vi har höjt tempot och spelar mer aggressivt nu sedan Anders (Eldebrink, tränaren) kom in och det är så vi måste spela för att lyckas vinna. Man måste träna som man sedan ska spela, så är det.

Eldebrink har pratat en del om att han vill se stenhårda träningar och att det ska vara tuffare på träning än på matcherna. Har ni något dit än?

– Jomen så har det faktiskt varit nu. Vi kämpar stenhårt för att vinna över varandra på träningarna nu men har tyvärr blivit vana vid att förlora på saker som sker sent i matcherna. Samtidigt så hittar lag som jobbar stenhårt till slut ett sätt att vinna matcherna och med tanke på hur hårt alla sliter på träningarna så borde vi kunna ta lite vinster nu. Jag hoppas i alla fall att det är var början på en vändning.



Inga kommentarer: