onsdag 1 maj 2013

Mark Hurtubuise; "Fansen ska förvänta sig att jag gör mitt allra bästa – varje dag och varje kväll"


Viklund lämnar alltså men på forwardssidan är det färre luckor att fylla, där är det i närmsta klart förutom någon spetsspelare till, plus att AIK håller en plats i fall Jonas Andersson, Daniel Bång eller Richard Gynge vill flytta hem (berättade Rudslätt för bloggen förra veckan).

AIK har nyligen signat förre Leksandsforwarden Mark Hurtubuise, men han är hemma i Kanada så jag mejlade över lite frågor som Mark var vänlig och svarade på. Och så här säger Mark om:


… att nu få uppfylla sin dröm och spela i Elitserien kommande säsong.
– Jag är extremt taggad att kontraktet är klart och vet inte hur jag ska klara av att vänta på att allt ska dra igång. Alla barn drömmer ju att få spela i NHL men nu när jag har valt att spela i Europa, så har det varit min dröm att få spela i en högstaliga här och Elitserien stod högst upp på den drömlistan.

… hur bra koll han har på AIK som klubb:
– Jag vet att AIK har en lång och fin tradition och att det finns mycket hockeyhistoria kring klubben plus att det finns mycket folk som verkligen gillar hockey i den klubben. När det gäller Stockholm så har jag varit där ett fåtal gånger. När jag spelade med Almtuna så hade jag familj som kom på besök, då var vi till Stockholm och jag gillade verkligen vad jag såg.

... varför AIK kändes som det bästa valet av Elitserieklubbarna:
– Två saker, att få spela i Sveriges huvudstad och inför extremt passionerade fans grep verkligen tag i mig. Jag gillar att spela i lag där fansen älskar hockey.

… att AIK har en uttalad policy att spela en snabb, offensive hockey samtidigt som man väntar sig att alla i laget jobbar disciplinerat bakåt och bidrar i backcheck för att sedan kunna anfalla samtidigt som en femma (lite generaliserat av mig).
– Jag anser mig själv vara en kille som jobbar hårt och disciplinerat så jag känner att jag kommer passa in i ett lag som vill spela så. Jag tror det (policyn) är en förutsättning för att kunna bjuda på roliga och spännande matcher och för att göra det svårt för motståndarna att kunna ta poäng av oss.

… vad han vill bidra med som spelare på isen och som lagkamrat i omklädningsrummet:
– Jag ska se till att jag ger allt jag har och spelar min bästa hockey i varenda match. Jag vill skapa offensiva chanser för mig och mina målkamrater samtidigt som jag tar stor ansvar defensivt.

…hur stor skillnad det blir för honom att gå från spel i HockeyAllsvenskan till Elitserien?
– Det kommer vara skillnad, det vet jag. Elitserien är ju en av de bästa ligorna i världen. Folk säger att det är lite annat stuk på spelet i Elitserien, mer uppstyrt men i slutänden är det bara hockey som spelas där också så jag hoppas att det inte ska bli en allt för märkbar omställning för mig.

… vad AIK-fansen kan vänta sig av honom?
– Fansen ska förvänta sig att jag gör mitt allra bästa – varje dag och varje kväll – för att skapa målchanser, samt att jag kommer göra vad som än krävs för att hjälpa laget att vinna.

… AIK:s sportchef Daniel Rudslätt anser att Hurtubise redan vant sig (i sina tre tidigare svenska klubbar, Olofström, Almtuna och Leksand) vid den “svenska stilen” både på och vid sidan av isen?
– Det har jag och det har inte varit särskilt svårt att smälta in. Jag har lärt mig och tagit det till mig steg för steg. Jag har haft tur att ha jättesköna lagkamrater under mina fyra år i Sverige också och de har hjälpt mig massor – både på och vid sidan av isen.

… Rudslätt berättat för bloggen att Hurtubuise kommer till Stockholm några dagar i maj och sedan ansluter sista veckan i juli när hela laget samlas efter sommaren.
– Det stämmer, jag kommer några dagar i maj. Det var ett krav från laget och något som jag själv gärna ville göra också. Det ska bli kul att få träffa några av killarna, tränarna, klubb och lagledningen.

… hur mycket svenska han kan efter sina fyra säsonger i Sverige?
– Jag kan några ord här och där (mest svordomar tyvärr, ha, ha). Så jag kan tyvärr inte sätta ihop riktiga meningar så även om jag förstår till och från vad folk pratar om så kan jag inte säga att jag är särskilt bra på svenska.


Inga kommentarer: