fredag 11 februari 2011

Marie möter: Marcus Krüger

Djurgårdsforwarden Marcus Krüger klev av mot Tjeckien med en lårkaka men siktar på spel i helgen med landslaget. Här har ni en lång intervju med Marcus Krüger, spelaren som ger NHL-scouterna något lyckligt i blicken.

(Marcus Krüger, februari 2011. Foto: www. hockeymedmariehallman.se)

Han kan ge ett blygt intryck vid första anblicken. Men det är bara skenet som bedrar.
Marcus Krüger har hittat sin plats i Djurgården och han tvekar inte att höja rösten – när det behövs.
– Jag är inte den som snackar i varje periodpaus. Säger jag något så säger jag det av en anledning, säger 20-åringen bestämt.

(Tränar med Tre Kronor. Foto: www. hockeymedmariehallman.se)

Krüger är inte den som hörs och syns mest vid sidan av isen. Men han har, trots att han bara är 20 år, stor respekt med sig i omklädningsrummet berättar lagkamrater som beskriver honom som ”smart, klok och en bra ledare”.

– Om jag tycker att något är fel så säger jag det inte varje match men jag säger till om det behövs, om det fyller en funktion. Det är en sak som kommer med tiden. Första året (i ett a-lag) så säger man inget, det är nog inte så många som gör det. Men nu känner jag att jag vill vara en av de ledande spelarna i laget, säger Krüger själv.

Är det något som ingår när man blir ordinarie i laget?
– Nej, man behöver inte säga något men jag tycker det är naturligt att man tar mer plats allt eftersom, det kommer automatiskt.

(Beslutsam är bara förnamnet. FOTO JOHANNA LUNDBERG)

Han stod lite i skuggan av Jacob Josefson när de båda kom upp till Djurgårdens a-lag för ett par säsonger sedan. Men Krüger har sakta men säkert visat att han är värd mycket ansvar. Och om han var en glad överraskning förra vintern så förväntas han vara en av de bästa spelarna nu. Det gillar han. Att kraven samtidigt ökat:

– Det är något man får leva med. Jag var beredd på att kraven skulle öka och, alltså… jag har så mycket högre krav på mig själv än de krav som andra har så… säger han och spänner ögonen i mig innan han fortsätter:

– Sedan om jag inte har gjort några poäng på några matcher så kan jag inte gräva ner mig för det. Det är något man får lära sig och jag har kunnat fokusera på mitt i vinter också. Det är det enda jag kan göra, säger Krüger.

Och känslan som jag (Marie) har fått under de här tre säsongerna i a-laget, är just den enormt starka viljan att bli bättre och prestera. Det ska funka. Sedan spelar det ingen roll om det är en telefon som trasslar eller ett byte som sket sig. Krüger är noggrann i allt. Kanske är det därför han helst spelar center, den plats i laget som kräver mest ansvar av spelaren:

  (Foto: www. hockeymedmariehallman.se)

– Det är där jag tror jag kan få ut mest av mig själv. Där kan jag få spela åt båda håll, jag får vara mer delaktig i spelet. Som ytterforward är det lättare när du är pigg i offensiven, då har man mer som mål att vara bra i anfallszonen, man tänker inte så mycket på defensiven. Men som center har du mer ansvar. Jag vill känna att jag bidrar och jag tycker att jag har mer av de egenskaperna som behövs för att bli framgångsrik som center, säger Krüger.

Han har nästan alltid spelat center. Och det är där som förbundskaptenen Pär Mårts tycker att Krüger är given. Det var mest förra året som det blev en hel del spel på kanten.

– Jomen när man kommer upp (i a-laget) så är det mer ansvar när man är center. Det är inte så många som går rätt in och tar en plats som center där. Det är lite lättare att spel på kanten och därför får många börja där.  Sedan funkade det bra när jag var (ytter)forward också men jag kände ändå att det är som center som jag har mest att hämta. Sedan får man se hur det blir med allt…

Största svagheten finns, enligt lagkompisarna, i viljan att ta skott. Själva skottet beskriver de däremot som ”Riktigt bra! Han borde skjuta mer!”

– Det håller jag med om… men det är inte så lätt att göra alla gånger. Sedan är inte den här säsongen slut än. Förra året hade jag någon match eller två där jag gjorde ett par mål i samma match, hade jag haft såna matcher i år med så hade jag i princip gjort lika många mål som då (11, i år har det blivit 5 så här långt i DIF).

  (Foto: www. hockeymedmariehallman.se)

Vad ska du göra för att skjuta mer då?
– Jobba mer med skottet på träningen och så blir jag påmind om det hela tiden av de andra i laget. Det är många som har sagt åt mig att skjuta mer, sedan kan skottet bli bättre… Jag hade väl skjutit mer om jag visste att jag hade ett bra skott, så det kan definitivt bli bättre...

Blir det bättre om du lägger på mer muskler? (Krüger är 182 cm och väger 81 kilo)
– Nej. Man kanske skjuter hårdare när man är starkare och jag skjuter väl hårdare nu än när jag var tio, men äh jag tror inte det de som skjuter bäst är de som är mest vältränade heller. Det är mer en fråga om teknik och känsla, säger han spricker upp i ett leende.

