fredag 7 januari 2011

Popovic: "Vi får släppa loss honom, han är ju en kreativ spelare"


 (Popovic. Foto:www.hockeymedmariehallman.se)

Det blev en minst sagt märklig match för SSK mot HV71.
Eller som tränaren Peter Popovic konstaterar efter 1-4 förlusten:
– Det var väl två självmål och så fyran i tom bur. Det var inte så roligt. Men annars tycker jag vi gör en helt okej match. Vi följer gameplan och har 1-1 efter två perioder men som sagt, det var lite halvskumma mål vid 1-0 och 2-0.

Vid det första råkade Markus Seikola råkade styra in ett mål med skridskon i samma veva som han åkte förbi SSK målet, vid det andra var Jonas Almtorp som fick se pucken gå via sig själv och in. Teemu Laine gjorde sedan ett ”riktigt” mål, rökare till 3-1, fyran kom av Per Ledin i tom kasse.

 Vad Poppe tänkte vid de två självmålen?
– Att nu fick man uppleva det också! Man tror ju inte sina ögon, man gör ju inte det men man kan inte slappna av i den här sporten, man får vara med om det mesta i hockey.

HV är i riktigt bra form också?
– Ja de får ju sina lägen ändå, så det blir ju extra surt när vi gör målen åt dem! Säger Popovic.

Just nu funderar han som bäst på var i laget nyförvärvet Yanick Lehoux ska spela. Kanadensaren kom till Södertälje under torsdagen, var på is första gången med laget under fredagen.

– Vi får se var vi kan stoppa in honom. Spontant så är väl en återförening med Almtorp och Videll det man tänker sig men problemet är bara att Videll hade feber i går (torsdag) och Almtorp fick feber idag (fredag). Så vi får se hur det ser ut och vad det blir. Någonstans får vi ju in honom, han är en spetsspelare så det är ju inget problem, så, men jag vill ju få ut max av honom så det gäller att hitta rätt.

Vilka spelartyper vill du helst ha runt honom?
– Nja, det kan vara vilken som helst, han är ju både bra på att sätta dit puckar och spelar fram bra också.

Vad behöver ni mest just nu tycker du?
– Kanske någon som sätter puckarna...

Ja, antingen gör ni ett eller max två mål eller så går de in fem, sex. Det är inte så ofta ni ligger mittemellan där på tre, fyra mål.
– Ja det är väl lite så, vi är lite ojämna men varför vet jag inte.

Du har ju spelat många år själv, vad brukar ligga bakom såna ojämnheter?
– Alltså om jag det visste men det är ett jobb som måste göras hela tiden. Det är något som gör att vi är ojämna i vardagen. Det vore bra om jag lyckades klura ut varför men jag vet inte om jag kan. Men det handlar väl både om inställning och att orka göra jobbet varje dag.

Är det i huvudet det sitter mest, eller i kroppen? Att man inte orkar fysiskt?
– Jag tror det sitter mest i huvudet, sedan vissa dagar så kan det nog vara både ock också.

Nu kommer Lehoux in och många ser honom som en frälsare, då blir i alla fall jag orolig. Men vad tycker du själv att fansen kan vänta sig för effekt av hans comeback i laget?
– Jag vet inte, jag sätter ingen extra press på honom när han kommer. Han får gå ut och spela sitt spel, vi får släppa loss honom, han är ju en kreativ spelare. Jag sätter inget speciellt på honom nu, han landade ju igår och var på is idag och har match i morgon (lördag) men jag ve att han kommer att komma ut bra om inte annat.

Om nu inte Videll och Almtorp är tillgängliga, kan man då inte tänka sig Lash (skapar mycket) och Månsson (som banar väg åt de andra två)?  Skulle inte det vara en cool kedja?
– Jo det finns massa varianter som skulle vara coola men det gäller att få de andra att fungera också så att det inte bara är en femma på isen, säger Popovic som får fundera vidare.

