tisdag 22 februari 2011

Zibanejad: "Att han ramlade in var en bonus"

 (Ett mål och säsongens tackling! Foto: www.hockeymedmariehallman.se)

Vilken jävla tackling! Mika Zibanejad skickade John Klingberg över sargen, in i Djurgårdsbåset med skallen före. Och tände hela laget.
– Ja man kände ju att fasen, nu kör vi! Säger Mathias Tjärnqvist.

Han gjorde två mål och var nära ett hattrick, men ”Tjärna” får ursäkta. Namnet på allas läppar var Mika Zibanejad. Det folk hade på näthinnan – tacklingen som nästan fick taket att lyfta på Hovet.

– Det var inte tanken (att skicka honom över sargen.) Jag gick inte in för att få in honom i båset utan tanken var bara att smälla på honom och vinna pucken. Men jag såg att han drev ner mot vårat bås och tryckte till. Att han ramlade in var bara bonus, det var bara kul, säger Zibanejad med ett lyckligt leende.

(Klingberg dyker ner. FOTO JOHANNA LUNDBERG)

Din tanke när du såg honom dyka rakt ner i båset på andra sidan sargen?
– Allså jag såg det inte på en gång. Jag fick hela tyngden mot honom, märkte först inte att han åkte in där i båset. Det var först när jag vände mig om mot båset som jag såg det.

Han var snabb ut där… stod direkt på isen som om inget hade hänt?
– Ja han fick väl hjälp av våra grabbar, he, he

17-åringen är 187 centimeter lång och 87 vältränade kilo tung. Eller som en NHL-scout på läktaren konstaterade – han är ju stark som en björn! Men den där tacklingen har han aldrig fått in förr.

– Nej, det var första gången som jag lyckades med det. Men det är bara kul när man få in en sån tackling, det ger ytterligare energi, vi körde hårt och sedan vara det bara trumma på.

Vad sa alla i båset?
– Äh det var en bra tackling det var väl den feedback jag fick

Att målet tände Djurgården är inget att tveka på. Efter djupdykningen gjorde Djurgården fyra snabba mål.

– Ja men vi hade ju en sån match mot Färjestad också, det är skönt att det rullar på, konstaterar ”Zibbe”

Det såg ut som att din tackling gav extra styrka till de andra?
– Ja kanske, det var lite segt där innan men om det gjorde sån skillnad vet jag inte, säger Zibanejad.

(Bra glid i skridskoåkningen. FOTO ANDREAS GRANDIN)

– Tacklingen fick igång hela laget, det var ju sen som vi började ösa in mål. Ibland är det så små saker som behövs, ett mål en tackling, så lyfter sig alla. Han är en allroundspelare, fantastiskt kul att se, konstaterar Mathias Tjärnqvist.

– Han är duktig på skridskorna och har ett bra skott, han är stark för att vara 17 år, fyller Josef Boumedienne i.

Att tacklingen tände publiken är det inte heller någon tvekan om. Ramsan ”17 år han är bara 17 år” ekade raskt över Hovet.

– Ja det hörde jag, man får en extra energi boost och det var kul att höra, men det är lätt att man tappar fokus så jag försöker att inte tänka på det, men det gav extra energi det gjorde det (stort leende).

En av NHL-scouterna kallade dig lyriskt för ”stark som en björn” och sa att "det är sällan man ser en ung kille gå in och bära en hel kedja sådär"?
– He he ja jag vet inte vad jag ska säga … men det är kul att höra sånt.

Är du starkast av juniorerna? Vad tar du i bänkpress?
– Det säger jag inte! Men jag är inte starkast av juniorerna här i alla fall, det är jag inte.

17-åringen själv betygsätter sin match så här:
– Jag började lite halvsegt men sedan i andra och tredje kom jag in i det.

Hur rankar du matchen, som din bästa?
– Nja, den här och Färjestad hemma också, men det kändes bra, det funkar bra med (John) Norman och (Patrick) Cehlin också, säger ”Zibbe”

( FOTO JOHANNA LUNDBERG)

Som förutom tacklingen slängde in 5-1 från en minst sagt svår vinkel, nästan i jämnhöjd med målburen:
– Keeprarna brukar inte vara med på att man skjuter från den vinkeln, så jag försökte lägga iväg ett skott så får man se vad som händer typ, det var skönt att den gick in, he, he.

Du gjorde en gest uppåt sedan, varför?
– Jag är troende också, så det var ett litet tack. Jag har gjort så vid de andra två matcherna med, och brukar göra det.


(fOTO JOHANNA LUNDBERG) 

När vi pratades vid i söndags sa Djurgårdsforwarden – med glimten i ögat - att det skulle vara ”kul att skjuta ner Frölunda i kvalserien”. När jag påminner honom om det börjar han garva.
– Ja, he, he, he. Jo, så är det ju men jag vet inte om jag gjorde det nu direkt. Det var skönt att jag fick in 5-1 där sedan om ett sånt mål avgör, det vet jag inte. Men det är skönt att slå Frölunda bara, he, he, avslutar Zibanejad.

Så här sa förresten Hardy Nilson om 17-åringen efter matchen:
– Jag visste inte ens vem han var i höstas. Han kom till oss under en träning i oktober och då undrade jag var de hade gömt den här killen innan. Och nu spelar han ju som i ett rus.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Härlig grabb!! Härligt att se Hardy helt lyrisk över fyndet också! =)

Marie Hallman sa...

Anonym: ja den tackling, det målet och det spelet. Man blir ju alldeles glad

Malin sa...

Zibanejad = LYCKA!:D

Marie Hallman sa...

Malin: Ja jag ler fortfarande :0)