Krüger kan vara rätt finurlig att intervjua, han vrider och vänder på det mesta och säger inte alltid det man kanske hade väntat sig. Han bjuder gärna på sig själv – det ingår liksom i jobbet - men är också noga med integriteten. Det får inte bli för personligt eller för den delen pajas över det hela.

Vad som händer efter den här säsongen återstår att se men det ryktas om att Chicago vill ha över honom så fort det går, antingen till AHL-spel eller som förstärkning i Chicago i vår om det inte blir något VM. Men inget har sagt något till Krüger.

– Vill de att jag ska komma över så åker jag, men mest för att få en så lång säsong som möjligt. Men just nu så är det bara här och nu som gäller för mig. Jag funderar inte på något annat.

Du var väldigt bestämd med att stanna i Sverige det här året, känns det rätt nu med?
– Ja, jag tror jag kommer ha igen det senare. Jag känner mig starkare och mer bekväm utanför isen också. Det är lätt att säga att man bara ska flytta över men sedan ska man klara att bo och leva i ett annat land också. På de punkterna (klara sig själv) har jag blivit bättre nu och i spelet har jag förbättrat det mesta tycker jag, säger Krüger.

(Foto: www. hockeymedmariehallman.se)

Men visst finns det saker som fortfarande måste bli bättre. När jag tvingar honom att säga vad som helst utom standardsvaret ”allt måste bli bättre” vet han inte vad han ska säga riktigt. Eftersom han känner att han måste bli bättre ”allround” som spelare. Men visst, lära sig spelet på liten rink och att gå mer rakt på mål ligger högt på listan:

– Just att gå rakare på mål, det gäller att få in det i tänket. Det är lätt att säga att man ska skjuta mer men det är inte riktigt så lätt att bara göra det.

Inte?
– Alltså jag kan slänga iväg tio skott i en match om folk vill det, men det är inte så det funkar. Man passar av en anledning också, för att man ser att någon annan har ett bättre läge. Så det gäller att ändra tanken man har så att skjuta kommer först och sedan passa istället för nu när det är tvärtom leta passning först och skjuta sedan.

 
(Assisterande kapten i Tre Kronor. FOTO JIMMY PETERSON)

I Tre Kronor vill förbundskaptenen också se en annan Krüger än förr. Han tränade med Melin och Thörnberg i tisdags kväll. Och när jag frågade Mårts efter den träningen sa han att det var dags för en mer offensiv roll för Krüger:

– Han ska få vara mer offensiv nu. Han har spelat mycket boxplay men nu vill vi nyttja hans offensiva sida mer i pp också. För mig är han en given center – en klok kille som tar ansvar, läser spelet bra, är kvick i tanken och är härligt envis. Han är lite spindeln i nätet och det är där vi vill se honom också.

Krüger blev glad när jag förde vidare de orden till honom.
– Jag har spelat mycket boxplay, det är något som jag tycker har funkat.

Att de vill använda dig mer offensivt?
– Det är klart att jag gillar det ännu mer. Alla vill vara inne och spela framåt och vara kreativa. Det är väl det man jobbar för, att få den chansen. Sedan gäller det att ta den också. 

Är du redo för det då?
– Det tror jag. Jag spelar mycket pp nu i Djurgården och känner mig ganska… vad ska man säga… hm. Jag har ganska bra självförtroende med pucken, det är något jag ska försöka få ut här med.

  (Foto: www. hockeymedmariehallman.se)

Det blir ett tuffare = bättre motstånd här?
– Jomen samtidigt så spelar man med lite bättre spelare. Det jämnar väl ut sig. Det gäller att våga mycket, man har oftast lite mer tid än man tror och då gäller det att hålla i pucken lite extra, någon sekund eller tiondel till, eller få upp tempot och våga slå en direktpass, säger Krüger.

Som har växt enormt både på och vid sidan av isen de två senaste säsongerna. Pär Mårts som har följt honom hela vägen säger så här om det:
– Jag tycker nog att man ser att han blivit mer verbal. Han tar för sig mer. Och han är inte här för att han är ung och lovande utan han ska prestera. Det väntar jag mig nu. Sedan har självförtroendet byggs på mer och mer ju mer han har fått spela. Han är lika bra här i Tre Kronor som han var i juniorlandslaget, fast på en motsvarande högre nivå om du förstår vad jag menar. Han har lyft sig och blivit en bättre spelare som matchar spelare på högre nivåer också, slår Mårts fast.

Och det är ju precis i linje med vad Krüger själv vill.
– Det är väl bra om man spelar på en högre nivå, om man kan växla upp till nästa och nästa nivå. Jag hoppas att  jag kan göra det, jag har aldrig spelat på så hög nivå som de här. Sedan vill man så klart gå vidare så att jag en dag kan spela mot de allra bästa på samma höga nivå som dem.