I morgon väntar Brynäs hemma i Templet. Brynäs har aviserat att man vill få med sig sina JVM-spelare till matchen, men det gäller ju att de har tur med väder där också.
Och SSK-tränaren Popovic bryr sig inte så mycket om det där:

– Jag har inte funderat så mycket på om deras JVM spelare är med eller inte, det är en ny match med nya förutsättningar. Vi går för seger, man behöver inte konstra till det mer än så. Vi vann hemma senast (mot Modo) har ändå 1-1 mot HV borta inför tredje perioden. Vi får ta med oss det som är positivt och bygga vidare på det.

 Ni har ju haft lätt mot Brynäs och vunnit samtliga möten hittills den här säsongen?
– Ja lätt och lätt... men visst den här säsongen har vi slagit de alla gånger, men förra säsongen vann vi inte en enda gång. Det är märkligt hur det kan vara. Förra året förlorade eller spelade vi oavgjort i varenda match mot dem.

När det gäller skadeläget så är det, förutom nämnda Videll och Almtorp, osäkert om Lukas Kilström kommer till spel. Han stod uppsatt på en minuts spel mot HV, trots att han inte ens spelade.

– Nä han fick ju en tackling mot ryggen/huvudet mot Modo och klev av då, sedan testade han igår på värmningen och jag vet inte hur de fick ihop den där minuten för han klev av efter värmningen och var inte ens med på bänken. Men vi får se, han är osäker, det är lite dag till dag där. Det kan vara hjärnskakning också, eftersom han har huvudvärk.

Det har ryktats om comeback av Pakaslahti?
– Nämen var har folk fått det ifrån???? Han tränar ju inte ens på is med laget så han är inte ens i närheten av en comeback, slår Popovic fast.

SSK är nu i ett lite lurigt tabelläge. Är sist men har bara fem pinnar upp till fast mark och tio till slutspel. Inte ointagligt alltså men SSK börjar bli allt mer beroende av hur det går i andra matcher också.

– Fast tabelläget är som det är. Nu gäller det bara att ta en match i taget, att inte se för långt fram och stirra sig blind på tabellen utan bara försöka slappna av och köra sin egen match så bra som möjligt. Det kan vara svårt men det hjälper inte att stirra sig blind på tabellen heller utan vi måste ta en match i taget och få killarna att prestera där.

15 kommentarer:

Anonym sa...

Är Hannula klar för DIF? skulle han signa idag tycker man att man borde veta det nu och att DIF bekräftat... men icke. vad tror du ?

Marie Hallman sa...

Anonym: Ja jag tycker också det borde komma nu, ska se om jag får tag på någon.

Finnen sa...

Tack Marie. Kanonbra intervju! Keep up the goood work :)

Kenta sa...

något nytt om Hannula?

cajje sa...

Vad får du allt ifrån Hallman? Läser forumet 20 gånger om dagen och kan då inte förstå var du har fått det ifrån att många ser honom som en frälsare????
Glada över Lehoux JA
Glada över ett nyförvärv JA

Du överdriver men historien säger att du sällan har fel..

Bra och tackar tackar för intervjuen ändå!!!!

Paka comeback?
Ja en kille skrev det och 100 har frågat om det är sant och 10 har anammat detta.
Intressant att skapa sina frågor från anonyma på ett forum.
Du är grym bloggare!!!!!! :-P

Anonym sa...

Hannula lär lösa sig inom sinom tid. Mer intressant är däremot alla små rykten hit o dit om DIF:s intresse att inskaffa en ny målis. Med tanke på att Ridderwall gråter ut i en expressenartikel idag om livets orättvisor så verkar trots allt ryktena har nått uns av sanning i sig eller vad tror du Marie ?
Kråkan

Marie Hallman sa...

Finnen: Tack det värmer!

Kenta: nä sorry. Inte nu. Hann inte ringa som jag hade tänkt.

