torsdag 2 maj 2013

Silly season DIF: Tony Zabel och Mats Bäcklin

Någon mer än jag som funderat på om Djurgården tänker behålla sina tränare kommande säsong eller inte?

Jag har funderat hur som helst då DIF fortfarande inte gått ut och slagit fast att Zabel och Bäcklin stannar som huvudtränare respektive assisterande. Men stannar det gör dem, mest troligt enligt de uppgifter jag har.



Det finns visserligen inga formella kontrakt skriva än på vem som är huvudtränare respektive assisterande coach för kommande säsong men båda två finns redan inne i organisationen. Zabel skrev ju när Hardy lämnade på för ett par, tre år - förvisso som assisterande och Bäcklin skrev ju också på för fler år än ett när det begav sig - om än som istränare och inte assisterande. Och de kontrakten har man ju redan igång.

Så mitt antagande - att de båda blir kvar känns - som den mest troliga lösningen. Inte minst då alla man frågar underbygger teorin, oftast med ett "jag vet inte om det är officiellt än men det känns väl som att de kommer vara kvar som våra tränare"

Båda är med nu också när träningen dragit i gång. Nu är ju allt möjligt i hockey men det var inte tränarna som DIF föll på senast.

Att behålla dem i klubben medför både en bra grund att bygga vidare på (är det något DIF behöver nu så är det kontinuitet och en bra bas) samt en besparing (inga ytterligare löner) vilket i sig är bra. Då kan de pengar som en ny headcoach skulle kosta läggas på spelare som saknas i dag istället. Som till exempel en målvakt att ha jämte redan kontrakterade Adam Reideborn,

Inga kommentarer: