tisdag 1 februari 2011

Salmonsson " Det är uppåt vi tittar"

 
(Salmonsson har blicken riktad uppåt i tabellen, trots förlusten. Foto:www.hockeymedmariehallman.se)

AIK hade chans att gå i fatt lagen ovanför under sin hängmatch mot Färjestad. Så blev det inte. En tröst i bedrövelsen var väl att Timrå – som dessutom har spelat en match mer – förlorade igen. Men så vill inte Johannes Salmonsson se det:

– Nej för dem är ju bakom oss! Det är uppåt vi tittar, vi vill uppåt i tabellen.
Vi har spelat bra på sista tiden, fått fyra vinster, nu kom en förlust men det är bara att ta sig upp på vinnarspåret igen, säger han.

AIK-forwarden var själv nära att näta flera gånger, bland annat i slutminuterna, bara sekunder innan Färjestad vände och satte 3-1 i tom kasse:

– Jag fick en fin pass av (Oscar) Steen men fick inte upp pucken. Jag försökte men det gick inte.

Det var inte bara Salmonsson som var nära - dock.

– Nä, han var duktig i dag, Nihlstorp.

Salmonsson hade ett par chanser tidigare i matchen också, bland annat efter en slalomtur genom hela Färjestadslaget:

– Ja det var synd att jag blev upphakad, så att jag inte kunde avsluta, annars hade det blivit mål där. Nu blev det en utvisning (på Emil Kåberg) men det är ju inte samma sak.

Jag tycker att ni var lite mer utspridda nu jämfört med senast mot Modo, att ni inte spelade lika tajt som då?
– Jo det stämmer. Vi spelade bättre i lördags och när de (Färjestad) gör sitt 2-1-mål, så spelar de sig genom vårt försvar och lägger in pucken i öppen bur. Sånt ska inte få hända.

Varför händer det då?
– Det är väl tillfälligheter att det blir så men det ska inte få hända. Kan man minimera såna misstag under en säsong så är det bra, för det ska inte så hända men det händer ändå.

AIK vilar under tisdagen (liksom DIF) och kommer därför ha en match färre spelad än konkurrenterna igen efter tisdagskvällen. Men inför den, var läget sånt att AIK hade tre poäng upp till tian Frölunda, nian SSK och åttan Modo. Och Gnaget vägrar ge sig:

– Vi ska fortsätta så som vi har spelat i de här vinstmatcherna, där har vi gjort det bra och vi har en bra känsla i laget. Det enda lag som vi har svårt för är Färjestad. Vi måste hitta ett sätt att ta dem med, i sista (mötet, 24 februari)

Vad är det som Färjestad gör som passar er så illa?
– Jag vet inte men jag tycker att vi alltid mött jävligt bra målvaktsspel mot dem, det måste jag säga, det har varit bra oavsett om det har varit Salak eller Nihlstorp i målet.

 Vad från de fyra vinstmatcherna kan ni ta med för att komma upp på vinnarspåret igen?
– Jag tycker att vi skapar mer chanser nu än förr, numera har vi alltid tillräckligt med chanser för att vinna i alla fall, och så släpper vi inte till så mycket bakåt heller längre, säger Salmonsson och fortsätter:

– Vi har skärpt till oss, både offensivt och defensivt, det här var en tung förlust bara. Man vänjer sig lätt vid att vinna och den känslan man har då. Man glömmer lätt bort hur det är förlora.

AIK har helledigt under tisdagen, sedan på onsdag är det på det igen. Och det gäller att finjustera spelarnas form nu. Det är sjukt jämt i tabellen med sju lag inom åtta poängsmarginal.

– Jo men att det(den tajta tabellen) är så är skitskönt. Det känns som att det kan bli en jäkligt rolig avslutning på serien. Det kan ju bli att sju lag är inblandade i det här hela vägen, så det kan bli rätt så raffinerat.

Är det ett nervöst läge?
– Nej, varför skulle det vara det! Det är väl värre för de andra lagen som är indragna i det. Vi är väl det som har minst att förlora, vi skulle ju vara sämre än Väsby enligt experterna.

Slår ni fortfarande ur underläge tycker du?
– Nej, vi tycker inte det men folk kanske tycker det.

Vad tror du de andra lagen tycker?
– Jag tycker att vi har fått respekt av de andra lagen, utom från Färjestad då... annars så har vi spelat bra och slagit de andra lagen ju.

5 kommentarer:

Andreas sa...

Alexander Steen.. jadu Marie, jag håller med om att det hade varit häftigt om han lirat i gnaget, men det har du nog drömt ;-)

Marie Hallman sa...

andreas: ja hjälp jag var sjukt trött i natt, också. ska ändra sorry!

Marie Hallman sa...

och ursäkta oscar!!! måste jag ju säga också ;0)

Steffe sa...

Jaha, då vet man vilken spelare det är du ligger och drömmer om på nätterna Marie ;-) ;-)

Marie Hallman sa...

steffe: Fast just honom har jag ju varken träffat eller tänkt en tanke på sedan VM i Vancouver typ. Vet inte hur jag lyckades få till just hans namn?! Det måste vara efternamnet som ledde till någon slags märkling koppling i skallen... Jag satt och nickade till någon sekund samtidigt som jag skrev (typ så som det kan bli när man kör bil och är för trött), jo det är sant, försökte läsa igenom när jag vaknade så att det inte hade blivit något galet men nä. Så blir det när man aldrig hinner sova. Inte bra.