(FOTO JOHANNA LUNDBERG)

Jag tänkte att ni skulle få lära känna Krüger lite off ice också. Och tog hjälp med inside information från de som känner honom bra där. Vem som sagt vad är lite hemligt och det mesta är sagt skämtsamt, med en rejäl glimt i ögat… ska väl sägas. Krüger har fått svara på alla märkliga insidetips och här har ni det snacket.

Det sägs att du är en ”riktigt tänkare. Som funderar rätt mycket:
– Hm! (och här kommer det ett leende). Tänker det gör jag väl en del och jag är väl inte den som låter mest av alla i omklädningsrummet, även om det är en annan grej när jag är med polare. Då hörs jag mer. Sedan gillar jag inte bara att säga någonting, utan anledning. Säger jag något så är det av en anledning, med en tanke bakom

Stämmer det att du har enorma problem att få ordning på det här med hårvax? Att det brukar sluta med att håret bara klumpar ihop sig?
– Nämen vad fan??? Det där kommer från Sillen (Patrick Cehlin) och det är ju bara för att han står där framför spegeln i en halvtimme varje gång. John Norman är ju ännu värre till och med. Och så har vi ju Brodin som inte har något hår alls… men det är inte alls trassligt och jag står inte längst framför spegeln i alla fall.

Jag bad någon säga en dold talang och då kom det upp att du käkar som en häst. Att du äter ”groteska portioner” och ”tar av allt”?
– Ha, ha nä! Jag käkar inte alls sjukt mycket men jag tar lite av varje, jag är inte rädd för att prova nya saker som vissa andra. Det är inga brutala portioner utan lite av varje, lite sallad, lite oliver och så. Vi har ju buffé som vi käkar från på vardagarna med laget.

Gillar du att laga mat?
– Ja jag har faktiskt blivit bättre och bättre på det och försöker äta bra mat. Sedan kanske jag inte gör allt från grunden alltid. Men jag gillar pasta, brukar köra lite olika pasta med fläskfilé och sånt. Inga svåra saker.

Jag hörde att du är galet flygrädd och att det blev panik när ni skulle hem från kanarieöarna förra året då det var turbulens på vägen hem?
– Äh jag har varit ganska flygrädd. Tycker inte att det är kul att flyga nu heller men det är inte så illa att jag inte kliver på planet. Men det har hänt lite grejer när jag har flugit. Jag kommer ihåg när jag var tio och blixten slog ner i planet så att vi inte kunde landa… efter det har jag inte tyckt att det är kul att flyga. Då sa jag aldrig mer men så är det inte nu. Sedan förra året… jag tyckte det var jobbigt men jag var inte ensam om att tycka det på min rad…

Ett envist rykte säger att du tagit över titeln ”sämsta bilförare i laget” från Fimpen Eklund. Och det sägs att du kör ”Läskigt långsamt. Som en gammal tant”
 – Det där stämmer inte alls! Jag är inte världens bästa men långtifrån sämst på att köra bil i laget. Folk kanske har sett John Normans parkering? När han körde fast i en rund stolpe i Globengaraget-så att de fick bära loss bilen…

Jag får ofta frågan om du är singel. Men nu sägs det att du har ”kärat ner dig totalt och blivit världens toffel”?
– Ha, ha, ha nä men vad är det här???? Det stämmer att jag har tjej men toffel? Nä. Jag är verkligen inte toffel.

När det gäller mode så står ett par vita partydojor högt på listan i garderoben?
– Absolut! De är vita, varma och sköna Uggs. Inte såna stora klumpiga utan snygga.

Till sist, efter all märklig info från andra ska du få beskriva dig själv med egna ord:
– Jag är lugn, kan säkert vara lite tjurig men jag försöker sprida positiv energi till andra. Jag är jävligt bra på att köra bil, är riktigt bra på Fifa och en jäkel på att sätta i vax i håret. (följt av ett brett leende).


6 kommentarer:

Anonym sa...

Haha, vad kön han är. Tack för en grym intervju, Marie! :)

Jojo

Anonym sa...

SKÖN!!!!!!!!!!!!! Inget annat...

Marie Hallman sa...

Jojo jag förstod det. Han är verkligen skön, otroligt att han bara är 20 år. Jag hoppas så han får vara skadefri och bara ösa på så kommer det gå hur bra som helst. Tack själv Jojo för att du läser :0)

Malin sa...

Haha galet grym grabb! :D
Och det märks att han växer något otroligt, kommer sakna honom i DIF sen,utan tvekan.

Tack för en grymt bra blogg marie,är alltid inne när jag gått upp och innan jag går och lägger mig precis :)

Marie Hallman sa...

Malin: Ja Krüger är kalas! Han kommer saknas, har gått fram enormt senaste året. Tusen tack för din snälla kommentar, den värmde verkligen :0) Och tack för att du läser !

Unknown sa...

Väldigt bra intervju, som vanligt Marie!

Verkar vara en riktigt bra kille det där, mogen för sin ålder.
Kan tänka mig han är lite tofflig men det är vi alla ; )