onsdag 22 maj 2013

Johan Mattsson: "Jag har lärt mig hur hårt man måste jobba för att bli bra"


(Johan Mattsson (sitter i vit t-shirt) var med och vann JVM guld för ett och ett halvt år sedan. FOTO WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE/ARKIVBILD)

Det blir två svenska målvakter i Djurgården kommande säsong. Redan kontrakterade Adam Reideborn kommer slåss om förstespaden med förre SSK-keepern Johan Mattsson, 21.

– Adam är jätteduktig. Vi ska kriga och sporra varandra. Det ser jag fram emot, säger Mattsson.

Han känner Adam sedan tidigare, de har båda tränat lite för Micce Andreasson och även mött varandra i juniorhockeyn tidigare. Men framför allt så känner Johan Djurgårdens nuvarande målvaktstränare Anders Persson som han hade i Södertälje innan han åkte för att spela juniorhockey i Nordamerika i två säsonger.

– Jag tyckte om honom väldigt mycket i SSK och det betyder jättemycket att få ha honom som målvaktstränare nu. Jag vet att han är skitduktig och tror han kommer att vara bra för min utveckling. Jag får stabilitet i träningen, han vet vad han håller på med och kommer kunna hjälpa mig med allt, säger Johan Mattsson.

Och det var Persson som föreslog att DIF skulle signa honom:

– Det var faktiskt lite på g redan förra året, men det blev inte av då utan de visade lite intresse, sedan blev det inget konkret. I år så var det väl så att han och Challe hade pratat runt lite om målvakter, Anders nämnde mitt namn, det var så det började. Sedan ringde Anders och kollade hur det hade gått i Nordamerika och jag pratade lite med Challe efter det. På den vägen är det.

De två senaste säsongerna har Johan spelat juniorhockey i först Kanada (OHL) och sedan USA (USHL).  Och han lärde sig en hel del.

– Framför allt att jag måste jobba mycket hårdare än jag gjorde när jag kom dit. Jag känner att jag är mer proffsig nu, jag har lärt mig hur hårt man måste jobba för att bli bra. Den gamla Johan kanske trodde han tränade tillräckligt hårt, men nu har jag sett hur hårt de stora stjärnorna kör i både Chicago och i AHL så jag vet vad som krävs numera för att bli bättre.

Vad är du bättre på rent tekniskt nu än när du åkte?
– Det är nog att jag är mer allround nu, plus spelet med klubban, man får ju spela mycket med puck där borta. Sedan har jag mognat som människa. Jag har fått bo själv, det var många långa bussresor som man fick lära sig klara av och prestera efter. Så jag har utvecklats både som människa och som hockeyspelare.

Varför kommer du hem istället för att stanna?
– Det kändes rätt ganska tidigt. Det här är hemma för mig och jag tycker att HockeyAllsvenskan har blivit mycket bättre på bara ett par år. Jag har inte sett så många matcher men jag har följt med på nätet både i Elitserien och HockeyAllsvenskan.

Det har märkts de två senaste säsongerna att många inte pallar pressen att spela i Djurgården med de krav som finns utifrån där. Varför kommer du klara av det?
– För att man spelar för att vinna. Jag kommer försöka vinna varje match och visst, det är klart att det är mycket press men man kan inte ha som målsättning att komma i mitten av tabellen utan vi ska vinna så många matcher som möjligt. Jag tror alla i det här laget går in med den målsättningen så det var inget att fundera på. Sedan vet jag att de här åren inte kommer att vara spikraka, det kommer gå upp och det kommer gå ner, men det får man vara beredd på.

Med tanke på att du spelat i SSK måste jag ju fråga om de var på tapeten också?
– Nej, det tror jag inte. Det är inget som har nått mig i alla fall.

Inga kommentarer: