fredag 28 januari 2011

Tjärnqvist "Vi måste få mer fart, det är a och o"

(En besviken och självkritisk Mathias Tjärnqvist. Foto:www.hockeymedmariehallman.se)

Tredje raka förlusten. Inte konstigt att det var tyst som i graven i Djurgårdens omklädningsrum. Besvikelsen låg som en våt filt över spelarna, men det har ju varit en landslagsuttagning i kväll också. Och när jag kunde berätta för Mathias Tjärnqvist att han var uttagen så fanns det åtminstone något att vara glad åt.

– Ja det var jävligt roligt att höra. Det har inte stämt så bra personligen på slutet tycker jag, så det var jäkligt kul att det blev så.


Vad är det som inte stämmer?
– Jag kommer inte upp i min kapacitet men jag får kriga på och köra så hårt jag kan på träningar och match så vänder det väl.

1-2 förlust igen och nu har Djurgården bara gjort fyra mål på tre matcher, ett mot Brynäs, två mot Frölunda och ett mot SSK:
– Ja det är inte bra. Vi har inte skapat de där långa anfallen och trafiken framför mål som vi ska göra och då blir det inte så många mål, sedan tappar vi alldeles för många puckar hela tiden.

Varför får ni inte till de här långa anfallen?
– För att vi måste få mer fart, det är a och o. Får man hög fart så får man med sig puckarna och är först in i situationerna, nu är vi två på så gott som varje puck känns det som, säger Mathias Tjärnqvist.

Det kan ju tyckas märkligt att inget händer ibland i en match, som den här där tiden bara rinner iväg utan att något av lagen dominerar eller tar tag i spelet på ett markant sätt.
För några matcher sedan kallade Tim Eriksson 1-0-segern över Linköping för en pissmatch. Och den här var ännu värre, menar Tjärnqvist:

– Ja, den var… inte bra. Det är så frustrerande när det blir så här, alla här inne vill ju försöka vinna matcherna Men det är upp till oss själva. Det är vi som ska skapa chanser, men för tillfället studsar det inte vår väg, men samtidigt så måste man då kriga till sig lägena så att man får studsarna med sig också.

SSK:s Fredric Andersson sa att det kändes som att ju längre matchen gick, desto större blev chanserna för SSK att vinna?
– Nja jag tycker att det var en jämn match. Det hände inte så mycket, de hade stolpe in, vi hade stolpe ut. Lite så.

Men ni hade ett par chanser sista 30 sekunderna när Stefan Ridderwall lämnat målet?
– Ja det var rätt nära, men det är sådär. Pucken bara studsar inte vår väg nu och då kan vi inte göra mer än ta på oss blåstället och jobba hårdare, spela enklare.

Krüger berättade efter Frölundatorsken att ni snackat i laget och insett att ni börjat tumma på grunderna efter en rad segrar. Håller du med?
– Ja så var det och nu är det tillbaka till grunderna som gäller, vi måste spela enkelt, kriga för varje puck och var lite mer desperata så kommer det att vända.

Djurgården har just nu bara tre pinnars försprång på nian Frölunda men Tjärnqvist är inte orolig för att Djurgården ska missa slutspelet.
– Nej det tycker jag inte att jag är och det ska inte behöva hända heller (att DIF missar slutspel). Vi måste bara hoppa i båten och paddla på nu allihop, säger Tjärnqvist.

När Tre Kronor åkte till Ryssland var Djurgårdsforwarden skadad, i första tuneringen var han reserv. När Tre Kronor samlas måndagen den 3 december är han med i truppen som ska spela LG Games på Hovet 10-13 februari:

– Det är jätteroligt! Men som läget är nu så måste jag först koncentrera mig på de matcherna som är kvar före uppehållet, det är viktigast just nu, så får jag tänka på det där (landslaget) sedan men det är kul att jag får vara med!

Är det en bekräftelse på ditt jobb i höst och vinter?
– Ja, det är det, helt klart. Jag tycker det har gått ganska bra den här säsongen även om det har gått sämre efter skadan men det är bara att kämpa på, säger Tjärnqvist.

De uttagna spelarna visste inte att de hade en plats i truppen förrän på torsdagskvällen då den presenterades i TV. Hos DIF var tv:n avstängd, det var inte läge att be någon sätta på den heller. Men bloggen hade kollat vad som gällde och kunde berätta för Tjärnqvist att han, Daniel Brodin och Marcus Krüger var uttagna.

För Tjärnqvists del, är det rollen av murbräcka som gäller. Det tror han själv i alla fall.

– Jag ska väl bara in och gräva… nä men jag ska väl vara powerforward. Jag tror inte att han har tagit ut mig som playmaker direkt… men jag ska göra mitt bästa och kriga på.

Truppen till LG-games brukar vara en hint om hur den kommande VM-truppen kommer att byggas. Alla kommer ju inte med till VM men är man med här så är man långt fram i racet:

– Men det har jag inte tänkt på alls, jag är bara glad att jag får vara med nu, så får man se sedan.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Bänka Stefan R,satsa på Mark o och Tim s
/DIF

Marie Hallman sa...

DIF: Men du kan ju ställa vilken keeper som helst i målet och ändå torska när det inte görs några mål framåt... de kan ju inte målvakten göra.

David sa...

I vilket fall som helst så talar statistiken för att det är dubbelt så stor risk för en nollpoängare med Riddarn i målet än med Owuya.
Och det är väl det som räknas i slutändan?

Anonym sa...

När Mark eller Tim står så funkar spelet bättre . Försvars spelet blir bättre som i sin tur ger en bättre offensiv.

Kämpa nisse
http://www.youtube.com/watch?v=6hSY_dM875Q

/DIF

Anonym sa...

Med Riddarn mot kvalserien,,,suck
Hans fyra senaste insläpta är pissmål.