onsdag 15 maj 2013

VM Danielsson: " De tillför ett stort lugn och stort själförtroende"


(Danielsson bjöd på VMs finaste snurrfint. FOTO WWW:HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE)

Förväntningarna på den nya Vancouvertrion var stora, extra mycket fokus låg på Sedinarna – och visst levererade dem.

Vinst, 4-2 för Sverige mot Danmark trots att danskarna inledde målskyttet, varsitt mål av Henrik och Daniel som dessutom hade två assist vardera. Men kanske viktigast av allt – de fick resten av laget att lyfta också:


– Ja, exat så är det ju. Det är lugna killar, de snackar, de tillför ett lugn i laget. Vi kanske har varit lite stressade men jag tycker att de bidrar med ett stort lugn och självförtronde och Alex också. Han är en bra kille med mycket erfarenhet så det är bra killar alla tre att se upp till, säger Nicklas Danielsson.

Han fick gå spela fem mot fem med Oscar Lindberg och Martin Thörnberg men fick också spela tre och ett halvt power play tillsammans med Twinsen, Edler och Loui Eriksson.

– De är ju duktiga och skickliga. Så det gäller att hitta öppna ytor och vara där så brukar de hitta dig.

Hur är det att komma in i en konstellation där de känner varandra så utan och innan redan?
– Det är bra, det är positivt. Man får lyssna vad de har att säga och var de vill att man ska vara på banan och det är klart man lyssnar på såna erfarna spelare.

Har ni hunnit snacka ihop er?
– Ja herregud! Vi har ju träningar och har suttit ihop innan matcherna nu och kollar videos och sådär, vi går inte bara ut och kör.

Arrangörerna zoomade in Sedins och då såg men hur de snackar med varandra, konstant. Får ni vara med i snacket?
Ja då, har de någonting så snackar de med en, absolut. De säger till innan tekningar, innan pp, innan man ska in och så, säger Nicklas Danielsson.

Han själv fick en minst taskig start på matchen då han åkte ut för dels checking to the head och missconduct efter bara 1.44 av första perioden.

– Ja shit, det är så jäkla tråkigt att få en sån där utvisning i början av en match. Det blir sönderryckt så jag kom inte in förrän det var kanske fyra minuter kvar av första. Så man var lite stel när man kom in. Och jag fattade inte varför jag åkte ut. Jag tyckte det var en juste tackling, jag träffade ju med min axel mot hans axel. Men jag kom i så hög fart så han kanske inte var med, det var väl därför…

Hur är det att komma in i matchen efter en sån start?
– Det är inte det lättaste, men jag försökte spela enkelt… och jag vet inte, jag ska inte prata så mycket om min egen prestation utan det är jäkligt bra av laget att vi vinner med 4-2. Vi gör en riktigt bra sista period tycker jag.

Men snurrfinten måste vi ta! Danielsson bjöd i tredje på ett riktigt cirkusnummer när han snurrade sig fram till ett läge halvvägs in i tredje:

– Ja, jag såg… Jag skulle skjuta först men såg att backen tjuvade och klev upp lite grann. Och jag har skjutit på en miljon benskydd den här turneringen redan så jag tänkte att nu jävlar, så drog jag pucken tätt inpå kroppen, så stötte han. Men jag fattade inte riktigt hur fri jag var så det blev ett jävla lamt avslut.

Och en riktigt skön snurr med lite gammal Brynäsfinter feeling?
’Ja precis, jag ser att han kliver upp och tjuvar så det kändes bra där

Sedan hade du även ett fint agerande på slutet, då du bröt in o och blev hakad, drogs omkull?
Ja vi får hoppas att det lossnar jag vet inte hur många skott jag har skjutit i den här j… turneringen!turneringen! Jag vet inte vad jag ska säga om det!

Efter tisdagens matcher ska följande kvartsfinaler avgöras:
I Stockholm: Gruppsegraren Schweiz mot fyran Tjeckien, Tvåan Kanada mot trean Sverige.
I Helsingfors: Gruppsegraren Finland mot fyran Slovakien, tvåan Ryssland mot trean Kanada.

Sveriges kvartsfinal spelas klockan 20.15 på torsdag. Tre Kronor både förlorade och blev nollade av Kanada under gruppspelet (förlust 0-3) men det var då. Sverige har ett annat lag nu menar Nicklas Danielsson:

– Ja gud det är ju bara kolla på de som har kommit in. Vi gör en otroligt bra match idag. Och de ger självförtroende. Man ser deras jobb med pucken - man kollar på sin egen insats och ser att man åker så jäkla mycket skridskor men när man kollar på dem så tar de det lugnt, de kommer tajmade, släpper pucken bra till den som har fart. De är trygga i spelet, där har vi mycket att ta efter i det här laget.

Vad talar för Kanada förutom twinsen?
– Att vi är ett sammansvetsat lag, en så jäkla skön grupp.

Inga kommentarer: