lördag 22 december 2012

Reideborn: " Det viktigaste nu är att vinna matcher"


(Sex matcher från start, tre hållna nollor. FOTO.WWW.HOCKEMEDMARIEHALLMAN.SE)

Adam Reideborn har bara spelat sex matcher från start. Men har samtidigt hållit nollan i tre av de sex matcherna. Snacka om att prestera när han får chansen:

– Fast jag är mer nöjd med att vi har vunnit fyra av de sex matcher som jag har startat. I den positionen som vi ligger nu så måste vi vinna matcher och det är alltid kul att vinna matcher. Det är det jag ska hjälpa laget med, säger Reideborn.


Men nollan i hälften av matcherna är ju rekordbra?!
– Ja, he, he jag är jättenöjd med en nolla också men det viktigaste nu är att vinna matcher tycker jag.

Men vad är det som gör att du hållit nollan i tre av de sex som du har spelat från start?
– Det vet jag inte! Helt ärligt men idag hade jag lite flyt när jag skulle åka ut och stoppa pucken men missar den helt, säger Reideborn och ser lite generad ut när han tänker tillbaka på tabben i andra perioden då DIF ledde med 2-0.

Och då Djurgårdsmålvakten av någon outgrundlig anledning får för sig att åka hela vägen bort till Oskarshamns bås för att rensa pucken men missar pucken och med hjärtat i halsgropen fick se HockeyAllsvenskans poängkung Evan McGrath ta pucken, skjuta i ett så öppet mål man kan ha. Men också missa!

– Det var väl lite hjärnsläpp där… Jag trodde jag skulle hinna få undan pucken och skjuta iväg den av någon anledning… men det gled inte så bra som jag trodde och då hann jag inte med och så… kom han (Evan Mc Grath). Men i vissa matcher har man tur och då missar dem också. Han borde inte missa där men i dag gjorde han det…

Hann du bli lite nervös?
– Ja, jag kände direkt nästan att jag inte skulle hinna men jag åkte ändå. Och tänkte sedan att åh fan nu blir det mål. Det var så bra läge så man ska inte kunna missa men… han blev väl lite stressad kanske och la den i burgaveln istället. Där hade hela laget tur och framför allt jag…

Pustar du ut där då?
– Ja jag var förbannad hela pausen på det där.

Men sånt måste du kunna släppa?
– Ja, ja när man kommer ut till matchen igen så var det grönt.

Det var som förgjort för Oskarshamn som var helt överkörda i första men spelade upp sig i andra och tredje och hade några riktigt bra chanser till. Inte minst när gästerna fick spela fem mot tre i 1.33 och sedan fem mot fyra i ytterligare någon halvminut utan att göra mål.

– Det var några skott där men det var ändå bara skott utifrån som jag ska ta…

Kunde du känna att det var lugnt?
– Ja faktiskt för dem fick passa back, back och sedan skjuta och det är inga svåra skott för mig så det är helt perfekt.

De tar du?
– Ja de ska jag ta.

Alla dagar i veckan?
– Ja! Egentligen ska jag det säger Adam Reideborn med ett stort leende.

Som målvakt ska man helst bara tänka en puck i taget. Och verkligen bara det men visst kom tankarna på en tredje nolla efter ett tag.

– Ja de gör ju det automatiskt… man vill ju alltid hålla nollan men inför sista perioden kan man ha en känsla att ja jag kan hålla nollan idag men det är inte så viktigt tycker jag utan det viktiga är att vinna matcher, det gjorde vi idag så det var skönt.

Vad är det för skillnad på hela lagets spel om du jämför nu och början av säsongen?
– Det känns som att de får inga spelvändningar på oss längre. Vi stoppar upp dem och får ut dem på kanterna så dem får skjuta vinkelskott och de ska jag ta. Det blir lätta matcher när vi spelar som vi gör…

Känns det som försvaret är mer på nu?
– Absolut. Kommer det in en puck framför mål nu så har vi nästan alltid någon som tar bort den eller någon som tar bort spelarna så att jag får ta pucken. Så vi har blivit mycket mer resoluta i hela försvarszonen och i mittzon tycker jag.

Du höll ju nollan när ni vann mot Oskarshamn med 1-0 den andra november också. Vad var skillnaden om du jämför de här två matcherna?
– Jag tycker det var ungefär liknande matchbild. I början hade vi inte så många lägen och de fick inte heller så många lägen, sedan ville de gå lite mer offensivt idag och då fick vi lite fler lägen och gjorde lite fler mål. Annars var det samma typ av match tycker jag, säger Reideborn.

