onsdag 16 februari 2011

John Norman: " Jag har hejat på Djurgården sedan jag var liten, så det är lite speciellt"

(John Norman satte en av Djurgårdens två straffar som gick in. Foto: www.hockeymedmariehallman.se)

Djurgården tog femte och sista derbysegern och vann därmed derbyserien med 3-2. Men vinsten satt hårt inne och det krävdes straffar för att kora kungarna av Stockholm. Mika Hannula satte den avgörande straffen, men det var John Norman som var först ut och visade vägen med sin fullträff - ett skott rätt upp i krysset:

– Det är den enda varianten som Mark (Owuya) brukar släppa in på träningarna, säger Norman med ett stort leende.

Det tog 47 minuter och 56 sekunder innan AIK gjorde matchens första mål. Djurgårdens första för matchen kom inte förrän 16.52 i tredje. Och att det var spänt på isen ända upp på läktaren:

– Jag tycker att det var ett bra tempo men det var extremt slarvigt spel. Det blev en jäkla massa åka hela tiden. Vi har pucken, lägger en pass, tappar den, får åka och hämta och börja om, om och om igen.

Känslan när Holmqvist smäller in 1-1?
– Det kändes som att vi hade väldigt svårt för att göra mål så gjorde Lill-Honken kvitteringen, det var extremt skönt!!

(Norman var lite extra glad över 3-2 i matcher. FOTO JOHANNA LUNDBERG)

Varför var det så tillknäppt tror du?
– Det är väl läget i tabellen som gör det och att det var sista matchen som avgjorde vem som är bäst i stan… sedan vet jag inte om uppehållet spelade in också, vi har spelat lite dåligt i matcherna som är precis efter uppehållen. Vilket är konstigt, då borde vi vara pigga och utvilade och det är vi ju men det blir så ändå.

Det såg nervöst ut ända upp på läktaren, var det nervöst?
– Nja, nä det var inte nervöst inombords men det kändes så på spelet. Att spelet var nervöst. Man tänker mer istället för att spela med ryggmärgen, då tar allt mycket längre tid, konstaterar Norman.

(Norman smäller upp sin straff i krysset -kolla pucken vid ribban. FOTO ANDREAS GRANDIN)




Han och Mika Hannula satte sina straffar likadant. Och det beror enligt Norman på Djurgårdskeepern Mark Owuya:
– Mark kom med lite tips… han sa att vi skulle lägga pucken under armhålan men det går ju inte. Sedan det sista han sa var att ”gör som du brukar på träningarna”, då körde jag den enda som han (Mark) brukar missa… så det var bara att finta och lägga upp pucken i krysset, ha, ha, skrattar Norman.

När Mark Owuya får höra det kommer det protester från Djurgårdsmålvakten:
– Va? Sa han så? Under armen? Nä men då hörde han fel. Jag sa ju att han skulle skjuta ÖVER armen, inte under. För under går ju inte, där håller man ihop så där är det stängt. Men han brukar mest skjuta ribba över på träningarna ändå så, säger Mark med ett skönt smajl.

Att vinna på straffar var:
– Kul som fan. Vi förlorade ju senast också (uppe i Skellefteå), så det var extra skönt att vinna nu.

Vad säger du om Gynges straff – den enda av AIK som gick in?
– Jag hade bra koll på den, visste precis vad han skulle göra och var förberedd på det.

Och så var det den som gick in?
– Ja, he, he det är ju helskumt! Faktiskt, den har jag full koll på så sitter den.

Victor Ahlströms straff, han var ju först ut i AIK?
 – Jag kände att jag var bra med på den. Vid första och sista hade jag extra bra fokus.

Liwings straff, som var den sista?
– Han försökte få upp pucken på plockhandsidan, jag tryckte in mig i skottlinjen. Och fick pucken i magen.

När Marcus Krüger går förbi i omklädningsrummet konstaterar vi att det var galet bra stämning matchen igenom på läktarna:

– Ja, det kändes riktigt bra att vi fick avsluta med två fina derbyn, så som de ska vara med bra stämning och där spelet fick stå i fokus. Sedan var våra fans grymma som vanligt. Det var extra skönt att få vinna lite för dem och att vi fick ta hem 3-2 i matcher. Och att vi ligger före (AIK) i tabellen. Det spelar ju ingen roll för tabelläget att det var just AIK vi slog men det är viktigt ändå att vara bäst i stan. Det är lite speciella matcher, säger Krüger och Norman håller med:

((Normans straff sedd från ett annat håll. FOTO JOHANNA LUNDBERG)

 – För mig är det viktigt (att vara bäst i stan) i alla fall. Det finns en rivalitet mellan lagen och jag har hejat på Djurgården sedan jag var liten, så det är lite speciellt. Sedan var det bra poängmässigt också, nu har vi allt i egna händer, vi kan styra mer var vi ska hamna. Och det är bra, det känns som det börjar bli slutspelshockey redan, avslutar John Norman.

9 kommentarer:

Malin sa...

Tack för underbara inlägg marie!
Men det känns faktiskt extra skönt att vinna över AIK.... och att bli bäst i stan känns bara härligt ! :D

Marie Hallman sa...

Malin: Tack själv!! Att du är vaken nu?! Tack för pepp och att du läser!!

Malin sa...

Jag borde väl egentligen inte vara vaken nu men jag har levt i en glädjebubbla sen derbyt slutade :D haha.
Utan tvekan läser alla inlägg du skriver oavsett vilket lag det är för p.g.a att du skriver så bra :)

Anonym sa...

Tack för underhållningen, Marie, det var lika bra som vanligt! Vad goa de är, Djurgårdsgrabbarna :)

Jodå, klart man är vaken. Det var straffar i var och varannan NHL-match också och det gillar jag.

Kom in precis i slutet av sudden death i Montreal - Buffalo och hann då höra kommentatorn säga att Enroth hade varit "spectacular"!

Straffarna började dåligt med två insläppta direkt men sen släppte han bara en till och Buffalo vann till slut i tionde (!) straffrundan. Kul för Jhonas!

Du brukar ju skriva om honom så nu har du good news till alla målvaktsfans nästa gång det är dags. :D

Jaja, sovdags snart. Tack och god natt!

Jojo

Marie Hallman sa...

Malin, du är galen du! Tack för alla snälla ord :0)

jojo tack du med! och härligt med Jhonas! Hoppas han får vara kvar nu men det lutar väl åt resa till portland snart igen

Niklas Persson sa...

Vilka straffar!!

Jag som kritiserat straffskyttarna mycket men igår, Norman, Hannula och Gynge. Skolboksstraffar!!!

Marie Hallman sa...

niklas: ja de var kanon men när Zibanejad skulle köra samma variant var Fasth beredd. Gynge är ju grym, sammalika straff jämt men den sitter där.

DIFThom sa...

Äh Marie... tycker du inte att det var mer ribban som var beredd på Zibanejads straff än Fasth?? ;-)

Marie Hallman sa...

DIFThom: jag satt så jäkla långt upp så ajg kan ha sett fel... har försökt se sedan på klippen efteråt men det ser lite stolpen ut där med? Eller? Du kan ha rätt men någonstans i ramen var det hur som helst.