Cajje: tack för pepp. När det gäller frågor har du dock lite fel där. Jag utgår inte från anonyma inlägg på forumet då det finns för mycket galna rykten där, utan det här var ett par personer som mejlade mig med sina riktiga namn och som vänligt undrade om jag inte kunde ställa frågan och när jag ändå hade Poppe på tråden så tänkte jag, varför inte? Liksom.
Var inte mer än så.
Sedan det där med Frälsare, man kan uppfatta saker olika men som jag uppfattat det verkar många tro att en eller ett par spelare ska vända allt. Det gäller inte bara SSK, tycker ofta det blir så att en och annan sätter sitt hopp till ett nyförvärv. Och de ger ju energi men kan inte lösa allt själv. Men jag hoppas han drar med sig SSK uppåt! Liksom jag hoppas att Hannula drar med DIF uppåt, när han nu signar...

Kråkan jag tror säkert att DIF har lyssnat med Wesslan då han hade spelat så lite och det var honom man hade som allra första val inför säsongen. Men jag vet itne... som jag skrev tidigare i dag, ska man värva någon så ska de ju vara någon som är mycke bättre än de som de har och jag vet inte om det är nån sån målis ledig?!
Sedan tycker jag inte att han "gråter ut", han svarar förmodligen bara på de antal frågor han får av Expressens reporter om DIFs intresse för Wesslan, tror knappast han tog upp ämnet själv utan svarade när han fick frågan. Han kan ju inte göra så mycket annat. Det är bra att han kaxar upp sig också, en målvakt som inte gör det är stendöd som målis. Målvakter måste ha bra självförtroende, sedan kan det framstå som drygt men de måste ha det för att klara pressen och prestera på den posten.

Anonym sa...

Kan någon länka till artikeln där Riddderwall " grinar ut " ?

Anonym sa...

Artikeln finns bara i psppersblarran så nån måste isf scanna in den tyvärr...
Kråkan

Johan Berntsson sa...

Kan någon kort sammanfatta vad Riddarn sa i artikeln ? / uppskattas mkt

Marie Hallman sa...

Johan Expressens artikel handlade om att DIF raggat på Wesslau och Riddarn sa så här:


"Skulle han komma hem är han välkommen, han är en duktig målvakt men jag har konkurrerat ut honom förut och det ska inte vara några problem att göra det igen."


"Det behövs ingen ny målvakt, men det är samtidigt upp till klubben. Det är deras val, men kommer det en till målvakt blir det en till som får sitta på bänken. Jag tänker inte vika ner mig"

"Jag petade Wesslau under stora delar av förra säsongen, men det verkar folk ha glömt bort. Han gjorde ett bra slutspel coh blev en gud och det är lite överdrivet tycker jag. Med tanke på förutsättningarna tycker jag att jag gjorde en bra säsong"

"Han är en schysst kille och förtjänar status. Nu fokuserar jag på mitt också så allt det här är upp till klubben. Själv känner jag att spelet börjat komma lite mer på slutet."

Det där är alltså citat från Expressen, vill jag påpeka.

Jag kan tänka mig att det är Expressen som ställer ett antal frågor som han svarar på. Och som sagt jag tycker Riddarn gör rätt, hade han vikit ner sig coh tyckt synd om sig själv så hade han varit illa ute, nu står han upp för sig själv coh sedan får man tycka vad man vill om Stefan men som målvakt så måste man stå upp för sig själv annars är det ju bara att lämna in.

Johan igen sa...

Tack så mycket Marie ! din blogg levererar som vanligt

Svempa sa...

Som vanligt en massa plattetyder av Poppe.

Och är det något som han måste titta i är tabellen och då upptäcka att det krävs en rejäl uppryckning för att greja det svåra läget som laget är i nu. Det kanske är därför som det inte fungerar - för att de inte har varsnat faran och tror det är "lugnt", att de är på rätt sida om slutspelsstrecket och att de inte behöver spela bättre än vad de gör nu. Om Poppe stirrat lite i tabellen kanske han hade blivit varse verkligheten.

Och visst ska man ta en match i taget. Det trodde jag de alltid gjorde.

Anonym sa...

Finns det någon risk att Hannula-affären spricker nu ? blir så jävla förvirrad

Marie Hallman sa...

johan: Tack själv!

anonym: om bara Hannula håller i läkarundersökningen så borde den gå igenom.