Men han skulle inte ha stått i målet – egentligen. Chet Pickard gjorde några galna räddningar vid vinsten mot Mora och var tänkt att stå den här matchen också men:

– Han hade ett lite slitet knä från innan som han kände av lite på uppvärmningen och då var det lika bra att ställa mig i kassen istället. Egentligen ska han stå när han gjorde så bra match sist men nu gjorde vi så här.

Man kan ju tro annars att det ska vara ett mentalt övertag när man möter ett lag man redan hållit nollan mot?
– Nja, nej det finns inget sånt tycker jag… det är alltid ny match och nya förutsättningar, säger Adam Reideborn.

(FOTO JOHANNA LUNDBERG)

Att Djurgården har hela fyramåls segermarginal hör inte till vanligheterna. Det har oftast varit udda eller tvåmålssegrar den här säsongen. Det finns några undantag, DIF vann ju mot Karlskrona med 4-1 den 18/10, med 4-0 mot Asplöven 21/10 (Adams andra nolla) och med 6-2 mot Leksand. Men det är som sagt undantagen och Djurgårdsmålvakten njöt av att kunna spela avslappnat:

– Ja det är riktigt skönt, så man kan pusta ut lite där bak och känna att man kan släppa in ett dåligt mål utan att förlora matcher. I början var det lite så att släppte vi in ett mål i början, då förlorade vi alltid.

Varför rasar det inte nu då?
– Nä nu vet vi att vi kan göra mål. Vi gör mål mot de flesta lagen, får många målchanser och spelvändningar mot alla lag, så jag vet inte. Vi har väl blivit bättre på att sätta chanser och att skapa chanser också.

Att Djurgården har vunnit åtta av de tio matcherna börjar nu synas i tabellen också. En sjätteplats, med lika många poäng som femman Malmö men med sämre målskillnad (två mål skiljer) placerar DIF på sjätte plats. Seger på annandagen mot just Malmö skulle innebära en femteplacering.

– Ja vi har gjort en viktig upphämtning nu!

Hur mycket tänker ni på det?
– Nästan ingenting. Vi snackar ingenting om det. Vi vet att vi ligger på en sämre position än vi ska göra. Så det är bara att vinna matcher nu så vi klättrar i tabellen.

Om det var jobbigt förr när ni vann enstaka matcher men stod kvar som nia, tia i tabellen, så måste det väl ge lite boost att känna att ni äntligen rör er uppåt?
– Absolut, vi känner att vi har spelet för att vinna mot alla lag nästan. Spelar vi som vi gör nu så vinner vi. I början av säsongen så var det lite att vi kunde ge vissa lag matcher som de inte förtjänade. Vi gav dem mycket fler lägen än de egentligen skulle ha och då gjorde de många fler mål än de brukar göra mot de bästa lagen, säger Reideborn och fortsätter:

– Det känns ju att vinner man några matcher på rad, då går man förbi några lag. Det gjorde vi inte i början när vi vann en, förlorade en, förlorade två ibland och sedan vann en. Nu vinner vi fyra, fem. Då får man en bra känsla i laget och har självförtroende i varje match.

Hur lyckas ni bära den känslan med er då?
– Träna hårt, fortsätta ha den bra stämning som vi har i laget. Det är bara det som gäller.

Hur håller dig själv i toppform när du spelar så få matcher?
– Vi tränar på jag och Anders (Persson, målvaktstränaren). Jag tappar nästan ingenting fast jag inte spelar så många matcher känner jag. Så jag känner mig alltid i bra form på träningarna så jag och Anders funkar bra ihop.

Blir det inte svårt att peta dig nu?
– Äh det beror helt på vilken känsla coacherna har till nästa match, det är nya förutsättningar och Chet har haft många bra matcher också, så … vi får se

Ni har ganska bra go du och Chet va?
– Ja absolut, det är riktigt kul att vara med honom och spela med honom.

Hur mycket puffar ni varandra då?
– Hela tiden, i gymmet, på träningar, på matcher. Det blir aldrig tråkigt att komma på träningarna när man har honom.


Adam Reideborns matcher den här säsongen:
21/10 Asplöven (h), vinst 4-0 och första nollan.
23/10 Almtuna (b), förlust 2-3.
2/11 Oskarshamn (b), vinst 1-0, andra nollan.
14/11 BIK Karlskoga (b), startade men fick kliva av efter tre insläppa mål, förlust 3-5.
29/11 Karlskrona (b), började i båset men fick komma in efter att Pickard släppt in fyra mål, förlust 2-5.
1/12 Asplöven (b), vinst 4-3.
21/12 Oskarshamn (h), vinst 4-0 och tredje nollan.


Inga kommentarer: